Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Koppla många videokällor till en projektor

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Question VGA adapter till projektor

    Jag har en LCD-projektor (NEC Multisync 1020), som jag använder i min hemmabio.

    Nu ska jag koppla den till flera enheter simultant:

    - Digital-TV-dekoder (Macab)
    - DVD-spelare (Sony)
    - Videobandspelare (Sony)

    Projektorn har RGB-ingångar för VGA-kabel samt ingångar för video och S-video.

    Hur ska jag på bästa sätt koppla ihop dessa för att kunna se TV, video och DVD på projektorn?

    Skulle en VGA-adapter fungera för detta?

    Notera att TV-signalen måste passera TV-kortet i videon innan den går till projektorn.

    Tacksamt för svar.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kolla med tillverkaren av din projektor om det går att använda RGB-signaler från t.ex. dvd-spelare och digital-tv. Isåfall skulle jag koppla alla signalkällor som kan ge RGB direkt till projektorn. Eventuellt via en scartväxel med RGB om ingångarna inte räcker till.

    Tänk även på att DVD-spelaren och/eller digital-tv dekodern kanske har dubbla scartkontakter och "pass-through" av RGB. Då kan du koppla dom efter varandra istället för att använda en scartväxel.

    De videokällor som inte har RGB, eller om RGB inte går att använda, kopplas lämpligen via S-video istället. Det ger antagligen bättre bild än om man använder VGA-boxen.

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Scartväxel

    Hej! Tack för ditt snabba svar!

    Jag har två följdfrågor:

    - Vad har scartväxeln för utgångar?

    - Vilken av de ingångar på projektorn som jag nämnde i mitt första inlägg ska scartväxeln kopplas till?

    Hälsningar, Simon

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Scartväxeln har 3st SCART ingångar och 1st SCART utgång. Den har även några extra composite video och stereo utgångar, men dom skall vi inte blanda in här.

    Du kopplar alla dina signalkällor med scartkabel till scartväxeln.

    Sedan måste du ha en adapterkabel från scart till vad det nu är för ingång som din projektor har. Du måste som sagt kolla med din leverantör av projektorn vad det finns för möjlighet att koppla in rgb-källor som t.ex. dvd-spelare.

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Mer frågor...

    OK. Jag tror att projektorn inte klarar rgb-signaler från DVD:n. Jag har nämligen kopplat DVD:n direkt till projektorn med en s-videokabel och då blev det en väldigt förvrängd bild.

    Mina ingångar är:

    - VGA-kabel (Ingångarna kallas RGB 1 resp. RGB 2)
    - S-video
    - Video (vanlig gul videokabel)

    Rent intuitivt tyckte jag att RGB-kablar kopplade till en VGA-adapter, som i sin tur kopplas till projektorns VGA-ingång, borde ge bäst bildkvalitet, eftersom VGA-kabeln kan föra över mer information än s-videokabeln. Men då kanske projektorn inte klarar av att tolka signalerna från DVD:n?

    Om jag bara skulle seriekoppla apparaterna med scartkablar och avsluta med en adapterkabel till s-videoingången, vilken ordning ska jag koppla apparaterna i så fall? (Dekoder, DVD, video, projektor) Och ska jag i så fall koppla in antennsladden i dekodern eller videon?

    Antenn -> Dekoder -> Video -> Projektor ? Och så DVD:n parallellt med dekodern till videon?

    Ledsen att jag har så många förvirrade frågor, men efter att ha försökt koppla ihop apparaterna i flera timmar har jag blivit rätt så frustrerad.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om du även skall ha en PC till projektorn skulle jag rekommendera ett video-in kort med s-video samt dscaler.

    Du kan ju prova vga-adaptern, men då du har så många olika videokällor så kommer du ju ändå att använda s-video in till vga-adaptern. Då borde det bli bättre bild att koppla s-video direkt in i projektorn tycker jag.

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Her er hvordan jeg har tenkt å løse dette

    Har en ASK M5 (1.Gen DLP) prosjektor med følgende innganger
    - DVI
    - VGA
    - S-VIDEO
    - KOMPOSITT

    Har en Harman/Kardon AVR430 receiver. Denne skal jeg bruke som en videoswitch. Denne har inn/ut for kompositt/s-video/komponent.

    Følgende utstyr skal kobles til:

    - Moddet-Xbox med High Definition AV PACK
    - Harman/Kardon DVD506 (NTSC/PAL og Prog.Scan)

    Har bestilt en Component/Vga adapter VD-Z3

    Tenker å koble Xbox og DVD spiller med komponentkabel inn til receiveren.
    Fra receiveren med komponentkabel til adapteren. Fra adapteren med VGA kabel til prosjektoren.

    Gleder med til å teste dette..... Kommer til å bli kanonbra!
    Last edited by gilius; 2004-02-24 at 23:46.

Liknande diskussioner

  1. Vad ska jag koppla Parallellporten till??
    By Muts in forum X-ecuter 2 PRO support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-25, 18:37
  2. Koppla PS2 till både projektor och tv
    By ronnang in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-11-04, 17:29
  3. PS2 till Projektor
    By regicide in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-10-16, 21:48
  4. Mat till barnen, eller hur många ps2 får ni?
    By CIlS in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2000-11-28, 18:04

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •