Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Flasha bios

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Flasha bios

    Hej,
    Jag har apple x3 som chip och nu evox 2.2 som bios. Jag fick min box färdigmoddad så jag har lite nollkoll på vad jag kan göra...

    Jag vill flasha om bios. Provar jag direkt i system utilities/flash vägrar den göra något. Meddelandet är "unknown flash type" oavsett vilket av biosen jag väljer.

    Om jag startar FlashX varnade den så kraftigt att jag vill vara säker på att jag vet vad jag gör. Vad jag förstår ligger det alternativa bios under katalogen C:\bios (eller så kan jag väl hämta och lägga dit...) Är det superviktigt vilket bios jag väljer, dvs. är det olika bios till olika chips etc? I min katalog ligger bl. a. x2 4974 (och i olika storlekar). Är det något att ha och vilken storlek skall jag välja?

    Om ni har ytterligare tips är jag tacksam!

    Slutligen, om det går fel, hur illa kan det bli, dvs vad kan hända?

    cheers,
    /u
    Last edited by ulj; 2003-07-11 at 12:23.

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    173
    Respekt
    22
    Ja, det är väldigt vitkitgt vilket BIOS du väljer, det är tillexempel väldigt dumt att försöka flasha in ett 256K bios på ett 1Megs chip och tvärtom.

    Och att uppgradera till 4974 är dumt, eftersom det kommit nyare BIOS (X2_4977 exempelvis)

    Skall man uppgradera sitt BIOS bör man ju uppgradera till det senaste, och det första man skall fråga sig är: "BEHÖVER jag uppdatera mitt BIOS överhuvudtaget"

    Om allt funkar som det skall, finns ingen anledning att göra något överhuvudtaget

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Fler frågor...

    ok, tack.

    Jag har dock ett problem som jag tror att ett biosbyte kan avhjälpa nämligen att vissa spel från HD:n inte startar. Vad jag förstått kan man antingen patcha dessa spel på något sätt ett i taget eller byta bios då ett nytt bios fixar detta "automatiskt". Antag nu att jag får tag i nytt bra bios, typ det som du föreslår X2_4977. Jag lägger det under c:\bios och sedan skall det funka att använda något av programmen för att flasha, eller? Det faktum att jag får unknown flash type när jag kör system utils/flash tyder det på något? Hur vet jag förresten vilken storlek på biosen jag skall ha till mitt chip? Som du märker är det många frågor som kanske kan sammanfattas i:

    Hur gör jag så det blir rätt?

    cheers
    /u

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    173
    Respekt
    22
    Ett förslag är ju att du ställer frågan till det företag du hat köpt ditt Apple-X chip av, dom borde väl ha någon form av support?

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    uppfattat

    Point taken.

    Jag köpte iofs. av en privatperson och jag trodde det var ok att ställa frågor här utan att vara kund. Sorry!

    Om någon ändå vet och vill dela med sig är jag tacksam, annars löser det sig säkert ändå.

    cheers,
    /u

  6. #6
    Registrerade
    May 2003
    Från
    Umeå
    Inlägg
    104
    Respekt
    22
    Originally posted by Slite
    Ett förslag är ju att du ställer frågan till det företag du hat köpt ditt Apple-X chip av, dom borde väl ha någon form av support?
    Vad gör väll det att killen ställer lite frågor fast han inte har köpt chipet av er...kan garantera att han gör det nästa gång me denna suport ni ger... jag sitter och kollar forumet varje dag och ser hur ni hjälper folk... Ok trist att ni inte fick sälja chipet denna gång men tror att ni får göra det nästa
    XBox: v1.1
    Dvd: Samsung
    Modchip: Matrix
    Bios: EvolutionX M7
    Hård Disk: 80Gb (Maxtor)
    Dashboard: EvolutionX 3921

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det kan ju vara en fördel att fråga någon som har erfarenhet av det chip man har, t.ex. det företag man köpte det av.

    Vi kan bara gissa, men det borde ju fungera precis som vilket LPC chip som helst - eventuellt finns det en skrivskyddsjumper någonstans på chipet som måste ställas i rätt läge.

    Flasha från evo-x menyns "flash bios" kommando, gärna genom att boota från superdisc 3.6 som har x-ecuter 2 4977. Sedan är det bara att se vad som händer, det kan knappast gå fel.

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    173
    Respekt
    22
    Jag menade inte alls att vi inte lämnar support på sånt som inte är köpt hos oss, det var bara ett vänligt förslag att han skulle i första hand vända sig till det ställe han köpt chippet ifrån, eftersom som Hansi påpekade, vi inte känner till just detta chip så väl.

    Och nog brukar vi lämna support även om inte grejerna är köpta hos oss.

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    cool

    Jag tackar för hjälpen och ber om ursäkt för att jag missuppfattade.

    Självklart hade det varit perfekt att fråga någon spe******t på just detta kort. Tyvärr verkar det vara ett rätt ovanligt och obskyrt kort... Jag borde kanske alltså ha handlat av ... "någon annan" ...

    Jag skall leta reda på superdisc och testa på det sätt ni föreslagit. Om någon som läser detta trots allt råkar ha ett likadant kort så är alla ytterligare tips välkomna.

    cheers,
    /u

Liknande diskussioner

  1. Flasha in originalbios vid sidan av X2 bios
    By nathorst in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2003-09-16, 09:03
  2. Flasha Bios?
    By seuron in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-07-07, 23:42
  3. Felmeddelande flasha bios med Xecuter2 Bios Manager
    By Backen in forum X-ecuter 2 PRO support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-24, 09:33
  4. Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2003-01-18, 16:41
  5. Bios chipp
    By Marcus in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-02-07, 23:41

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •