Ok, så jag såg en tidigare post angående komponent men jag vill gärna ha lite nytt ljus på det hela. Jag delar in det i lite mindre delar..
Jag har läst lite på minhembio.com angående signalöverföring. En mycket intressant artikel angående videoöverföring är skriven, där man tar upp AV-(gula), S-VIDEO-, Komponent- samt RGB-kabel. Det hela summeras av att kablarna ordnas i rangordning efter vilken som har bäst överföring. Artikeln var ju då skriven med dvd-spelare i åtanke men jag kan ju inte tänka mig att det är någon större skillnad på ett PS2. Enligt författaren:
(Bäst)
1. RGB (21 pinnar full scart)
2. Komponent (3xRCA)
3. S-video
4. A/V
Som man ser är RGB bäst då han dessutom sade att RGB(scart) har mer bandbredd i sladden än vad en dvd-skiva klarar att lagra och skicka ut(bitrate osv). Han menar dock att detta är 21-pinnars kontakten.
Nu vill jag ha en bättre kontakt till mitt PS2 eftersom regeringen(föräldrarna) ska köpa en ny bättre tv som klarar av 100Hz osv. Jag har varit och kollat in tvn och det är en 32" WS med 100Hz, Real Flat och Pixel+. Men den har ju inga komponentingångar. Jag frågade en expedit och han sade att om man har en komponentkabel så patchar man den ofta i en komponent<->scart kontakt eftersom scart då "är den bästa kontakten". Det låter ju lovande eller hur?
Jag var i en gaming butik och såg att de hade kontakten till PS2 som var RGB(scart). Den heter något i stil med Euro-AV eller så. Men av vad jag såg så hade den inte fullt stifft. Alltså ingen 21-pinnars där inte. Nu kommer frågan: såg jag fel, så det verkligen är en 21-pinnars och i sådana fall "den bästa sladden", eller ska jag gå på en komponent eftersom den ger skenet av att verkligen ha tre kanaler för färgerna?
Råd, tips, allmän teori välkommnas.
mvh Ocken
Bookmarks