Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Komponent- och RGB-kabel (EN GÅNG TILL..)

Registrerade
    Jul 2003
    Respekt
    0

Question Komponent- och RGB-kabel (EN GÅNG TILL..)

Ok, så jag såg en tidigare post angående komponent men jag vill gärna ha lite nytt ljus på det hela. Jag delar in det i lite mindre delar..

Jag har läst lite på minhembio.com angående signalöverföring. En mycket intressant artikel angående videoöverföring är skriven, där man tar upp AV-(gula), S-VIDEO-, Komponent- samt RGB-kabel. Det hela summeras av att kablarna ordnas i rangordning efter vilken som har bäst överföring. Artikeln var ju då skriven med dvd-spelare i åtanke men jag kan ju inte tänka mig att det är någon större skillnad på ett PS2. Enligt författaren:

(Bäst)
    1. RGB (21 pinnar full scart)
    2. Komponent (3xRCA)
    3. S-video
    4. A/V

Som man ser är RGB bäst då han dessutom sade att RGB(scart) har mer bandbredd i sladden än vad en dvd-skiva klarar att lagra och skicka ut(bitrate osv). Han menar dock att detta är 21-pinnars kontakten.

Nu vill jag ha en bättre kontakt till mitt PS2 eftersom regeringen(föräldrarna) ska köpa en ny bättre tv som klarar av 100Hz osv. Jag har varit och kollat in tvn och det är en 32" WS med 100Hz, Real Flat och Pixel+. Men den har ju inga komponentingångar. Jag frågade en expedit och han sade att om man har en komponentkabel så patchar man den ofta i en komponent<->scart kontakt eftersom scart då "är den bästa kontakten". Det låter ju lovande eller hur?

Jag var i en gaming butik och såg att de hade kontakten till PS2 som var RGB(scart). Den heter något i stil med Euro-AV eller så. Men av vad jag såg så hade den inte fullt stifft. Alltså ingen 21-pinnars där inte. Nu kommer frågan: såg jag fel, så det verkligen är en 21-pinnars och i sådana fall "den bästa sladden", eller ska jag gå på en komponent eftersom den ger skenet av att verkligen ha tre kanaler för färgerna?

Råd, tips, allmän teori välkommnas.

mvh Ocken

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    De flesta använder RGB (scart) och är nöjda med det.

Det är tillräckligt bra bild med s-video, komponent och RGB. De flesta ser ingen skillnad eller tycker att någon av dom av någon anledning ser bättre ut än den andra oavsett vad som "teoretiskt" skall vara bäst.

Du behöver inte ha fullkopplad scart för att få rgb. Det räckar med en handfull stift: röd, grön, blå, vänster ljud, höger ljud, samt oftast composite där även syncen tas. Vissa RGB signalkällor använder röd, grön, blå, horisontell sync, vertikal sync på separata ledare.

Jag tycker inte SCART i sig är någon speciellt bra kontakt. Massor med onödiga stift som kan plocka upp störningar från magnetfält osv.

High-end utrustning (crt-projektorer, bättre vga-skärmar osv) har separata (BNC) kontakter för RGB och sync signalerna. Är du fanatisk så kan du säkert modifiera din TV med sådana kontakter.

High-end CRT projektor ägare brukar ibland modifiera sina grafikkort genom att ersätta VGA-kontakten till separata BNC kontakter.

Har du en XBOX så finns en bra anledning till att använda komponentvideo istället för RGB eftersom den har stöd för "HD upplösningar" när man använder komponentvideo i NTSC läge.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Registrerade
    Jul 2003
    Respekt
    0
    Tack för dina svar Hansi. En sak som jag bara undrar när jag ser på informationen om produkten.

Passar till Playstation 2, dock rekommenderas S-videokabel för bästa bild med DVD eftersom den svenska Playstation 2 inte stödjer RGB vid DVD uppspelning!
    Eftersom jag använder mitt PS2 till att även titta på DVD så vore det ju bra om man faktiskt köpte sig en S-video eller? Jag själv har en 39004 så jag antar att det går under den svenska modellen.

Liknande diskussioner

1. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 11:45
  2. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 17:23
  3. Jag har hittat felet till störningar via RGB kabel och DVD film!!!
    By KnasHatt in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2002-03-28, 15:14
  4. RGB KABEL
    By baathen in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Senaste inlägg: 2001-02-01, 20:58

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner