Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 33

Diskussion: XBox läser ej dvd+rw

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    12
    Respekt
    0

    XBox läser ej dvd+rw *Fixen fungerar*

    Hallo

    Har en Xbox version 1.3, orginalbios bytt till executer2. Inga problem att starta spel brända till dvd+r eller cdrw/cdr. Försöker jag starta från dvd+rw så blir det "unknown" o inget mer.

    Har använt senaste Nero och Verbatim 2.4x dvd+rw media, även provat HP dvd+rw media, no luck.

    //G
    Last edited by Guldis; 2003-07-21 at 17:48.

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    173
    Respekt
    22
    1.3 har Philips drivear, vilka verkar vara MYCKET tjuriga när det kommer till DVD+

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Japp, dom kan inte läsa +R/+RW trots att det är Phillips som ligger bakom det mediat och hävdar att det är det mest kompatibla :-)

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Den fungerar med +r dock...

    Finns det ngn universal dvd som är "drop in replacement" i Xboxen?
    Ser att Samsung är populär, finns det ngn annan som med säkerhet klarar +r/+rw?

    Vad är det för modellnr på Philipsen? Kanske det går att göra en firmware uppgradering?

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Hittade ett avancerat tweak, ngn som provat eller blir jag den första?

    http://www.xbox-scene.com/articles/philipspot.php

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Försök dig inte på det där, varje gång någon försöker så slutar det med en död dvd-läsare.

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Nu har jag provat tweaket, det fungerar klockrent. Vred poten ca 30 grader medsols. Spelar upp dvd+rw utan problem. Rekommenderas för den djärve!

    //G

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    32
    Respekt
    22
    Friskt vågat, hälften vunnit tydligen. Det var modigt gjort av dig Guldis!
    Har du testat med andra skivor som den inte klarade förut, CDR och så?

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Jodå den fungerar med orginal o brända cdr/rw. Allt jag matat boxen med har fungerat.

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    32
    Respekt
    22
    Jag blir så sugen på att testa, det vore GULD värt om det fungerade, jag vill dock inte bli utan spelare heller så frågan är om det är värt att ta chansen.
    På xbox-scenes forum är det ju hur många som helst som har pajat sina Philipsläsare när de har försökt sig på detta.

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Jag kan bara tala för mig själv, har dock många års erfarenhet av elektronik.

    Min gissning är att den som är oerfaren bryter sönder poten som skall justeras, den är liten o behöver vridas med lite känsla. Trycker du för hårt o vrider lite oförsiktigt är det kört.

    Har man noll erfarenhet av elektronik så är det bättre att låta ngn som kan göra justeringen.

    //G

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    32
    Respekt
    22
    Jag har vissa erfarenheter av elektronik och har i alla fall moddat min Xbox (oj vilken merit).

    Hur som helst så ska det ju gå att mäta Ohm-värdet "på lasern"? Vet du Guldis något om detta?

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Du kan mäta potens ohm värde innan du skruvar på den, mät mellan mittenben och ett av sido benen (det finns 3 lödpunkter på poten). Gör du detta så har du ett referensvärde innan du skruvar. Funkar inte tweaket så kan du återställa till referensvärdet ganska exakt.

    //G

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Och har du otur och en elak multimeter så bränner du dioden när du mäter potentiometern :-)

    Rätt sätt är att använda en laserstyrkemätare som mäter hur starkt laserstrålen lyser.

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    32
    Respekt
    22
    Tack för tipsen, båda två.

    Men du Guldis, skulle jag inte kunna få de värden som du har på din pot nu? Så att jag vet på ett ungefär.

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Jag mätte inte själv innan, det fungerade på första försöket vilket får mig att tro att justeringen inte behöver utföras med allt för stor precision. Har dock ingen energi över just nu o riva ner boxen för mätning.

    //G

  17. #17
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    32
    Respekt
    22
    Nej det kan jag förstå.
    Det blir nog till att testa själv i helgen, får väl se hur det går då.

  18. #18
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Hur gick det Bateman?

  19. #19
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    32
    Respekt
    22
    Jag har faktiskt inte testat än, har inte hittat skivor att prova med. Jag tänkte samla på mig ett gäng olika DVD-R/RW och DVD+R/RW innan jag sätter igång...

  20. #20
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    32
    Respekt
    22
    Tänkte berätta att jag satt och trixade lite med min DVD förra helgen och att resultatet blev utmärkt.

    När jag satte igång hade jag 400 Ohm på poten som jag sedan sänkte till 180 Ohm i ett antal intervaller. Vred nog totalt ca 1/3 varv. Nu tar läsaren allt jag matar den med. Själv är jag mest nöjd med att den läser alla gamla CDR-skivor som jag har. Dessutom upplever jag den som tystare men kanske en aning långsammare när det gäller laddningstider, kan dock vara inbillning.

    Nu vet man ju dock inget om hur det här tweaket påverkar läsarens livslängd...

  21. #21
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Kul att det fungerar. Alternativet till o tweaka är ju att köpa ny läsare (om man har skivor som bara måste fungera). Om nu läsaren får kortare livslängd efter tweaket så har man ändå inte förlorat några pengar då den totala livslängden blir "tweakad läsare+ny läsare" (guldis logik)

    // Guldis

  22. #22
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    STHLM
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Ja, det kanske blir framtida problem..........

  23. #23
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    32
    Respekt
    22
    Sen så glömde jag ju att tacka dig, Guldis, hade det inte varit för dig hade jag aldrig gett mig in på detta!

  24. #24
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    åter igen säger jag det har en samsung och funkar med SNK ,SONY,FUJISTU DVD+R media även dvd+rw försök med detta !!

  25. #25
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Ja gör det!!!

    Detta tycker jag att alla ska göra som har Philips.

    Jag öppnade min box i går och markerade skruven i det läge som den var först, sen så vred jag skruven ett kvarts varv. Nu funkar det klockrent. Måste berätta. Jag jobbar på Philips och jag gick in till dom som har hand om dvd enheterna och jag berättade om detta "Problem" som det är... :-) Dom sa bara att det låter ju konstigt då det enda formatet som Philips jobbar med är dvd+r/rw... Ja. Vad ska man säga.

    Lycka till ni som vågar göra detta men det kan vara värt ett förök.

    /Krull

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Grängesberg
    Inlägg
    38
    Respekt
    21
    min thomson läsare tar alla skivor jag har provat förutom sony-cd-rw och cd-r. funkar tweaket med thomson också?
    Dagens visa: Dexy's Midnight Runners - Come on Eileen

  27. #27
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Re: Ja gör det!!!

    Originally posted by krull
    Detta tycker jag att alla ska göra som har Philips.

    Jag öppnade min box i går och markerade skruven i det läge som den var först, sen så vred jag skruven ett kvarts varv. Nu funkar det klockrent. Måste berätta. Jag jobbar på Philips och jag gick in till dom som har hand om dvd enheterna och jag berättade om detta "Problem" som det är... :-) Dom sa bara att det låter ju konstigt då det enda formatet som Philips jobbar med är dvd+r/rw... Ja. Vad ska man säga.

    Lycka till ni som vågar göra detta men det kan vara värt ett förök.

    /Krull
    Japp, det är en kommentar vi ofta fäller...att det är "intressant" att philipsläsarna har problem med dvd+r/+rw som är philips "egen" standard...

  28. #28
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Det funkar inte för mig

    Jag har en philips-läsare och har provat att ställa om poten stegvis från ca 15 till nästan 180 grader, utan lycka med varken cdr eller DVD+RW

  29. #29
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Thn
    Inlägg
    51
    Respekt
    21
    Det måste jag testa.

    Vad kostar en ny dvd om jag trixar sönder den som sitter i.

    Kan man inte bara köpa en vanlig dvd spelare som sitter i datorn och sätta i xboxen.
    ___________________________________

    En dåre hittar alltid en värre dåre, som beundrar honom

  30. #30
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    hmm ni måste ha haft världens tur.. min funkar dock inte längre vred ca en kvarts varv o nu så läser den inte en enda skiva inte ens orginala,, o det kostar mig ca 800-1000 kr o byta

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  2. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  3. DVD från xbox till datorns dvd brännare
    By cyclo_hexene in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-12-16, 15:29
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24
  5. Dvd Region X
    By Oddman in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-04-16, 12:43

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •