Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: XBOX:en i ett pc-nätverk

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    Question XBOX:en i ett pc-nätverk

    Hej!

    Har sökt runt i forumet efter svar på denna fråga, men tycker inte att frågan besvaras klart nog.

    Jag vill kunna ha XBOXEN och min internetuppkoppling aktiva samtidigt i ett nätverk med en eller flera PC:s. Jag har bredbandsbolaget som internetleverantör (IP tilldelas via DHCP).

    Jag skulle vilja använda en switch som knytpunkt för xboxen, internetuppkopplingen och pc:n. Hur går jag till väga, och vilka typer av nätverkssladdar behöver jag? (Problemet består väl däri att xboxen vill ha kontakt med en fast IP i PC:n, medan internetuppkopplingen ger PC:n en dynamisk IP?)

    Mvh Fredrik B, Uppsala

  2. #2
    Registrerade
    May 2003
    Från
    Umeå
    Inlägg
    104
    Respekt
    22

    Re: XBOX:en i ett pc-nätverk

    Originally posted by fr0d0
    Hej!

    Har sökt runt i forumet efter svar på denna fråga, men tycker inte att frågan besvaras klart nog.

    Jag vill kunna ha XBOXEN och min internetuppkoppling aktiva samtidigt i ett nätverk med en eller flera PC:s. Jag har bredbandsbolaget som internetleverantör (IP tilldelas via DHCP).

    Jag skulle vilja använda en switch som knytpunkt för xboxen, internetuppkopplingen och pc:n. Hur går jag till väga, och vilka typer av nätverkssladdar behöver jag? (Problemet består väl däri att xboxen vill ha kontakt med en fast IP i PC:n, medan internetuppkopplingen ger PC:n en dynamisk IP?)

    Mvh Fredrik B, Uppsala
    Köp en router typ D-link604 och kör pc´n och xbox:en bakom den...den e inte dyr.
    XBox: v1.1
    Dvd: Samsung
    Modchip: Matrix
    Bios: EvolutionX M7
    Hård Disk: 80Gb (Maxtor)
    Dashboard: EvolutionX 3921

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det där har jag beskrivit förut, antagligen i guiderna.

    Du kan starta pc:n så att den får en ip-adress. Anteckna ip-adressen och mata in den manuellt istället för att använda dhcp.

    Nu kan du leta reda på knappen för avancerade inställningar, och ge ditt nätverkskort en extra nätverksadress, t.ex. 192.168.0.1

    Du ger boxen ip-adress 192.168.0.2 och anger 255.255.255.0 som nätmask, 192.168.0.1 som default gateway.

    Med lite tur kan du konfigurera internet connection sharing så att du får det att fungera.

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    se hit.

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    hmm?

    Jag hänger inte riktigt med...

    Min "hårdvara":
    D-Link switch
    2 datorer
    1 xbox
    1 bredbandsuppkoppling (Bredbandsbolaget, 5 dynamiska IP, tilldelas via DHCP)

    Fråga:
    Går det att få ett fungerande nätverk där jag SAMTIDIGT kan köra internet OCH ansluta till Xboxen via ftp?

    /Fredrik
    Last edited by fr0d0; 2003-07-24 at 17:55.

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    57
    Respekt
    22
    Om du har detta borde du kunna få ihop det. Det finns lite olika alternativ.

    Alt.1

    Sätt en helt vanlig nätverkskabel mellan din xbox och din switch. (datorerna och bredbandet är väl redan inkopplade där)
    När du nu startar din xbox borde den få ett ipnummer från BBB om du har dhcp inställt.

    Alt.2 Gör som hansi sa tidigare. Då kommer ingen annan åt din xbox utifrån.

    Om du ska köra live så antar jag att alt.1 är enklast. Om du använder alt.1 så föreslår jag att du byter alla default konton för ftp xbox xbox är allt för lätt att gissa. Jag har en kompis som fick sin HD raderad av någon vänlig med människa på internet bara för att han glömde stänga av sin box över natten. Tänk på att det inte bara är evoX som innehåller en FTP server.

    =]
    "The mind is like a parachute - it only works if it's open."
    - Frank Zappa

    Xbox 1.1 / PCBioxx / WD120GB

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    tack

    Hej

    Inser nu att det inte finns någon riktigt bra lösning på frågan, men alternativ 2 ger iaf de funktioner som jag är ute efter.

    När jag kör alternativ 1 tilldelas xboxen en IP-adress från bredbandsbolaget. När jag sedan ansluter till denna från datorn får jag endast en uppkoppling på 10 mbit. Datorn ansluter alltså via internet till xboxen.

    Fråga 1: Finns det ingen möjlighet att ansluta i 100 mbit med alternativ 1, dvs. att datorn ansluter till bbb-adressen, men känner av att xboxen ligger i det interna nätverket? Har en D-link switch (DES-1005D)

    Fråga 2: Vilka program förutom evo-x har inbyggd FTP-server och som man bör se upp med?

    Tack för alla tidigare svar!

    Mvh,
    Fredrik B, Uppsala

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Sätt in ett nätverkskort till i PCn som är till Xboxen med korsad kabel mellan, då får du "100MB" kort mellan PC-Xbox
    Last edited by pege63; 2003-07-28 at 08:56.

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    280
    Respekt
    23
    Får man inte bara 100 Mb?

Liknande diskussioner

  1. Nätverk med ett IP (ADSL)
    By Nylle in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-01-02, 13:35
  2. Hjälp med ett skumt fel i moddat xbox
    By booda in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-09-30, 23:28
  3. Nätverk?
    By dtm in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-21, 17:55
  4. Enklaste sättet att göra ett nätverk
    By Jocke K in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-11-08, 12:44
  5. HALO NÄTVERK 22.00 KOM OCH SPELA
    By Slamer in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-07-26, 10:03

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •