Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: CD/DVD media

Registrerade
    Jul 2003
    Från
    Göteborg
    Respekt
    0

CD/DVD media

Jag undrar vilka typer av CD- och DVD-media som xboxen klarar av att läsa. Vad jag har försått så har xboxen ofta problem med CD-R men CD-RW skall fungera bättre. Hur är det med DVD? Klarar xboxen både DVD-R/DVD-RW och DVD+R/DVD+RW och hur kräsen är den med de skivorna?

Registrerade
    Jul 2003
    Från
    Örebro
    Respekt
    0
    Hej Walle,

Själv har jag en Thomson dvd i min xbox, den läser utan problem CD-RW, DVD+R, DVD+RW.

DVD+R har jag bara testat med DataWrite, DVD+RW har jag testat med Clas Olhsson samt Memorex utan problem. (jag antar att den även klarar DVD-R, DVD-RW

Philips DVD'n ska ha problem med DVD+RW annars ska den klara övriga format inkl. CD-R.

Samsung DVD'n ska om jag förstått det hela rätt klara alla cd-/dvdformat.

Registrerade
    Jul 2003
    Från
    Göteborg
    Respekt
    0
    Ah, det låter ju betryggande. Jag har haft en DVD+RW brännare sedan något år tillbaka men aldrig använt den Tills igår så viste jag inte om det var en DVD-RW eller DVD+RW. Jag blev minst sagt orolig när jag märkte att det var en DVD+RW då jag hade fått för mig att xboxen bara kunde läsa DVD-R/DVD-RW.

Vilken modell av spelaren som sitter i antar jag beror lite på när den tillverkades och dyl.

Registrerade
    Jul 2003
    Från
    Örebro
    Respekt
    0
    Du kan se vilken läsare du har genom att titta på nedan länk!

http://forums.xbox-scene.com/index.p...&f=23&t=17216&
    Xbox 1.0 / Thomson DVD/ PC-BioXX / IBM 80GB

Någon har skrivit här att Samsungs läsare klarar det mesta och det tycker jag verkar stämma. Jag har i och för sig inte testat jättenoga, men jag har för skojs skull stoppat i några CD-R av olika märken och de flesta har funkat! Till exempel kan jag köra audio-cd utan problem och genom XBMP kan jag spela mpg, mp3 med mera. Från CD-R alltså.

Men jag har upptäckt en sak - och här kommer samtidigt en fråga:
    Vissa skivor som jag bränt med multisession beter sig lite märkligt i XBMP. Till exempel har jag en skiva som ursprungligen innehöll nån service pack till Windows men jag har bränt om den och lagt in mp3 på utrymmet som fanns kvar (och raderat det som fanns från förr). När jag läser den i XBMP, vara sig jag väljer ISO9660 eller UDF (osäker på exakt vad de olika heter men ni vet vad jag menar), så ser jag bara den gamla informationen på ett felaktigt sätt men inget av det nybrända. Till exempel så finns det mappar på skivan som fått namn från en löpande text i en readme-fil.

Jag förstår ungefär varför det blir så här (all gammal information finns ju kvar på en CD-R även om man skriver om den, det är bara filindex som ändras) men jag är däremot osäker på hur jag ska bränna för att undvika det. Det finns så många varianter och jag är känner itne till vad alla betyder. Disc-at-once? Track-at-once? Multisession? ISO9660? Juliet?
    Vad gillar xboxen bäst?

/Thomas

Registrerade
    Jul 2003
    Från
    Örebro
    Respekt
    0
    Osäker på om xboxen över huvud taget klarar av multisession...

Jag skulle rekommendera en ny tom skiva med tanke på att de inte kostar så mycket =)
    Xbox 1.0 / Thomson DVD/ PC-BioXX / IBM 80GB

Javisst, det är ju lika bra att bränna rätt och snyggt från början. Men jag var bara så faschinerad och glad över att många av mina gamla skivor också gick att läsa.

Men bör man alltså stänga en cd när man bränner den till xbox? Jag är fortfarande osäker på de olika brännmetoderna.

Förresten, är det inte konstigt att jag kunde läsa dessa skivor även genom UDF? Det är väl filformatet för DVD egentligen? Men de kanske är ganska lika, UDF och ISO9660...

/Thomas

Liknande diskussioner

1. DivX Film i PS2 Reality Media Player
    By ps2asker in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Senaste inlägg: 2003-08-23, 22:54
  2. Guide för DVD-backup
    By bisterfinnen in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Senaste inlägg: 2003-06-12, 18:32
  3. Vilken brännare??
    By Aiygee in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Senaste inlägg: 2003-04-30, 21:57
  4. Xbox media player hänger sig efter ca 30 sek!
    By herakles in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2003-04-24, 14:48
  5. Inlägg: 21
    Senaste inlägg: 2002-11-21, 13:13

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner