Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: ändra mellan 4/3 och 16/9

Unhappy ändra mellan 4/3 och 16/9

Ok, detta kanske inte är helt hårdvarurelaterat men jag hittar inget lämpligare ställe att posta min fråga på.

Jag har en svensk PAL xbox 1.1 med X-ecuter 2 PRO och XBMP 2.4 som dashboard. Jag har en gammal hederlig Thomson 28" tv utan widescreen eller några andra tuffa grejer. Dessa är - så klart - kopplade via SCART.

Problemet är att min tv automatiskt slår om till ett 16/9-läge (typ emulering med letterbox eftersom bildröret egentligen är 4/3) när jag slår på min xbox! Jag måste därför gå in och ändra detta med tvns fjärrkontroll varje gång. Jag ska även kontakta tv-tillverkaren angående detta, men eftersom det kanske kan ha med xboxen att göra så vänder jag mig även hit.

Jag har gått igenom alla inställningar jag kan hitta i xboxen och sett till att den använder sig av PAL (50 Hz) och 4/3. Jag har kollat både i MS dashboard, Enigma NTSC/PAL (stavning?) och på alla möjliga ställen i XBMP-gränssnittet samt i dess olika konfigureringsfiler. Överallt ser det rätt ut!

Varför blir det så här? Kan det vara modchippet som får min xbox att skicka "fel" signaler till tvn? Jag minns inte hur det var innan jag satte i chippet...

/Thomas

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Vissa tv gör sådär när man använder RGB. Det är samma problem om du kopplar in en PS2 med RGB.

Det går att kapa ett stift i scartsladden, men då måste man istället byta kanal manuellt eftersom tv:n slutar gå till av-kanalen automatiskt.

Lightbulb

Ah, jag fick precis samma svar från en tekniker på Thomson (tillverkaren av min tv). För övrigt är det pinne nummer 8 som man ska ta bort om man vill försöka sig på detta.

Jag ska kika på det när jag kommer hem. Jag vill inte förstöra min kabel för evigt, men om det verkar gå att återställa sen så tar jag bort pinnen.

Thomas

Jag vet inte om någon ens läser det här, men kanske hjälper det nån så jag tänkte här redovisa för mitt SCART-äventyr.

Igår pillade jag nämligen isär min SCART-kabel för att testa tricket med "stift 8" enligt ovan. Det började bra. Jag upptäckte att kabeln (en sån där guldpläterad specialkabel istället för originalkabeln) gick att öppna och stänga utan problem. Det gick dessutom att pilla bort stiftet för att sedan snyggt sätta tillbaka det igen utan att förstöra något. Bra! Jag testade.

På sätt och vis så fungerade det som tänkt. Tvn slog inte om till 16/9 när jag startade xboxen. Men däremot så slog den ändå automatiskt över till AV (och satta på tvn om den nu var avstängd) så det verkade ju nästan för bra för att vara sant. Mycket riktigt - det var inte sant. Att det var bra alltså. För nu började bilden istället rulla i sidled samt pulsera sakta i en mängd psykedeliska färger. Uppenbarligen används stift 8 även till andra saker som man inte klarar sig utan.

Jag satte självklart tillbaka stiftet och får nog finna mig i att fortsätta använda fjärrkontrollen till tvn varje gång för att ändra bildläge. Surt! Speciellt eftersom fjärren är av den kopiöst värdelösa typen en-enda-knapp-för-att-styra-alla-funktioner-i-hela-universum.

/Thomas

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Prova att byta manuellt till av-kanal, det brukar hjälpa mot att bilden fladdrar runt.

Stift 8 skall mig veterligen användas till RGB sync. Att plocka bort det får precis den effekten som du beskriver. Stiftet kan endast plockas bort om du skickar en annan signal än RGB från maskinen i fråga, T.ex S-video eller komposit = video.

Registrerade
    Jul 2003
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0

Angry

Hmm mitt system beter sig precis tvärt om!.
    Alltså jag VILL att den ska starta i 16:9 men den envisas med att gå i 4:3 på min Sony widescreen burk.
    V.1.0
    X2Pro
    120 Seagate V
    Utbytt chassie fläkt
    Samsung DVD

Registrerade
    Jul 2003
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0
    Originally posted by AMDmannen
    Alltså jag VILL att den ska starta i 16:9 men den envisas med att gå i 4:3 på min Sony widescreen burk.
    Hehe var och kollade nu på Sonys tyska sida, hittade där lite info om dom olika scart ingångarna.
    Jag hade använt den som inte hade RGB ingång, skiftade och nu fungerar det perfekt
    V.1.0
    X2Pro
    120 Seagate V
    Utbytt chassie fläkt
    Samsung DVD

Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Respekt
    29
    Originally posted by AMDmannen
    Samma här. Alla prog i boxen som man kan ställa in 16:9 på går bra men många spel, men inte all, gör att Tvn hoppar övert till 4:3.

Mitt Playstation2 gör INTE så att Tvn beter sig så...

Registrerade
    Oct 2002
    Respekt
    23
    [QUOTE]Originally posted by ktd
    [B]Samma här. Alla prog i boxen som man kan ställa in 16:9 på går bra men många spel, men inte all, gör att Tvn hoppar övert till 4:3.

Det beror säkerligen på att de flesta spel till Xbox inte har stöd för 16:9. Min TV gör likadant. Men det gäller ju även en vanlig DVD-film. Där är ju menyerna i 4:3 format medan själva filmen oftast är i 16:9. Alltså hoppar Xboxen över till widescreen när filmen startas. Och tillbaka till det 4:3 läge jag har som default på TV:n (dvs superzoom) när filmen är slut och den går tillbaka till filmens menyn (extramaterialet på DVD:er är nästan alltid i 4:3 format också).

Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Respekt
    29
    Tror inte det beror på det för om man kör med Avalaunher som dashboar så kan man stänga av video-ändrings-modet...
    Jag kör inte Avalaunchereftersom det inte har stöd för IGR. Annars hade problemet varit löst...

Registrerade
    Feb 2003
    Respekt
    22
    Har ni kommit på vilket stift man ska ta bort för att tvn INTE automatiskt ska starta/byta till AV-kanal?
    Detta är fruktansvärt störigt då jag kör både till projjen och TVn.
    Min mor var en god vän till min far
    Box 1.1, x2l, 120gb...

Liknande diskussioner

1. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 11:45
  2. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 17:23
  3. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 19:13
  4. skillnader mellan NTSC xboxar och PAL xboxar.
    By tjoff in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2002-08-19, 22:23

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner