Ok, detta kanske inte är helt hårdvarurelaterat men jag hittar inget lämpligare ställe att posta min fråga på.
Jag har en svensk PAL xbox 1.1 med X-ecuter 2 PRO och XBMP 2.4 som dashboard. Jag har en gammal hederlig Thomson 28" tv utan widescreen eller några andra tuffa grejer. Dessa är - så klart - kopplade via SCART.
Problemet är att min tv automatiskt slår om till ett 16/9-läge (typ emulering med letterbox eftersom bildröret egentligen är 4/3) när jag slår på min xbox! Jag måste därför gå in och ändra detta med tvns fjärrkontroll varje gång. Jag ska även kontakta tv-tillverkaren angående detta, men eftersom det kanske kan ha med xboxen att göra så vänder jag mig även hit.
Jag har gått igenom alla inställningar jag kan hitta i xboxen och sett till att den använder sig av PAL (50 Hz) och 4/3. Jag har kollat både i MS dashboard, Enigma NTSC/PAL (stavning?) och på alla möjliga ställen i XBMP-gränssnittet samt i dess olika konfigureringsfiler. Överallt ser det rätt ut!
Varför blir det så här? Kan det vara modchippet som får min xbox att skicka "fel" signaler till tvn? Jag minns inte hur det var innan jag satte i chippet...
/Thomas
Bookmarks