Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Snälla, hjälp mig med mitt RGB-problem innan jag slår sönder mitt PS2!!!!

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Snälla, hjälp mig med mitt RGB-problem innan jag slår sönder mitt PS2!!!!

    Det här är mitt problem:

    Jag vet att min tv inte stöder NTSC. Detta har jag konstaterat eftersom det blir svart/vit bild när jag kör ut NTSC från både Laserdisc och DVD.

    Därför köpte jag en RGB-kabel nu när jag kan spela NTSC-spel på min PS2. Jag har hört att det ska bli färg då.
    Jag provade först med några PSX-spel. De var i färg och allt var frid och fröjd.
    När jag senare provade två olika PS2-spel så blev de i svart/vitt.

    Jag har nu spenderat de senaste dagarna med att försöka förstå varför det inte blir färg på PS2-spelen.
    Bara för skojs skull så testade jag nyss att koppla in den vanliga sladden, den som man får till PS2:an (gul, vit och röd), och körde igång ett PSX-spel. DET BLEV ÄNDÅ I FÄRG!!!

    Jag provade med ett till PSX-spel i NTSC och visst, det fungerade det med.
    Jag vet med 100% säkerhet att dessa spel är i NTSC. De blir dessutom svart/vita på min tv i sovrummet (som varken stöder NTSC eller har RGB i scarten).

    Hur i h*****e kan det bli färg när jag kör NTSC genom kompositsladden in i en tv som inte stöder NTSC, och varför kan jag inte få färg på mina PS2-spel via RGB in i en tv som stöder just RGB?!?!

    Jag vet att min tv stöder RGB. Jag vet att den stöder det i första scartkontakten och jag har ställt in att PS2:an ska skicka ut RGB och inte komponent.

    En annan sak är att det tydligen ska bli grön bild om man tittar på en DVD-film i PS2:an och har en RGB-kabel. Min bild blir inte grön, bara svart/vit.

    Kan det vara RGB-kabeln som är kass? På kartongen står det att den är till PSX, men killen i affären sa att den skulle fungera på PS2 också. Jag har även läst på flera sidor att så är fallet.

    Snälla hjälp mig!

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om du vet att tv:n klarar rgb i scart#1 och du kopplat kabeln direkt dit och inte genom t.ex. en video så misstänker jag nog att din rgb-kabel är trasig...eller inte är en rgb kabel alls...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Bytt sladd

    Nu har jag provat att byta kabel men det funkar ändå inte.

    Det konstigaste av allt är väl ändå att mina psx spel blir i färg även om jag använder en kompositsladd.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    189
    Respekt
    22
    Playstation 1 spel verkar komma ut i PAL på Playstation 2an oavsett om det är PAL spel eller NTSC vid ett flertal olika multix moddningar. Playstation 2 spelen ändrar utsignalen beroende på om spelet är Europeiskt eller ej. Alltså en skillnad där, om din ps 2a är moddad behöver ju inte bilden på din dvd bli grön eftersom man oftast brukar kringå det genom att kortsluta 2 punkter på äldre modeller och nyare modeller kräver typ chip som dms 3 för att kringå det. Är du säker att du kopplat till Scart nr 1 samt att du satt på rgb kanalen, det går både rgb signaler och komposit genom RGB sladden, så på en del tv apparater måste man manuellt byta till RGB kanalen med fjärren. På min Philips tv så är komposit på Ext 1 Svhs/komposit på Ext 2 och RGB på Ext 3, observera att Ext 1 och Ext 3 är samma kontakt så jag får 2 olika signaler beroende vilken kanal jag väljer. Det gäller alltså att gå genom menyn på tvn ordentligt, bara för att du får en bild på ps 2an behöver inte just RGB vara valt. Det jag förklarade just nu gäller bara om du är 100% säker på att du har en RGB kabel och samma sladd ska funka både på ps 1 och ps2 konsoller. Men jag har faktisk flera gånger blivit garanterad på kedjor som giganten OnOff Expert med flera att en vanlig komposit med 2 ljudkanaler var RGB så jag skulle inte bli förvånad om du inte har en riktig RGB. Man får oftast bara rätt sladd på ställen som modifierar playstation/xbox mm, alla andra ställen förstår oftast inte vad dom snackar om. 3 av mina kompisar köpte typ vanlig ersättningskabel för orginalscarten och trodde typ att dom hade RGB fram tills dom modda sin playstation. Fast rgb var inte lika vanligt samt fanns inte så ofta orginal till playstation som till xbox idag, Microsoft går ju verkligen ut med sin RGB kabel och där finns ju ingen risk för att det blir fel. Jag var typ tvungen att skicka efter en RGB kabel eftersom i den stan där jag bor så fanns bara orginalkabeln, sån tur så fatta jag det trots alla protester från försäljaren. Bara lite fakta så består inte RGB kabel av en scartkontakt med 3 kontakter som är vit röd och gul utan det är orginalsladden. RGB sladden sitter helt ihopp med scarten och själva kontakten som går till playstationet är fullmatad, så kolla hur många poler det är i kontakten som går in i playstationet. Hoppas det här ger dig lite klarhet i det hela ...........
    Om du inte leker med livet leker livet med dig

Liknande diskussioner

  1. NTSC/US PS2 - Problem med TV'n - blir färg med ljudet; skumt
    By Goro in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-07-08, 22:48
  2. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  3. Min ps2 verkar helt plötsligt ha fått problem med RGB kabeln eller tvns scart? Hansi?
    By Kampfar in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-16, 18:32
  4. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 18:13
  5. Problem med RGB. Blir störningar. HJÄLP
    By KnasHatt in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 27
    Senaste inlägg: 2002-05-05, 23:51

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •