Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: Hjälp! Blinkar Rött/Grönt

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Unhappy Hjälp! Blinkar Rött/Grönt

    Har fått ett "litet" problem med mitt Xbox.
    När jag sätter på den, så lyser eject-knappen grönt någon sekund, lådan stänger av sig, startar upp igen, knappen blinkar då grönt istället, men stänger av sig lika fort för att återigen starta upp och blinka rött/grönt.
    Detta hände till att börja med endast 1 gång för ett par veckor sen. Har fungerat bra sedan dess fram tills igår.
    Jag lyckas emellanåt starta utan problem, men oftast uppenbarar sig detta fel.
    Har ej bytt hdd, eller något annat som kan tänka sig att ställa till det, i lådan. Är däremot chippat men har fungerat bra förut. (Förutom problem med att få evo-x att gå igång)
    DVDn går ej heller att trycka ut.
    Tacksam för hjälp snarast möjligt!

  2. #2
    Registrerade
    May 2003
    Från
    Umeå
    Inlägg
    104
    Respekt
    22

    Re: Hjälp! Blinkar Rött/Grönt

    Originally posted by dEATH_mET_AL
    Har fått ett "litet" problem med mitt Xbox.
    När jag sätter på den, så lyser eject-knappen grönt någon sekund, lådan stänger av sig, startar upp igen, knappen blinkar då grönt istället, men stänger av sig lika fort för att återigen starta upp och blinka rött/grönt.
    Detta hände till att börja med endast 1 gång för ett par veckor sen. Har fungerat bra sedan dess fram tills igår.
    Jag lyckas emellanåt starta utan problem, men oftast uppenbarar sig detta fel.
    Har ej bytt hdd, eller något annat som kan tänka sig att ställa till det, i lådan. Är däremot chippat men har fungerat bra förut. (Förutom problem med att få evo-x att gå igång)
    DVDn går ej heller att trycka ut.
    Tacksam för hjälp snarast möjligt!
    Jag får detta fenomen om chipet e löst...fram me tummen och trycka till lite på chipet så funkar det får mej...Har ett Matrix chip.
    XBox: v1.1
    Dvd: Samsung
    Modchip: Matrix
    Bios: EvolutionX M7
    Hård Disk: 80Gb (Maxtor)
    Dashboard: EvolutionX 3921

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Re: Re: Hjälp! Blinkar Rött/Grönt

    Originally posted by tross
    Jag får detta fenomen om chipet e löst...fram me tummen och trycka till lite på chipet så funkar det får mej...Har ett Matrix chip.
    Okej, men jag vet inte om jag vågar in och pilla däri. Hade det varit en PC hade jag inte tvekat, för en sån kan jag utan och innan, men jag vet inte hur känsligt det är i en sån där låda.
    En kompis sa att det kunde vara kallödningen som hade släppt, som går till chippet. Tror du det kan vara så?
    Det skramlar nämligen när jag lutar på lådan.

  4. #4
    Registrerade
    May 2003
    Från
    Umeå
    Inlägg
    104
    Respekt
    22

    Re: Re: Re: Hjälp! Blinkar Rött/Grönt

    Originally posted by dEATH_mET_AL
    Okej, men jag vet inte om jag vågar in och pilla däri. Hade det varit en PC hade jag inte tvekat, för en sån kan jag utan och innan, men jag vet inte hur känsligt det är i en sån där låda.
    En kompis sa att det kunde vara kallödningen som hade släppt, som går till chippet. Tror du det kan vara så?
    Det skramlar nämligen när jag lutar på lådan.
    Ja det låter inte bra om det skramlar...jag har inte lött mitt chip..skruvade bara fast den men den vill inte sitta riktigt bra.
    Men det tar bara några secunder att öppna boxen och trycka till chipet.. Du får kolla me Hansi va som kan va fel
    XBox: v1.1
    Dvd: Samsung
    Modchip: Matrix
    Bios: EvolutionX M7
    Hård Disk: 80Gb (Maxtor)
    Dashboard: EvolutionX 3921

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kan ju vara en lödning som lossnat ja.

    Be den som lödde in chipet göra om...

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2003
    Från
    Blekinge
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Har själv haft samma problem någon gång då och då, boxen är förövrigt moddad av er på PSXCARE, men oftast löste det sig med att använda sig av den klassiska metoden; att ge den en lagom välavvägd dask (ungefär som när man bankar på en gammal TV).
    Senaste slaget måste varit en fullträff då den fungerat perfa i ett par månader nu.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Jag har daskat till den sådär lagom hårt rätt många gånger nu, men det verkar inte som om den vill samarbeta tyvärr.

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2001
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Om man genom att daska till spelaren, har fått igång den, är det ett tecken på att det är en dålig kontakt (lödning eller annat)någonstans...
    Då brukar det vara lätt att åtgärda, men om det nu har helt slutat funka, finns risken att något annat gått sönder...

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Nu vet inte jag exakt hur xbox ser ut innantill. Men en polare sa att det kan vara kallödningen som lossnat. Exakt vad som menas med det vet jag inte, men det ska tydligen sabba strömförsörjningen till moderkortet. Han sa att det kan bli så om lådan får sig en liten smäll.

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    daska! daska!

    har blive så på min kanske 2-3 ggr, våld löser

    PS. Har ett Matrix

  11. #11
    För att ta problemet från början så kan det vara bra att veta vilket chip du har och om det är lödfritt eller inte. Felkoden som Eject knappen visar innebär att boxen inte hittar något bios, detta beror förmodligen på att LPC:n är dåligt lödd eller att du har ett lödfritt chip som inte får kontakt med LPC:n. d0 kan uteslutas om du inte har skadat den vill säga.

    Jag vill ta tillfället i akt och påminna alla som kör lödfritt med kontaktindikator att denna inte alltid stämmer.

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Chippet är lött

  13. #13
    Löd om LPC:n! detta är det vanligaste felet.

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Nu minns jag inte exakt hur den blinkade, men min box har gjort (tror jag)samma ett par ggr innan.. Jag har min box öppen så att DVD-spelaren och Hdd:n ligger löst just nu, för om jag sätter DVD:n på sin plats i boxen så börjar den blinka och ha sej och går inte att trycka ut skivan mm... Så de jag kommit fram till på min, de e att de e IDE-kabeln som dummar sej... Har ingen annan att pröva med just nu, men när jag bytar så ska jag tala om ifall de hjälpte.. Har löddat om Chipet en gång, men de hjälpte inte iaf..
    MVH Kimsan..!!

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Originally posted by Kimsan
    Nu minns jag inte exakt hur den blinkade, men min box har gjort (tror jag)samma ett par ggr innan.. Jag har min box öppen så att DVD-spelaren och Hdd:n ligger löst just nu, för om jag sätter DVD:n på sin plats i boxen så börjar den blinka och ha sej och går inte att trycka ut skivan mm... Så de jag kommit fram till på min, de e att de e IDE-kabeln som dummar sej... Har ingen annan att pröva med just nu, men när jag bytar så ska jag tala om ifall de hjälpte.. Har löddat om Chipet en gång, men de hjälpte inte iaf..
    Låter bra det. En kompis ska kolla på lådan ikväll och se vad det kan vara.
    Jag upptäckte däremot häromdan att det faktiskt går att öppna DVDn, men inte första gången man trycker, då står den bara och flåsar. Andra gången öppnar den sig som vanligt.

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Jaja... De va samma för mej...
    MVH Kimsan..!!

  17. #17
    Originally posted by Kimsan
    Jaja... De va samma för mej...
    Kolla oxå så att chippet inte ligger imot dvd:n och kortsluts.

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Originally posted by widescreen
    Kolla oxå så att chippet inte ligger imot dvd:n och kortsluts.

    Men den kan göra så även när den inte sitter på din plats...
    Jag ska byta kabel med min dator imorgon så kan jag se om de hjälper... Men de kan va även de... Kan ju böja ner Flash jumpern ordentligt så att man e på säkra sidan..
    MVH Kimsan..!!

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Det var kallödningen som lossnat, så det är fixat

Liknande diskussioner

  1. Hjälp Blinkar gult
    By vr6an in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-12-16, 15:40
  2. Blinkar Rött/Grönt HJÄLP!!!
    By Zibob in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-09-25, 13:10
  3. Flashat, blinkar mysko!! HJÄLP!
    By khamon in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-09-13, 11:22
  4. lampan blinkar rött å grönt, hjälp!!!
    By Zandy in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-11-11, 23:19
  5. Rött/Grönt blink!
    By pACE in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-10-16, 21:56

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •