Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Flasha Bios på flashad xbox???

Registrerade
    Sep 2000
    Respekt
    0

Question Flasha Bios på flashad xbox???

Jag har en xbox v1.0 som är flashad (ej chippad).

Eftersom några av mina nyare spel inte startar efter backup, antar jag att Bios behöver förnyas.

Jag har letat som en galning efter newbie-guider (jag har bränt pc-bios förr och är rädd att göra fel) men hittar inget.

Jag har tagit hem Executer2 4977 men vet inte hur jag går vidare.
    På boxen finns Xflash och FlashX installerat.

Hjälp!!!

maila gärna t61sixten@msn.com

Registrerade
    Aug 2003
    Respekt
    0

Smile

Tjena,

Vi verkar ha samma problem! Jag har en oxå en som "bara" är flashad, dock v 1.1. Vi kanske gemensamt kan få någon att guida oss vidare!

Kollade på min C:/bin vad som flashats med tidigare. Där finns en bios som heter x2_4974_MultiVer_1MB.bin. Detta är den senaste min flashats med.
    Tankade hem Xecuter2.Build.4977 från #xbins. Här finns 3 filer:
    - X2_4977.bin 256k
    - x2_IGR_disabled
    - make1mb.bat
    Skapade en x2_4977_1Mb.bin med make1b.bat (eftersom den bios som flashats med var 1Mb - rätt eller fel - vem vet?!)

Nu till frågorna:
    - Skall/vågar jag flasha med denna 1Mb.bin eller skall jag använda den på 256K?! (Jag har EvolutionX beta V1.8.3285 som dashboard)
    - Finns det en MultiVer 4977 som jag skall använda istället för den jag nu tankat hem?
    - Var skall filen x2_IGR_disabled läggas på boxen?

Precis som Jomans är jag tacksam för hjälp!

Registrerade
    Oct 2002
    Respekt
    23
    Det första ni gör är att kolla ifall eran box är byglad enligt http://sabnetwork.com:8080/~soki/tut..._flashing.html
    Är den inte det så får ni löda ihopp punkterna eller montera en switch. Sen så kopierar ni eran bios till c:/bios på boxen. Sedan kollar ni i dashboarden på System Utils och sen Flash bios, nu bör ni kunna välja den bios ni kopierat till bios katalogen på c:/ på xboxen, är det senare dashboard ni använder har det ingen betydelse hur stor bioset är 256 kb eller 1024. Observera dock att ifall ni har en gammal dashboard så kan ni göra xboxen obruklig genom att använda er av en 256 kb bios, så är ni osäkra använd alltid en 1024 kb bios. Har ni inte orkat skruva isär xboxen i början för att kolla ifall den var byglad eller om ni har en switch så bör ni få ett felmedellande när ni ska flasha med vald bios. Så att testa att flasha är en bra indikator ifall ni är osäkra i vilken mode eran box är i. Jag skulle om jag var er testa att flasha först om det inte går så skulle jag leta efter switch (Det finns ingen ifall ingen har satt dit en, kolla med den som har flashat eran box) eller slutligen öppna boxen för att löda ihop punkterna enligt ritning ovan. Öppnar ni liksom boxen först och ser att det går sladdar till punkterna eller att dom är ihopplödda så har ni öppnat XboXen helt i onödan eftersom det skulle ha funkat att flasha om direkt eller när ni switchat på switchen. I och med att ni behöver hjälp med det här så har inte ni flashat boxen själva, annars hade ni liksom vetat vad ni ska göra. Så det kan endå vara en god ide att gå till den person som har gjort det åt er ifall ni inte har en switch eller att han lämna boxen i flash mode när han skruva ihop den. Har för mig att psxcare i alla fall lämnar boxen så att det går att flasha den ifall man inte begär en switch installerad........Tack för mig
    Om du inte leker med livet leker livet med dig

Registrerade
    Aug 2003
    Respekt
    0
    Tack Skevast!!

Eftersom jag flashat min tidigare själv så måste den väl vara byglad?
    Har EvolutionX beta V1.8.3285 som dashboard och den senaste bios jag vet den flashats med är x2_4974_MultiVer_1MB.bin.
    Mina frågor är lite mer kopplat till vilken version jag vågar flasha med samt vilken storlek på bios (256 eller 1024) jag skall välja.

Fixade Xecuter2.Build.4977. Här finns 3 filer:
    - X2_4977.bin 256k
    - x2_IGR_disabled
    - make1mb.bat
    Skapade en x2_4977_1Mb.bin med make1mb.bat

- Skall/vågar jag flasha med denna 1Mb.bin eller skall jag använda den på 256K?
    - Finns det en MultiVer 4977 som jag skall använda istället för den jag nu utgått ifrån?

Tacksam för några sista råd innan jag ger mig på flashningen! Vill ju helst inte göra boxen obrukbar...

Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Stockholm
    Respekt
    22
    Originally posted by Flynn1999
    Tack Skevast!!

Eftersom jag flashat min tidigare själv så måste den väl vara byglad?
    Har EvolutionX beta V1.8.3285 som dashboard och den senaste bios jag vet den flashats med är x2_4974_MultiVer_1MB.bin.
    Mina frågor är lite mer kopplat till vilken version jag vågar flasha med samt vilken storlek på bios (256 eller 1024) jag skall välja.

Fixade Xecuter2.Build.4977. Här finns 3 filer:
    - X2_4977.bin 256k
    - x2_IGR_disabled
    - make1mb.bat
    Skapade en x2_4977_1Mb.bin med make1mb.bat

- Skall/vågar jag flasha med denna 1Mb.bin eller skall jag använda den på 256K?
    - Finns det en MultiVer 4977 som jag skall använda istället för den jag nu utgått ifrån?

Tacksam för några sista råd innan jag ger mig på flashningen! Vill ju helst inte göra boxen obrukbar...
    Om du ska flasha 256 eller 1024 beror på vilken TSOP din box har, är det en 1.0 eller 1.1 skall du använda 1024, är det en 1.3 skall du använda 256, är det en 1.2 har jag för mig att det finns både 1024 och 256 TSOPar i dom.

Enklast är att FÖRST uppgradera till Evo-X Dashboard 1.8.3752 eftersom den evo-x flashprgram-varan känner av vilken TSOP det är och flashar korrekt storlek med ett 256K Bios.

4977 är multiver, det funkar på alla versioner av boxen.

x2_IGR_disabled skall läggas i rooten i C:\ OM du vill stänga av Executer chippets IGR funktion, men det är dumt, det är bättre att stänga av alla IGR i dashboarden istället.

Och vad gäller råd för flashningen... Tja, när du börjar, RÖR INGET!

Registrerade
    Aug 2003
    Respekt
    0
    Tackar Slite! Det är en 1.1 så jag flashar med 1024 versionen jag skapat med make1mb.bat. Då är det bara att köra igång... Går det åt skogen så får jag väl skicka upp den till PSXCARE!

Liknande diskussioner

1. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 11:06
  2. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 01:21
  3. Flasha om bios via en flashad xbox???
    By Gron in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2003-07-03, 11:46
  4. Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2003-01-18, 17:41
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 21:24

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner