Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Byta bios via parallellport

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    82
    Respekt
    22

    Red face Byta bios via parallellport

    Hej!
    Jag har ett X-ecuter 2 Pro som har fungerat ett bra tag nu, men efter att jag hade (gjort ett försök att) uppdatera till det senaste bioset X2 4977, eller vad det nu heter vill inte min Xbox starta upp igen. Jag får ingen bild + att Xboxen försöker starta upp, men stängs av och på hela tiden...

    Jag har läst att flera har haft detta problem, men det verkar som att anledningen till att de har haft det inte är samma som för mig!

    Eftersom jag har ett Prochip och parallellport på Xboxen så tycker jag att jag borde kunna lösa det genom att uppdatera det bios som finns på chipet, eller hur?

    Det var inte jag som flashade första gången, då det ligger ett att linuxbios på, så jag har inte en aning hur jag ska göra...

    Hoppas att jag har förklarat mitt problem tillräckligt väl...

    Tack på förhand!

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    http://forum.psxcare.com/support/sho...&threadid=8496

    Om du inte hittar en mycket kort kabel till datorn (0.6meter) så måste du koppla chipets kontakt direkt till datorns parallellport.

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    82
    Respekt
    22

    Tutorial

    Jag hittade en tutorial på xbox-scene. Jag vet inte om jag får länka, men du kanske vet om det finnns en där, eller i annat fall titta efter... Som sista utväg kan du ju låta mig länka, om detta överhuvudtaget är förbjudet...

    Mvh Andreas

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    82
    Respekt
    22

    Försökt

    Hej igen!
    Jag har försökt lite nu, men program svarar med att den inte hittar chippet. Jag har dock inte min original hårddisk i, så jag försöker ge chippet ström genom att sätta på Xboxen utan att ha bildkabel i kopplad. Jag tycker då att hela Xboxen borde få ström. Ett annat fel jag tror det kan vara är att den väldigt tunna "kopplingen" som ser ut som ett tunt/smalt papper kan ha lossnat i chippets ände. Det var en grej jag kom på efteråt och har därför inte testat att fixa det. Jag kan också ha gjort fel när det gäller switcharna. Jag är osäker vilken version på mitt chip jag har, och enligt tutorialen på den andra sidan skulle switcharna stå olika beroende på vilken verison man hade. Jag har inte hittat en så pass kort parallellkabel, alltså kopplade jag direkt till parallellporten. Är det något av det jag skrivit ovan som låter fel i någons öron så kan ni svara...

    Mvh Poffen

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om du köpt chipet av oss så utnyttja får telefonsupport för snabbare hjälp.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    82
    Respekt
    22

    Antagligen

    Hej!
    Jag antar att chippet är köpt hos er, eftersom killen jag köpte den av "gör reklam för er" på sidan. Det är xXx-Boxen som Mårten Johansson på sweclockers har snickrat ihop... Är det ok att ringa då?

    Mvh

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det chipet är donerat av oss :-)

    Ring 08-615 21 60 och prata med Stefan. Det är ett x-ecuter 2 version 2.0 chip i den boxen. Om allt annat skiter sig så kan du komma in med "boxen" eller med chippet så fixar vi till det.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    82
    Respekt
    22

    Pris

    Hur mycket skulle det kosta om NI skulle flasha om chippet?
    Jag får ingen kontakt med chippet trots att jag startar Xboxen med MS DASHboard så att chippet för ström. Programmet ger mig bara felmeddelande "No X-ecuter Pro 2 found" eller "Unable to access port"...

    Mvh Andreas

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Eftersom chipet kommer från oss kommer vi inte ta något betalt för att flasha om det, men du får skruva isär den där lådan och ta ur chipet så flashar vi om det i en xbox vi har stående enbart för att flasha om lösa x-ecuter 2 chip.

    Anledningen till det är att det gjordes en del speciallösningar när den där lådan byggdes, jag har för mig att man modifierade chipet så att parallellporten kunde monteras som en "vanlig" parallellport genom ett hål i lådan, och switcharna flyttades till något annat ställe.

    Jag vill inte ägna tid åt att reda ut problem som kan bero på de modifieringarna. Får jag bara chipet löst (bör vara lätt att plocka loss) så kan jag flasha det snabbt och enkelt.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    82
    Respekt
    22

    Redo...

    Ok, jag har flyttat en massa, så det dröjer alltid så långt tid innan jag svarar, men nu har jag tagit ur chippet ur xXx-boxen. Kan jag skicka det till er och att ni flashar om det och skickar tillbaka?
    Vad ska jag skriva på kuvert och meddelande?

    Mvh Andreas

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    82
    Respekt
    22

    Skicka!

    Jag undrar hur jag ska skicka chippet så att vi vet att jag har "fått" det från er och att jag vill ha det omflashat. Vilken adress och med vilket meddelande vill ni ha det skickat?

    Mvh Andreas

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Skriv ut lite av den här tråden och skicka med, eller referera till den bara.

    Adress osv:

    http://www.psxcare.com/page.php?xPage=skicka.html

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    82
    Respekt
    22

    Fundering...

    Under artikeln Programmeringsadapter till X-ecuter 2 Lite
    kan man läsa sig till följande:

    2: Skicka chipet till oss med önskad bios på en diskett. Om chipet är köpt av oss så bifoga returporto 20:-. Annars kostar det 200:- + 70:- returfrakt (postförskott).

    Innebär det att även jag som är i den situationen som du kan läsa dig till tidigare i denna tråd måste skicka med ett diskett med det bios jag vill ha + att jag ska lägga med en 20-lapp i brevet alternativt att jag slänger med några frimärken för att slippa slänga ut 270 kr extra?

    Mvh Andreas

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    82
    Respekt
    22

    Undrar

    Jag skulle vilja ha svar på frågan ovan innan jag skickar, är det så Hansi?

    Mvh Andreas

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2004-01-16, 17:55
  2. Byta bios, hur gör man?
    By Wanderine in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-06-29, 13:19
  3. Byta Bios och ljud från boxen?
    By Brittish in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2002-10-07, 18:52
  4. Bios chipp
    By Marcus in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-02-07, 23:41
  5. Byta bios på ps one
    By tizmoe in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-01-29, 23:32

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •