Visar resultat 1 till 28 av 28

Diskussion: Extern låda med hårddiskar

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Extern låda med hårddiskar

    Hejsan alla.

    Har suttit och funderat lite några dagar nu.
    Har tröttnat rejält på att Xboxen endast kan ha en hårddisk i sig och funderar därför på att bygga en extern låda med 3 (eller flera) hårddiskar i. Nu kommer säkert många av Er påpeka att jag lika gärna kan använda DVD-brännare, men jag gillar att ha allting snabbt tillgängligt. Mitt hem fullkomligt dröser av CD-skivor och jag är tröttnat på detta media rejält...

    Förklaring om hur lådan ska byggas:
    IDE- samt strömkabel ut från baksidan av Xboxen.
    På baksidan av "lådan" monteras en 40-polig kontakt, och även en
    kontakt för strömkabeln.

    På insidan av lådan grenar IDE kabeln ut sig och sitter med varsin kontakt i 3 hårddisk-rackar (slädar). Alla diskar är satta till Master.

    På insidan av "lådan" sitter en strömkabel som går till en switch som ifrån sig grenar ut sig till de tre diskarna. Switchen ska användas för att ge den hårddisk som jag vill använda ström.

    Någon som tror att detta kan fungera?
    Funderar även på att klämma in en 80mm fläkt i den externa lådan för kylning. Kommer Xboxet orka driva denna?
    Skulle vara tacksam för svar.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det skall även gå att lösa med ström till alla hårddiskarna men att man trixar med ide-kabeln för att välja hårddisk. Sök lite på nätet så hittar du diverse projekt om detta.

    Allra enklast är kanske att skaffa sig flera xbox, jag tänkte bygga en åt ungarna så kan jag flytta deras favoritspel till den och få mer plats över på min egen.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Hur menar du då?

    Med hjälp av en mindre kretskort som "visar vägen" till vilken av diskarna som ska användas?

    Är inget el-snille, vet bara att 220V gör ont och man ska inte leka med skiten så elektronik är antagligen inget alternativ.

    Men vad tror du om idén med ström till en disk i taget?
    Kommer Xboxen att klaga när den hittar andra masters på kabeln, men som inte fungerar?

    Sökte lite på nätet, men hittar inga direkta projekt. Några bra adresser som du kan dela med dig av?
    Last edited by cHaOs; 2003-08-12 at 16:51.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Ingen mer hjälp behövs.

    Har hittat en perfekt sida som visar just ett sådant projekt som jag
    var ute efter.

    Det fungerar med att ha IDE-kabel kopplade till alla diskar och bara
    ge den disk som man vill använda ström.

    Har Ni lust att se så kolla [ här ]

    Tack för all hjälp...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det var den jag tänkte på :-)

    Team X-ecuter håller även på med en egen låda till xbox, kommer inte ihåg hur många hårddiskar det var tänkt att man skulle kunna ha i den.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    En sak kvarstår...chassi / låda.

    Jag har letat som besatt på nätet efter en snygg låda
    att stoppa diskarna i, men hittar f%n inga alls.
    Om det är någon som har en bra sida med billiga elektroniklådor
    alt. mini-atx chassin (utan nätagg.) som inte kostar en förmögenhet så får
    ni gärna meddela mig...
    Last edited by cHaOs; 2003-08-12 at 21:08.

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2002
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    237
    Respekt
    23
    skall man lägga ner så mycket tid/ pegngar kan man nog pröjsa dom ca 1500 som team executors box kommer kosta.

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2003
    Från
    göteborg
    Inlägg
    41
    Respekt
    22

    Tjena CHaos!

    Hej Chaos guess whooo!!!!!

    1Kör alla diskar på master och växla mellan dem genom en strömswitch!
    2Kör alla diskar med en bygelswitch finns på **********oco.se

    Appropå lådor! Åk till glasmästaren å låt honom sätta ihop en låda i plexiglas, enkelt å billigt! Då kan du ta den blåaled som sitter å lyser så in i helvetes starkt på xecuter lites kontrollpanel och använda den i den nya lådan!LÄCKERT

    MVH Boråsaren

    P.s lite info om Bygelswitchen:
    Nicklock är en hårddiskväljare som växlar mellan två IDE eller SCSI hårddiskar (behöver inte vara av samma storlek/fabrikat, det gör att du kan ha en hårddisk själv och en till barnen.


    Nicklock har tre lägen:
    ? Boota från disk A
    ? Ingen disk alls
    ? Boota från disk B
    kostar 195 kronor
    Bättre en apa i munnen än en i trädet

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Tjenare Bonzai...

    Visst plexiglas e läckert, men det är inte snyggt när man ser hållarna som diskarna ska ligga i, samt kablage... Men visst, tål att tänkas på.

    Nära till lönen nu... kommer snart...

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Jag fastnade för den ideen med en hdd-box... Så jag tog fram min gammla 486:a tömde den på allt, nästan... Jag har kvar så att man kan sätta i DVD:n där och har byggt så att man kan sätta i 3st hårddiskar. (fanns bara plats för en innan) Satte även i en fläkten som satt i den gamla nätdelen..
    Längre har jag inte kommit..

    Nu ska jag bara köpa alla kablar och uttag och montera de..
    Där där de satt en floppy ska jag sätta strömbrytare till diskarna och några extra för framtida projekt och även 2 USB portar...

    Sen e de bara att måla om den...
    MVH Kimsan..!!

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag har gått i samma tankar, men tyvärr är de gamla desktoplådorna otroligt stora. Vill helst ha en så låg som möjligt eftersom jag måste ha den direkt under Xboxen, i och med att IDE kablarna inte får vara för lång. En CD ska jag def. ha med, efterom den som följde med inte kan läsa CD-r. Får se hur jag löser det med att "ge den ström bara".

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Hur lång får IDE kabeln va..??
    Jag hitta ett gammalt hdd-rack där jag ska ta IDE-koplingarna så de blir rätt lätt med koplingen mellan boxarna.. desutom så e där aktivitets lampor på den som man kan använda...
    MVH Kimsan..!!

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag misstänker att den inte får överskrida 90cm eftersom det är det absolut längsta mått jag sett en IDE kabel ha. Tänk även på att du måste ha en bit kabel ifrån moderkortet i Xboxen till din box så där går några centimeter också...

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2004
    Från
    Färila
    Inlägg
    61
    Respekt
    21
    Kolla på nicklocken på **********oco.se och märkte att dom hade ide-kablar på upp till 120 cm, och även ide med 5 kontakter(vilket gör det möjligt med 2 hdd och 2 dvd)


    Xbox:
    1.4 med X-B.i.t
    Dator:
    Skit

  15. #15
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    298
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av fala_scarface
    Kolla på nicklocken på **********oco.se och märkte att dom hade ide-kablar på upp till 120 cm, och även ide med 5 kontakter(vilket gör det möjligt med 2 hdd och 2 dvd)
    Vågar jag fråga hur? även om du har en ide-kabel som stödjer fler ide-enheter så kan moderkortet ha en gräns på hur många enheter som är ikopplade vilket brukar vara standard en master och en slave. Nån får rätta mig om jag har fel.

    Och klarar xboxen av att ge ström till så många enheter om det nu skulle ha gått?

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2004
    Från
    Färila
    Inlägg
    61
    Respekt
    21
    även fast det är två hårddiskar inkopplade så är det ju bara en som används. och orginaldvd har ju inget master eller slave mode... Så det borde gå

  17. #17
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    298
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av fala_scarface
    även fast det är två hårddiskar inkopplade så är det ju bara en som används. och orginaldvd har ju inget master eller slave mode... Så det borde gå
    Jo det går nog att ha 2 hårddiskar fast bara i applikationer som stödjer det, som hansi nämnde i en annan tråd. Xbox dvd'n är antagligen satt som automatisk slave eftersom hårddisken ska byglas som master

    Fast jag tvivlar på att det finns någon ide-kontroller som stödjer upp till 4 ide-enheter så en kabel med 5utgångar känns ganska onödig.

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2004
    Från
    Färila
    Inlägg
    61
    Respekt
    21
    Min hdd var byglad som cable select, om det har någon betydelse... Vilket fall som helst skulle det va kul om det funka

  19. #19
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    säger bara...skaffa en pc istället

  20. #20
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Extern hårddisk med USB?

    Jag har en löstagbar hårddisk till min Dator på 160 GB. Skulle den gå att använda på något vis som hd till xboxen? Förutsatt att det är en IDE-hd såklart. Har inte riktigt koll på om den är det.

    Den ansluts med USB om jag använder den till ngn annan dator, men i min dator har jag den i en docka som jag bara skjuter in den i.
    Borde jag då inte kunna ta ur dockan och köra från dockan till boxen? Skulle vara skönt att slippa köpa en till hd.
    Har tre med denna i min nya dator, totalt 660 GB. Känns som jag skulle klara mig med 500 till den.

    Edit: Det är en UATA disk, då borde det väl fungera?
    Last edited by t93pan; 2005-02-07 at 20:00.

  21. #21
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Umeå
    Inlägg
    108
    Respekt
    20
    Det finns en grej som heter Xtender, som "höjer upp" locket på boxen och gör så att det får plats 2st hårddiskar till...
    * Xbox Crystal v1.6 Tillv. 2004-08-30
    * Western Digital 160 Gb
    * DuoX2 Cromwell
    * XBMC 2005-02-01

  22. #22
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    ja och den är grymt ful..

  23. #23
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Umeå
    Inlägg
    108
    Respekt
    20
    Jo, jag håller med...
    Men tänkte bara nämna att det finns, när man talar om fler hårddiskar...
    * Xbox Crystal v1.6 Tillv. 2004-08-30
    * Western Digital 160 Gb
    * DuoX2 Cromwell
    * XBMC 2005-02-01

  24. #24
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Annars ska det finnas ngt som heter XBOX X-Tender som klarar 2 extra hdd:s har jag för mig..

  25. #25
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Umeå
    Inlägg
    108
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av powerman
    Det finns en grej som heter Xtender, som "höjer upp" locket på boxen och gör så att det får plats 2st hårddiskar till...
    Newbee, läs vad som står ovanför ditt inlägg...!
    * Xbox Crystal v1.6 Tillv. 2004-08-30
    * Western Digital 160 Gb
    * DuoX2 Cromwell
    * XBMC 2005-02-01

  26. #26
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    ja precis som powerman sa före dig, inte snygg men den fyller nog sin funktion =)

  27. #27
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Asg* läste bara första inlägget* sorry*

  28. #28
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av cHaOs
    Jag har gått i samma tankar, men tyvärr är de gamla desktoplådorna otroligt stora. Vill helst ha en så låg som möjligt eftersom jag måste ha den direkt under Xboxen, i och med att IDE kablarna inte får vara för lång. En CD ska jag def. ha med, efterom den som följde med inte kan läsa CD-r. Får se hur jag löser det med att "ge den ström bara".
    Sök på ******* efter en gammal CD eller DVD för 200-300 sek.. slit ut och släng innanmätet och voila så har du en låg svart låda som passar under Xboxen

    Om du är ännu snålare så brukar det finnas en elektronikhörna på återvinningscentraler där folk slänger trasiga g:a datorer, telefoner och har du tur även g:a CD/DVD-spelare.

    Edit: Det var först efter jag postade som jag upptäckte att Chaos inlägg var nästa två år gammalt.. lol
    Last edited by whopper; 2005-03-10 at 21:14.

Liknande diskussioner

  1. NTSC/US PS2 - Problem med TV'n - blir färg med ljudet; skumt
    By Goro in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-07-08, 22:48
  2. Problem med med ms-dashboard
    By samplehead in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-06-08, 23:41
  3. Dvd med inspelning / MAKROVISION
    By spel in forum Fritt Forum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2003-05-04, 20:27
  4. Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-03-14, 17:02
  5. Import Spel Med Neo 2.2 å AR2
    By DunderKlumpen in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-03-04, 11:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •