Sida 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 69

Diskussion: Villka emulatorer fungerar bäst

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Question Villka emulatorer fungerar bäst

    Kan vi inte samla allt på en och samma plats.

    NES - 8.Bit
    Snes - 16.Bit
    N-64 - 64.Bit

    Gameboy
    Gameboy Colour
    Gameboy Advance

    Sega - 8.Bit
    Megadrive

    etc etc...

    Om folk kunde skriva sina personliga kommentarer till dessa och om de har varit tvugna att patcha eller göra om något.

    /V

    .::| Atari 2600 | Atari 800XL | Atari 130XE | Atari 520ST | Atari 1040STfm | Atari Jaguar | Atari Lynx | NES/Famicom 8.Bit | SNES/S.Famicom 16.Bit | Nintendo 64 | Gameboy | GBA | Vic-20 | C-64 | C-128 | Amiga 500+ | Amiga 600HD | Amiga CD32 | Sinclair Zx81 | Sinclair ZX SPECTRUM 48K | Sinclair ZX SPECTRUM 128K | Phillips P2000T | Phillips G7000 | Phillips CD-I | Luxor/System Fairchild | Videomaster Colourscore | APPLE IIc | Texas TI99/4A | Spectravideo 318 | SHARP MZ-700 | Intelivision System III | PANASONIC 3DO | PS | PS-One | PS2 | X-Box | Dreamcast | Sega 8.Bit | | Sega Master System | Meda-CD | Saturn | Atari Jaguar | 3-DO | Neo Geo | TurboGrafx-Nec | Neo Geo Pocket | WonderSwan | GP32 | Famicom Game Axe | |::.

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Lund
    Inlägg
    52
    Respekt
    22
    Har hunnit gå genom alla emulatorer det finns till XBox och har kommit fram till att följande emulatorer är bäst:

    Nintendo 8-bit: FCE Ultra, fungerar helt perfekt

    Super Nintendo: xSNES9x, bästa emulatorn som finns till XBox

    N64: Både PJ64 och UltraXLE är bra. UltraXLE stöder dock inte så många spel som PJ64 men den klarar Zelda64

    Gameboy (alla 3): Xboy Advance, fungerar mycket bra, ljud och bild är i sync och de flesta spelen fungerar

    NeoGeo Pocket: NeoPopx, verkar klara de flesta spelen.

    Atari Lynx: HandyX, har klarat alla spel jag provat.

    Atari 2600: Z26, bra emulator utan några för mig kända problem.

    PC Engine/Turbo Grafx 16: HU-GO!, många spel fungerar (framförallt Dracula X), har endast testat ISO/MP3-sets.

    SEGA Mastersystem: SMSplus, har startat alla spel jag provat (Klarar även Game Gear).

    SEGA MegaDrive: NeoGenesis, har startat alla spel jag provat (Klarar även MEGACD och 32X).

    Playstation: PCSXBox, fungerar mycket bra, klarar av rätt så många spel. Vissa spel känns dock som att de går i slow motion. Jag får bäst resultat om jag ställer över XBoxen i NTSC och kör NTSC-spel.

    NeoGeo: Kawa-X, klarar alla spel nästan helt perfekt. Klarar även av stora spel så att man kan spela Metal Slug 3. Denna emulator klarar även av CPS1- och CPS2-spel (street fighter 2, Marvel vs Capcom m.fl.)

    CPS1/CPS2: Redan nämnda Kawa-X, men även FBAx. Tycker personligen att FBAx är bättre då ljudet hackar till lite i Kawa-X när man kör CPS2-spel.

    Arkad: MAMEoX, klarar många spel, blir bara bättre och bättre med tiden. Utvecklarna ska tydligen implementera virtuellt minne så att man kan köra stora spel.
    Även MAMEx kan rekommenderas, klarar spel som inte MAMEoX klarar av.

    Laserdisc (arkad): Daphne, har endast testat Dragons Lair och det fungerade.

    Ultra64 (Arkad): U64-X, emulator som endast klarar två arkadspel; Killer Instinct och Killer Instinct 2. KI flyter på bra (näst intill perfekt, 60 fps) men ljudet kan hacka till ibland. KI2 fungerar bra, men har inte samma flyt som KI, ca 40 fps.

    C64: FrodoX, har inte provat denna så mycket, men den verkar klara alla spel

    Amiga: UAEX, klarar en hel del spel, tyvärr har jag inte så många amiga-spel att testa

    Sen måste jag bara rekommendera ScummVMx som gör att man kan spela gamla LucasArts-spel. Läs mer på http://www.scummvm.org/

    Det var allt jag kunde komma på nu. Det finns många olika emulatorer till XBoxen så det är bara att prova sig fram vilken som klarar av de spel man vill spela.

    Det kanske ska tilläggas att många emulatorer fungerar bäst i NTSC eller PAL60. När de första emulatorerna kom till XBox förra året så var det många som inte ens ville starta om man körde PAL50. Idag fungerar allt fler emulatorer i PAL50, men får ni inte en emulator att fungera ordentligt så testa att ställa om XBoxen till NTSC eller PAL60.
    Last edited by niszhe; 2003-08-23 at 13:33.

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Lund
    Inlägg
    52
    Respekt
    22
    Har uppdaterat min lista med en PSX-emulator och en arkademulator.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    ScummVMx för alla härliga point-n-click-äventyr.
    Rip. Mix. Burn.

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Lund
    Inlägg
    52
    Respekt
    22
    Det kommer en ström av nya emulatorer till XBox just nu (Tack vare XPort).
    En av dem är en DOS-emulator (DOSXBox) så man kan köra gamla 386-spel.
    Även en MSX-emulator (FMSXBox) och en ATARI ST-emulator (WinSTonX) har dykt upp.

    Uppdaterar mitt inlägg ovan när jag provat dem lite. Hade jag haft tid hade jag gjort kompatiblitets-listor för de olika emulatorerna så att alla slipper fråga vilka spel som fungerar.
    Men eftersom jag har ett liv också får jag nöja mig med att tipsa om emulatordelen på xbox-scene´s forum.

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2002
    Från
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Respekt
    22

    vart kan man få tag på scummvmx?

    verkar hur cool som hellst! men på deras hemsifa finns det bara till pc mac och en jävla massa os, men inte till xbox

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Lund
    Inlägg
    52
    Respekt
    22
    Den finns på "de vanliga platserna" precis som alla andra program till XBox

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Malmberget
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Unhappy Hur ändrar jag ???

    Originally posted by niszhe

    Det kanske ska tilläggas att många emulatorer fungerar bäst i NTSC eller PAL60. När de första emulatorerna kom till XBox förra året så var det många som inte ens ville starta om man körde PAL50. Idag fungerar allt fler emulatorer i PAL50, men får ni inte en emulator att fungera ordentligt så testa att ställa om XBoxen till NTSC eller PAL60.
    En fråga bara hur ändrar jag till NTSC eller PAL60 ?

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du använder programmet "Enigmah Videomode Switchdisc" för att ändra mellan PAL och NTSC.

    Kör du PAL så kan du tala om för boxen att du vill köra PAL60 om spelet stöder det via settings i ms dashboard.

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Malmberget
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Tack !

    Nu funkar alla spel ! Det är i svartvitt men det måste bero på att min TV inte riktigt fixar NTSC eller ?

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    PCSXBox

    Tja.
    Jag skulle vilja veta hur Playstation emulatorn fungerar.
    Kan man ha spelen på originalskiva, bränd skiva eller måste man lägga in spelet på HD'n.
    Hur gör man??

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Re: PCSXBox

    Originally posted by Rubert
    Tja.
    Jag skulle vilja veta hur Playstation emulatorn fungerar.
    Kan man ha spelen på originalskiva, bränd skiva eller måste man lägga in spelet på HD'n.
    Hur gör man??

    Man lägger isofilen på xboxens hårddisk.

  13. #13
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    249
    Respekt
    21
    Har ni inte provat "SIERRA" emulatorn. Kräver tagenbord visserligen men det är riktigt roligt att kunna sitta och spela de klassika sierra spelen King´s Quest 1-4, Space Quest, Leisure Suit Larry, Quest for Glory m.m. på xboxen.

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    kan man spela PC spel på X-box?

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    vad ska det va för filformat på metal slug-spelen?

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    någon som vet om det är någon PS2 eller Gamecube emu på gång till xboxen?

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    bompa86: nej å troligen kommer det inte komma någon heller.... finns ju knappt en dator som klarar av att emulera dom 2 konsolerna så xboxen kommer knappast ens kunna starta spelen......

  18. #18
    Citat Original inlägg av Lucif3r
    bompa86: nej å troligen kommer det inte komma någon heller.... finns ju knappt en dator som klarar av att emulera dom 2 konsolerna så xboxen kommer knappast ens kunna starta spelen......
    Japp, så är det. Och vi ska inte ens börja nämna att boxen bara har 64 mb ram....
    Nån som har nåt tips på hur jag kan få PCSXBOX att funka, den hänger sig på loading och det är många som har samma problem som jag... Nån som har nåt tips? Nån föreslog att jag skulle ställa klockan förut, vilket jag har gjort
    * Xbox V1.1
    * Omflashat originalbios (Xecuter 4983.67)
    * 160 GB Samsung HD
    * 10 000+ Roms
    * 70+ XBOXspel

  19. #19
    Sry för dubbelpost, ska bara tipsa om vad jag använder:

    SNES -
    Snes9x-x funkar JÄTTEBRA.
    xSnes9x spelar musiken långsamt ifall man itne kör i NTSC

    * Xbox V1.1
    * Omflashat originalbios (Xecuter 4983.67)
    * 160 GB Samsung HD
    * 10 000+ Roms
    * 70+ XBOXspel

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Cerber0s
    Sry för dubbelpost, ska bara tipsa om vad jag använder:

    SNES -
    Snes9x-x funkar JÄTTEBRA.
    xSnes9x spelar musiken långsamt ifall man itne kör i NTSC

    Är väl alltid så att spel blir "snabbare" i NTSC, iom fler uppdateringar / sekund, därav blir oxo musiken "snabbare"... (långsammare i PAL)

    kanske är helt ute å cyklar, men har verkligen för mig att det är så

  21. #21
    Citat Original inlägg av Worfen
    Är väl alltid så att spel blir "snabbare" i NTSC, iom fler uppdateringar / sekund, därav blir oxo musiken "snabbare"... (långsammare i PAL)

    kanske är helt ute å cyklar, men har verkligen för mig att det är så
    Jo för mig också... Beror det på att NTSC har färre bildpunkter på skärmen måntro?
    * Xbox V1.1
    * Omflashat originalbios (Xecuter 4983.67)
    * 160 GB Samsung HD
    * 10 000+ Roms
    * 70+ XBOXspel

  22. #22
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    NTSC har fler fps. När man kör en film i PAL som igentligen är gjord för NTSC så ser man små ryck då och då, det är för att vid konventeringen till PAL så plockas det bort bildrutor (tror att det var var 26:e bildruta som plockas bort).
    OBS! Ovan har jag hört, så om det är helt fel så skäll inte på mig!

  23. #23
    Citat Original inlägg av Merlin.swe
    NTSC har fler fps. När man kör en film i PAL som igentligen är gjord för NTSC så ser man små ryck då och då, det är för att vid konventeringen till PAL så plockas det bort bildrutor (tror att det var var 26:e bildruta som plockas bort).
    OBS! Ovan har jag hört, så om det är helt fel så skäll inte på mig!
    kul! Har en film som hackar när jag kör i XBMP (Mission to mars) ska prova att köra den i NTSC
    * Xbox V1.1
    * Omflashat originalbios (Xecuter 4983.67)
    * 160 GB Samsung HD
    * 10 000+ Roms
    * 70+ XBOXspel

  24. #24
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    47
    Respekt
    21
    Finns det någon kompatibilitetslista på vilka spel som funkar?
    Annars bör nån göra en.

    edit: Jag menar till n64
    Last edited by xaixon; 2004-05-12 at 18:37.

  25. #25
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Cerber0s
    Jo för mig också... Beror det på att NTSC har färre bildpunkter på skärmen måntro?
    Verkar ju logiskt.. den har färre rader att uppdatera, alltså kan den uppdatera skärmen oftare... ?

  26. #26
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Lund
    Inlägg
    52
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av xaixon
    Finns det någon kompatibilitetslista på vilka spel som funkar?
    Annars bör nån göra en.

    edit: Jag menar till n64
    Här finns en bra lista på vilka spel som fungerar i Surreal64 (gissar att det är den emulatorn du menar): länk

  27. #27
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    fan niszhe!! skulle ju PRECIS skriva den där sidan
    så kommer du där å svarar innan mig :/

  28. #28
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Merlin.swe
    NTSC har fler fps. När man kör en film i PAL som igentligen är gjord för NTSC så ser man små ryck då och då, det är för att vid konventeringen till PAL så plockas det bort bildrutor (tror att det var var 26:e bildruta som plockas bort).
    OBS! Ovan har jag hört, så om det är helt fel så skäll inte på mig!
    NTSC spelar med 30 bilder (29.97) i sek eller fps och PAL med 25 bilder i sekunden. Därför hackar NTSC i PAL system. Den måste hoppa över ca 5 bilder i sekunden. Men upplösningen är densamma pga olika faktorer, se
    Citat Original inlägg av http://hankfiles.pcvs************/answer.php?file=424
    NTSC (National Television Standards Committee)
    525 horizontal lines of resolution
    30 frames per second (60 interlaced)
    15750 horizontal lines per second
    PAL (Phase Alternating Line)
    625 horizontal lines of resolution
    25 frames per second (50 interlaced)
    15625 horizontal lines per second
    As one can see, PAL has more lines of resolution per frame, but NTSC displays more frames per second. The resulting lines per second are similar.
    Hoppas detta svar var tillfredsställande.

    P.S. Skulle GRYYYYMT gärna vilja ha PS2 och/eller Gamecube emus till Xboxen iaf så jag slipper modda min PS2a. D.S.

  29. #29
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det står inte att det är samma upplösning, det står att det är samma antal linjer per sekund...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  30. #30
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    Det står inte att det är samma upplösning, det står att det är samma antal linjer per sekund...
    mm det står det

    P.S. Skulle GRYYYYMT gärna vilja ha PS2 och/eller Gamecube emus till Xboxen iaf så jag slipper modda min PS2a. D.S.
    det kommer nog aldrig att komma.... och OM det kommer....... så kommer man ha typ 2fps....? max... nää till xbox2 (om nu den har HDD å så då.....) så kommer det nog komma PS2/GameCube emulator........

Sida 1 av 3 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Emulatorer
    By pege63 in forum Fritt Forum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-02-20, 15:09
  2. vilken emulator är bäst? vilket spel
    By ove in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-09-26, 18:50
  3. Erfarenheter av emulatorer på Xbox?
    By Cave in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-07-08, 19:17
  4. psone patch fungerar ej bra
    By mapa in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-06-19, 19:25
  5. Vilka CD-R/DVD-R osv skivor är bäst?
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-06-19, 08:28

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •