Sida 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Visar resultat 31 till 60 av 86

Diskussion: Vad behövs för hårdvara för att få HD upplösning

  1. #31
    Registrerade
    Aug 2004
    Från
    GBG
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Aaa sorry råkade blanda ihop orden där lite, men ha överseende me mig, jag e ju ba en lagerarbetare

    Men då ska jag ba köra på denna kabel bara o inget mer: High Definition AV pack (original)
    Komponentvideokabel till XBOX med stöd för HD upplösningar + Optisk digitalutgång.?

    Kommer filmerna så som :Xvid,Screeners etc. jag kör ifrån boxens hd att spelas upp i högupplösning lr ba spelen?

  2. #32
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är den kabeln du skall ha.

    Det skall gå att köra xbmc i 720P vad jag vet, dock har jag inte testat själv mer än 480P
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #33
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Ett problem!

    Om svaret på denna fråga redan finns eller om det tycks för uppenbart så ber jag om ursäkt, men för mig så är detta ett stort mysterium. Jag har följt alla regler i guiden för att få PS. dvs. jag använder en komponent kabel (GAMES egen med analogt ljud) min projje (Pana 500) stödjer HDTV samt att jag ändrat till NTSC och fixat 480 och 720. Fine, när jag spelar spel är detta inte ett problem, projjen visar 525p för PAL-spel det är när jag skall kolla på film som problemet uppstår. Vid filmtittande visar projjen nämligen 525i eller 625i. Varför? Kan någon förklara varför den inte visar filmen progressivt.

  4. #34
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    47
    Respekt
    21
    Hur ser en komponent videokabel ut? Hur många kontakter osv? Om man har en röd och en vit kontakt på sin tv kan man då koppla in och köra HD?

  5. #35
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Röd/Vit är till ljudet, gul är K-video
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  6. #36
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av pege63
    Röd/Vit är till ljudet, gul är K-video

    Sluta svara på inlägg utan att kolla vad det pratas om först...

    Komponentvideo består av tre kontakter för bilden + två för ljudet om man använder analogt ljud.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #37
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    47
    Respekt
    21
    Tack. Kan man inte köra 420p och 720p utan dom tre kontakterna?


    Alltså.... kan ingen svara?
    Last edited by xaixon; 2004-09-18 at 16:32.

  8. #38
    Registrerade
    Aug 2004
    Från
    GBG
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Ok då nu har jag ställt om allt på boxen; ställt om den till ntsc o sånt o så ska jag plugga in HD kittet med komponentvideokabel till tv:n men de e kolsvart ingen bild alls, vad göra?

  9. #39
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Precis kopplat in min nyköpta HD-kabel, och vilken skillnad! Verkligen värt de 400:-. Och enkelt att komma igång, funkade på en gång.

  10. #40
    Registrerade
    Aug 2004
    Från
    GBG
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Brämpa
    Precis kopplat in min nyköpta HD-kabel, och vilken skillnad! Verkligen värt de 400:-. Och enkelt att komma igång, funkade på en gång.

    Jaha kul att det funkade för dig
    Vad har du för tv då?

  11. #41
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Jag har fått igång allt med HD-pack från PSCARE och 5m optiskt kablage
    från Clas Ohlsson.
    Vissa påstår att det är dåligt, jag säger fel.
    Jag rekomenderar att PSXCARE att sälja Clicktronic komponentkabel.
    Den är testad och validerad som mycket bra för 249 på Kjell & kompani.
    Bifogar en länk till Prisjakt forum för denna kabel, vilket kan vara bra för de
    som kopplar upp i hembio. Det finns lite om XBOX där oxå om ni söker.
    www.
    prisjakt
    /forum/index.php?showtopic=57280"

    Jag trodde att mina ögon skulle trilla ur sina hålor när jag såg 720P,
    (visas som 750P på Panasonic AE500).
    Tony Hawk 4 var så skarpt att jag inte kan ställa högre krav idag.
    Dessutom blev den tredimensionella känslan otroligt bra.
    Nu kör jag ljudet till en ganska bra hembio men ljudet från XBOX
    spelen som har DD 5.1 (Vid bra ljud på spelet) är fullt iklass med
    ljudet på en DVD (om man nu kan jämföra). Ljudet skiljer mellan spelen.
    Tyvärr har jag inte lyckats få fram 720p på vanliga DVD NTSC.
    Allt annat har jag fått att fungera utan anmärkning.
    Last edited by MegaUser; 2004-11-07 at 23:40.

  12. #42
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    jag e HELT ny här...även helt ny på Xbox. Köpte en xbox och komponentvideokabel idag, kommer hem kopplar in på min Lcd TV och jag får ingen bild??? Boxen är iofs ochippad om det spelar nån roll. Sur blir man iafall




    Citat Original inlägg av X_It
    Ok då nu har jag ställt om allt på boxen; ställt om den till ntsc o sånt o så ska jag plugga in HD kittet med komponentvideokabel till tv:n men de e kolsvart ingen bild alls, vad göra?

  13. #43
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Det kan väl inte vara så att man måste ha chipp för att få ut komponent?
    Om det skulle vara så illa finns det någon mjukvara för det.
    Men att ställa om boxen till NTSC kan man väl bara göra via Enigma
    ett program som följer med superdisc. Men ge inte upp det är värt lite
    strul. För mej tog det 5månader innan nästan allt är klart. För klart
    blir det aldrig så länge programmen utvecklas.

  14. #44
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    MegaUser:


    Hur kommer jag över den här superdisc då? Enigma...Tror jag vet vad felet är. Min tv klarar tydligen inte 480i med komponent anslutning men den klarar 480p, 720p och 1080i så jag får köra med scart tills jag fixat allt
    Last edited by MLV; 2005-01-27 at 16:46. Anledning: rätta till

  15. #45
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Jodå Megauser Du behöver chippa för att köra komponent med högre upplösning. Din "chippare" installerar Enigma åt Dig, så att Du kan switcha över till NTSC och välja högre upplösningar. Enkelt och funkar kanon, väl värt besväret. Särskilt om Du kör med stor skärn eller projektor! Spela Halo 2 på projektor och med hög volym på ett bra 5.1-surroundsystem och hjärtat sitter i halsgropen hela tiden!

  16. #46
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Citat Original inlägg av MegaUser
    Tyvärr har jag inte lyckats få fram 720p på vanliga DVD NTSC.
    Kör filmerna i Avalunchers interna DVD-spelare. Den klarar tom 1080i...

  17. #47
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    31
    Respekt
    20

    HjÄlp!

    Kan någon hjälpa mig!! får INTE upp dom olika upplösningarna under settings>video
    Har hd-pack å projektorn klara utav hdtv...!
    hållt på tjorva i evigheter me detta...vore tacksam för svar!

  18. #48
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av GorteX
    Kan någon hjälpa mig!! får INTE upp dom olika upplösningarna under settings>video
    Har hd-pack å projektorn klara utav hdtv...!
    hållt på tjorva i evigheter me detta...vore tacksam för svar!
    Jag har samma problem.. har ställt om till NTSC men kommer inte åt att ändra upplösning etc,,, får inte ens upp nån bild på projjen

    Måste man in i ORIGINAL bios och ändra eller.. för dit kommer inte jag mig .. för det går inte att låsa min HD tydligen..

    Så jag skulle va tacksam om nån kunde skriva hur man gör för att få bild till projjen med mitt xbox advanced HD pack. samt vilka inställningar man ska ha och vars man ändrar dem..

    Mvh//Stefan

  19. #49
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    31
    Respekt
    20
    Varför du inte får någon bild vette tusan?
    Men när du ska ändra upplösning måste du in i MS dashboard...de går inte å ändra i Evox!!

  20. #50
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    oki thanks för snabbt svar... men hur ska jag göra då när jag inte kommer in i originalbiosen..

  21. #51
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    31
    Respekt
    20
    Har du bytt hdd i xboxen? eller har du original?

  22. #52
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Beställde en större när den vart chippad...När jag fick hem den så ville de inte funka direkt.. de satt bla en cd i som dom glömt kvar så jag rinde dom direkt.. dom skämdes väl lite å sa att dom trolihen glömt att låsa disken.. så han guidade mig att försöka göra detta.. men efter några försök så insåg han att de inte funkade att låsa den hd som han monterat in åt mig..

    Jag misstänker att de är det somär bekymmret..


  23. #53
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Stefan7574
    Beställde en större när den vart chippad...När jag fick hem den så ville de inte funka direkt.. de satt bla en cd i som dom glömt kvar så jag rinde dom direkt.. dom skämdes väl lite å sa att dom trolihen glömt att låsa disken.. så han guidade mig att försöka göra detta.. men efter några försök så insåg han att de inte funkade att låsa den hd som han monterat in åt mig..

    Jag misstänker att de är det somär bekymmret..

    Be någon som kan se skicka sin XBMC ibland verkar de som alla
    inte riktigt funkar.

  24. #54
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Hmm är de i xbmc man ska vara å pilla... va de inte i ms-daschobord i evoxmenyn..

    Faan va rörigt detta vart...

    Nån som kör xbox på en Benq 7800 som kan tala om hur jag får ut bild på projjen via hd-packet..

    Via s-video ä de inga bekymmer..

  25. #55
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Hej!

    Om jag köper en High Definition AV pack (original) och
    en VGA adapter för component video / HD / Progressive scan för att ansluta till min projektor måste jag även komplettera med en vga till dvi-kabel eftersom min projektor bara har dvi-ingång. Frågan är om det fungerar och i såna fall om bilden blir sämre på grund av detta??

    Roger.

  26. #56
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du borde få bättre bild med x2vga->vgatilldviadapter än hd av pack->vga adapter->vgatilldviadapter eftersom det är en pryl mindre att hålla reda på.

    Men x2vga har nackdelen att den inte hanterar 480i speciellt bra, man ser inte hela bilden. Det finns en knapp på adaptern för att flytta runt bilden man ser så att man kan hantera menyer osv, dvs ett nödläge så att man kan aktivera 480p :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  27. #57
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Tackar för det svaret!

    Undrar också om det är så stor skillnad på bildkvaliten mellan 480p och 720p att det är värt att lägga ut, i mitt fall, ca 1800 kr till för att få 720p upplösning via dvi-ingången på min projektor? Tycker att de flesta spel ser hyfsat bra ut med 480p-upplösning, trots att min proj är en DLP med upplösning 854x480 (maximalt XGA 1024x768 med DVI). Men det lockar ju alltid att få bättre bild om det är möjligt...

  28. #58
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Blir väl inte så extremt mycket bättre då din projektor inte har 720P upplösning (1280x720). Lite bättre blir det ju, och det är ju upp till dig vad du helst slösar bort 1.800:- på.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  29. #59
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    OK!

    Funderar på att köpa en ny projektor inom det snaraste så då får jag ju tillgång till högre upplösning i alla fall

  30. #60
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Hejsan....jag har ett problem.....här suttit och läst allas inlägg nu i ett par timmar för att få tips men får det ändå inte att funka.
    Jag har en plasma "Pioneer PDP435HDE" Den är HD förberedd.
    Jag har en xbox som är chippad hos er med SmartXX.
    Jag har köpt XBOX original "Advanced HD pack"

    Innan jag koppla in den så gick jag in på programmet Enigmah Videomode Switchdisc som fanns i xboxen och där ställde jag om till NTSC med min gamla sladd. Då blev allt svartvit. Sen koppla jag i min nya sladd och då får jag ingen bild alls.
    Jag har inte använt alla 5 sladdar, bara de 3 som sitter i rad, dvs grön,blå,röd.
    De sista 2 är väl ändå bara för ljudet och jag har inga lediga platser i min förstärkare för någon optisk kabel som går från XBOX original "Advanced HD pack". Därför har jag inte kopplat in de 2.

    Vad har jag gjort för fel?!
    Snälla någon som har några tips??

    Tacksam för svar!!

    /Magnus

Sida 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  2. Installationsanvisning Multi-X 4-in-one version 10.0
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-05-30, 14:51
  3. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  4. 3.1 Installation av Evolution-X BETA 1.8.458
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 21:49

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •