Sida 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 86

Diskussion: Vad behövs för hårdvara för att få HD upplösning

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Vad behövs för hårdvara för att få HD upplösning

    För att kunna utnyttja HD upplösning (720p och 1080i) på XBOX måste man för det första ställa in den i NTSC läge.

    Om man inte har en NTSC xbox så måste den för det första modifieras, se här för lista på de Multi-X chip vi erbjuder:

    http://www.psxcare.com/section.php?xSec=4

    Sedan behöver man programmet Enigmah Videomode Switchdisc, vilket man använder för att ändra från PAL till NTSC. Läs här om hur man hittar program till xbox:

    http://forum.psxcare.com/support/sho...&threadid=7231

    Man behöver en komponentvideokabel, antingen XBOX original "Advanced HD pack" vilken även har optisk digitalutgång för dolby digital / DTS:

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=132&xSec=43

    eller den enklare varianten som bara har analog stereo:

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=21&xSec=43


    För att kunna se bilden måste man ha en Plasma-TV, HD-projektor eller en component->VGA adapter.

    Exempel på produkter:

    LG RL-JA20 MK II HD Projektor

    VGA adapter för component video / HD / Progressive scan

    När du kopplat så att du fått bild via komponentvideokabel och ställt om XBOXEN från PAL till NTSC med enigmah videomode switchdisc så skall du gå in i MS DASHBOARD.

    Nu har du fått upp extra inställningsmöjligheter i menyn där du kan ange vilka upplösningar din tv/projektor/monitor klarar: 480p, 720p, 1080i. Ange de som du kan använda. Experimentera även med att INTE ange 1080i även om din tv/projektor/monitor klarar detta. Ofta ser 720p bättre ut.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    24
    Ville bara tillägga att det finns ett par "vanliga" TV-Apparater som har HD stöd också (dock bara 480 men det blir fräscht som fan ändå).

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Vilka "vanliga" tv-apparater har HD-stöd? Kanske dags för mig att köpa en ny TV i så fall (För har inte 35k+ att lägga på en plasma)

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    24
    Finns bara 2 vad jag vet.. och det är Toshiba Atrium (tror jag de hette)

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Förstår inte riktigt vad jag ska göra för att få HD!

    Jag har kabeln, det jag inte fattar är vilka inställningar och vart de ska göras. I settings så finns det en del där jag kan ändra mellan default, NTSC mm, ska jag ändra till NTSC där också? Måste min HD-kabel vara ikopplad och skicka en signal till projjen för att jag ska kunna få inställningarna i dashboard? Som det är nu så får jag inte upp några alternativ överhuvudtaget där.

    Tacksam för hjälp!
    Last edited by cool; 2003-10-01 at 22:27.

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2002
    Från
    Ostersund
    Inlägg
    50
    Respekt
    23
    Du måste ha HD-kabeln i xboxen och ha valt NTSC istället för PAL med något program, tror det heter enigma video mode selector.
    Sen i msdashboard kommer du att få lite nya val bla progressive scan.

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Det ska väl gå att koppla xboxen till en datorskärm och köra med högre upplösning? Plasma eller projektor är inte alternativ för mig pga kostnaden.

    När allt är kopplat, hur väljer man då upplösning? Väljer xboxen automatiskt högsta, eller hur fungerar det?

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    91
    Respekt
    21
    hackar inte spelen om man har högre upplösning?? :Þ

  9. #9
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Står i begrepp att köpa plasma hem. Men frågan är, har alla plasmor stöd för HD TV?

    Den enda jag lyckats hitta är från bongo märket Northern Star.

    Obs, hade bara tänkt lägga 40.000:-

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    kabellängd?

    Vad är kabellängden på denna?

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=132&xSec=43

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    739
    Respekt
    22
    vet ej men den väger 0.4 kg
    Detta är min signatur

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är väl en 1.5-2 meter, men du kan alltid köpa längre videokablar till adaptern.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    läste va pekn1 skrav att man får upp nya val i msdashboard bla. progressive scan var hittar jag dom inställningarna

    kommer bara åt att ändra upplösningen och ljudet, klockan oxå vidare

    har juh kopplat in en high defenition AV pack in i projektorn visst e bilden bra
    men jag e osäker på om jag har progressive scan eller inte hur får man reda på det ?? skulle va kul om nånn kunde förklara det för mig


    Tack på förhand

    fan inte kul o va nybörjare på detta

    men man lär sig väl

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    HAR du ändrat till NTSC??
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    japp det har jag o jag har dom olika upplösningarna i msdashboarden

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Då har du ju redan besvarat din egen fråga. De olika upplösningarna är progressive scan (480P och 720P).
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    bra då kan jag vara lungt

    tack för ett bra forum

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2004
    Från
    GBG
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Tjena Gubbs!

    Tänkte ba fråga, vad exakt för kablar/tillbehör jag behöver ha för att köra hd/ps med boxen till tv:n när jag ska spela lr se på film. Boxen e för övrigt fullmoddad med de allra senaste proggen, som behövs för alldaglig användning.
    TV:n klarar följande lägen:
    EDTV 640/720*480p
    720*576p
    HDTV 1920*1020i
    VGA 640*480 60Hz
    SVGA 800*600 56HZ

    Måste jag ha de här 2 olika grejerna:
    High Definition AV pack (original)
    VGA adapter för component video / HD / Progressive scan

    Lr kommer jag undan billigare med nåt annat lr nåt annat mer prisvärt som är i paket.

    Tacksam för ett svar.
    Mvh

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2004
    Från
    GBG
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    PS:

    Jag e mest ute efter att få den perfekta bilden/upplösningen när jag spelar.
    För övrigt så kör jag filmerna o spelen ifrån boxens hd.
    Har de nån betydelse om jag kör de ifrån hd:n lr från en skiva, funkar ps i spelen fastän man kör ifrån hd:n?

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vad har tv:n för ingångar?

    Det spelar ingen roll varifrån spelen körs.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2004
    Från
    GBG
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Vad har tv:n för ingångar?

    Det spelar ingen roll varifrån spelen körs.


    TV:n har: Component Video Output uttag(YPbPr)
    3st scart
    S-Video
    VGA

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Billigast och enklast lär vara att köpa ett xbox advanced HD pack.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2004
    Från
    GBG
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Billigast och enklast lär vara att köpa ett xbox advanced HD pack.


    E de, de ända jag behöver då lr? Ingen patch lr VGA adapter för component video / HD / Progressive scan utan bara Xbox Advanced HD pack?

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Patchar kan ju alltid behövas, men ingen mer hårdvara. Advanced HD Pack ansluter xboxen till komponentingången på tvn
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  25. #25
    Registrerade
    Aug 2004
    Från
    GBG
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Patchar kan ju alltid behövas, men ingen mer hårdvara. Advanced HD Pack ansluter xboxen till komponentingången på tvn


    E de stor skillnad mellan High Definition AV pack och Advanced HD Pack?
    E de Advanced HD Pack som lämpar sig bäst för mig då?
    Sorry för alla dumma frågor

    Tack för hjälpen på förhand.

    Mvh

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är samma kabel, jag har säkert kallat den för både det ena och det andra när jag skriver inlägg...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  27. #27
    Registrerade
    Aug 2004
    Från
    GBG
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Det är samma kabel, jag har säkert kallat den för både det ena och det andra när jag skriver inlägg...

    Aja ok då vet jag det, men de var bäst att fråga eftersom de ju 2 olika namn på de 2 pakaeten o 2 helt olika pris med tanke på att Advanced AV Pack kostar 600 o HD AV Packet bara 400 o så står de ju ingen info om HD just under Advanced AV Packet utan bara under det vanliga HD AV Packet.

    Men då antar jag att jag inte kommer att behöva nån VGA adaptern/konvertern heller utan bara Advanced Packet.

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Advanced AV pack har ingenting med HD att göra, det är en s-videokabel.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  29. #29
    Registrerade
    Aug 2004
    Från
    GBG
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Aha, men jag e ju som sagt ute efter typ HD upplösning på TV:n, eftersom min tv klarar av det, så då måste jag väl köpa High Definition AV Packet då väl o en VGA Adapter lr?

    Och så fick jag ju ett mail tidigar idag ifrån psxcare att de var en o samma kabel fast med olika benämning.

    Så man blir ju lite vilsen.
    Last edited by X_It; 2004-08-03 at 14:25.

  30. #30
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    När du säger advanced *HD* istället för advanced *AV* så blir det ju lite förvirrat. Står det *HD* så är det en komponentvideokabel. Advanced *AV* pack är en s-videokabel. :-)

    Du behöver BARA HD-kabeln, ingen vga-adapter om du inte absolut vill använda VGA ingången på tv:n
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Sida 1 av 3 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  2. Installationsanvisning Multi-X 4-in-one version 10.0
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-05-30, 14:51
  3. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  4. 3.1 Installation av Evolution-X BETA 1.8.458
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 21:49

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •