Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 60

Diskussion: Patchning av spel/program för HD / Progressive scan

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Progressive Scan. Någon som har koll?

    Jag har en plasma-tv med orginal HD-kabeln.

    Har gjort inställningarna i MSdash och ändrat till NTSC i Enigma.
    Har inte riktigt koll på vilka av mina spel som har HD stöd och om det skall göra skillnad på vanliga PAL dvd-filmer.

    Vad blir skillnaden om man patchar eller går in och ändrar med hjälp av en hexeditor (det har jag nämligen också gjort).

    Vet inte om jag lyckats men haft fel spel och provat med eller om jag fortfarande inte har rätt inställningar. Ser i alla fall ingen skillnad än!

    Kan någon reda ut detta så är jag tacksam.

    /Malte

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag hoppas någon annan hinner före med lite tips, för jag har inte hunnit lära mig det ännu :-)

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Plasma

    Och jag ändrar inställningat till NTCS
    men får inte någon extra meny i ms dashboard!!
    skit störande
    om jag ändrar till PAL får jag alternetivet
    PAL60 ialla fall

    stöder inte min PLASMA HDTV? eller
    har jag gjort något fel

    Vill ha svar fort!!

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vilken kabel använder du?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Kabel?
    en vit VGA kabel skulle jag tro som följer med TV`n
    som också har ljudkablar vid sidan
    sen till xboxet använder jag den kabeln som också
    har en dosa med digital ingång för ljudet

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Så du har alltså lyckats posta samma fråga på tre olika ställen, där du även kunnat läsa att du måste använda en "komponentvideokabel" för att aktivera hd-funktionerna på xboxen?

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Vad köper jag denna kabel?
    och är det allt jag behöver
    här på psxcare kostar den 600?
    det går inte fåtag i billigare?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by mkoos
    Vad köper jag denna kabel?
    och är det allt jag behöver
    här på psxcare kostar den 600?
    det går inte fåtag i billigare?
    HÄR hittar du all information om vad du behöver!

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    OK, nu fick jag äntligen en sekund över och har testat både progressive scan patchern (generell för alla .xbe) och senaste regionspatchern för ms dashboard. Så nu sitter jag och testat med DTS versionen av dansar med vargar på lg-projjen i 480p med DTS surroud :-)

    Jag bifogar Progressive Scan patchern med detta inlägg.

    Den är PC baserad, man kopierar XBE-filen man vill patcha till sin pc och startar patchern från DOS:


    c:\progpatcher>progpatcher
    XBox XBE HDTV and VGA Enabler by <ProgressiveScan>
    XBE Progressive Scan Patcher, By ProgressiveScan
    Usage : pp.exe file.xbe

    c:\progpatcher>progpatcher xboxdash-ps-allregion.xbe
    XBox XBE HDTV and VGA Enabler by <ProgressiveScan>
    Patch Applied !
    Attached Files Attached Files

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Bifogad fil: MS dashboard allregion patcher

    Kopiera xboxdas.xbe till din pc och starta patchern. Browsa fram den fil du vill patcha och kör, hur enkelt som helst.

    Jag böt namn på min patchade fil till xboxdash-ps-allregion.xbe


    Sedan ändrade jag i min evox.ini så att c:\xboxdash-ps-allregion-xbe startas automatiskt när jag sätter i en dvd-film.





    xboxdash dvd region free patch v1.02 by sylver

    This patch is to remove DVD region check in the DVD player from original XBOX dashboard.

    It works (tested) on following Microsoft dashboard versions :
    - 3944
    - 4034
    - 4817
    - 4920 rev. 10027100
    - 4920 rev. 1012a700
    - 5659 rev. 17e4cd00

    It may work (not tested) on following Microsoft dashboard versions :
    - 4627

    -------------------------------------------------------------------------------------------FAQ :
    Q - Will this patch allow me to use the DVD player without the DVD dongle ?
    A - No it won't ! You should use DVDX V2 !

    Q - Can i use this patch on an unmodded xbox ?
    A - No you can't as xbe code is modified and not-modded xbox do not run modified code.

    Q - Is it safe to play with Xbox Live ?
    A - No it isn't ! Modified code = Banned from live !

    Q - How can i be sure that patch applyed correctly ?
    A - You have to check the number of written bytes (when applying the patch, you'll get that : "File successfully patched ! [xxx bytes written]")
    3944 => 102 bytes written
    4034 => 104 bytes written
    4627 => 102 bytes written
    4817 => 102 bytes written
    4920 => 102 bytes written
    5659 => 121 bytes written
    if you have an other value, that mean that your version is not supported !

    Q - When i put a Video DVD in the drive, it reset the Xbox and then it plays my DVD ! Is it normal ?
    A - It's normal behaviour ! It does the same with an unmodified dashboard

    Q - Can i use other patch (eg. Progressive scan, bluedash ...) with this one ?
    A - You can as long as the other patch do not alter the DVD region check code !

    -------------------------------------------------------------------------------------------TODO list :
    Test version 4627 (i was unable to find an original *unmodified* version as the one in slayer's evox was already modified to be region free)

    -------------------------------------------------------------------------------------------Revision history :

    V1.02 (17/09/2003) :
    Added support for following dashboard versions :
    - 4627 (untested)
    - 5659 rev. 17e4cd00 (tested)
    Added a patch remover (will remove the DVD region free modifications, usefull if you didn't make a backup)

    V1.01 (02/09/2003) :
    Added support for following dashboard versions :
    - 3944 (tested)
    - 4034 (tested)
    - 4817 (tested)
    Added this readme file !

    V1.00 (28/08/2003) :
    First release :
    Support for dashboard versions :
    - 4920 rev. 10027100 (tested)
    - 4920 rev. 1012a700 (tested)

    Thanks to :
    Team Xecutor for DVDX V1 (the original DVD region free patch) !
    www.gueux.net => great news site and forum (in french) ! It helped me starting with my xbox
    www.xbox-scene.com => great news site and forum (in english)
    Krichmar Kobi for Codefusion v3.0
    people from gueux.net & xbox-scene forums for testing my patch
    erexx, j3g, no.7, AlCapone & Tsharkou from xbox-scene forum for helping me &/or testing
    Mikael Klasson for hexit (the built-in disassembler was really usefull


    How to contact me :
    sylver on www.gueux.net/forum
    sylver77 on forums.xbox-scene.com
    snatcher93@rocketmail.com
    Attached Files Attached Files

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Hmm, ok, men iom att du gör så Hansi, betyder det att du endast får PS när du startar en film och den då använder den patchade .xbe'n ?

    Hur ska man då gå tillväga för att få det att funka med spelen ? Om den patchade MS xbe'n måste ligga "aktiv" så att säga ?

    jag har nu själv patchat med den ovan, samt ställt i NTSC, satt "Yes" på både 480p samt 720p i MS Dash, men även om jag tycker mig märka skillnad på min TV med PS så kan jag inte se nånstans om det verkligen är så. Inte heller vilket av de 2 lägena jag kör i. Det kanske aldrig kommer synas på en tv, en projje lr plasma gissar jag visar vilken upplösning den kör i, men skulle dock va bra om man visste att man ens gjort allt rätt

    Tacksam för svar !

    EDIT! Hmmm, en tanke slog mig just att detta kanske bara funkar med NTSC-versionen av spel? PAL-spel kanske inte ens har stöd för detta ?
    Last edited by paedur; 2003-09-25 at 18:33.

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Jag spelar halo (pal versionen) i 480 progressive scan så det ska fungerar och det blir schysst grafik.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    24
    Du skrev att du körde PS på TV är du säker på att din TV klarar PS.

    Endast ett fåtal TV apparater klarar PS i Sverige än så länge.

    Du måste också köra i NTSC läge då PAL inte stöder PS.

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    wmadoss, joo är säker. Först så måste jag ju köra boxen i NTSC-läge för att ens få fram menyn för upplösningen.
    Och tv'n jag har , Toshiba Atrium 32ZD26P(fick för 2 da'r sen bara hehe) stöder PS i både NTSC och PAL. Första/enda tv'n som gör det än så länge som jag förstått det. Kommer på andra märken oxå iofs.

    menks13, hur kan du veta att den verkligen kör i 480p då ? Direkt när jag kopplade in boxen med komponent-sladdar baki tv'n så fick jag ju bild, även om boxen stod i PAL läge och jag inte hade ändrat/patchat nå't. Bara för att man använder sig av komponent-koppling blir ju bild-kvallan bättre än S-VHS lr RGB. Så bara för att man får bild säger ju inte att det ÄR riktig PS. Det är det jag som inte fattar hur man kan vara säker på att det inte bara är bra bild pga kablar, utan verklig PS ?

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    jag kör med projektor och det står 480p när jag spelar halo (pal) och det står 720p när jag kör tony hawk 4.
    Det enda jag har patchat är region x spelaren på min xbox.

    Som exempel när ett skepp flyger förbi i en film, så med 480i (interlaced) kan det hacka samt snabba rörelser från sida till sida. Men med 480p (progressive scan) blir det en mer mjuk rörelse.

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    24
    Stämmer att du kan köra Halo (pal ver) i PS men boxen måste stå i NTSC läge och därmed spelas också spelet i NTSC.

    PS i PAL stöds inte av boxen.

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    De flesta spel har stöd för 480P direkt. Vissa spel har stöd för 720P och/eller 1080i

    I övrigt så kan man använda patchern för att patcha de XBE-filer man vill köra i 480P om det inte fanns sådant stöd från början, t.ex. i xboxdash.xbe eller default.xbe för dvd-x 2.0.

    Så du behöver inte alls patcha xboxdash.xbe om du inte vill att standard dvd-spelaren skall klara 480p, den har inget samband med att övriga spel/program blir progressive.

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Ok, jag gjorde ju så som ovan, alltså patchade xboxdash.xbe. När jag prövade patcha evoxdash(som den ju då bootar på, så fick jag bara felmeddelande. Det gick alltså inte att patcha den xbe'n.

    Jag har moddat med Enigmah-chippet, har inte den nyaste evox-dashen. Kanske bara funkar med den ?

    Jag har som dragit mig för att fippla runt mer med nya bios eftersom det har funkat så bra med allt hittills. Hoppas det ska gå att lösa utan att måsta flasha om, men som det är nu funkar det inte

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag är rätt säker på att evoxdashen kör 480P utan att du behöver patcha den.

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    24
    Och varför ska du patcha evoxdashen... menyn kommer se lika tråkig ut för det...

    Du ska patcha spelens default.xbe om du vill ha PS.

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Ahaaa !!! (slant trillar ned) Det var det jag inte alls hade greppat alltså hehe =)Det gäller varje spel enskilt, trodde man gjorde det för evo-x ennbart, så fick man det på alla spel som man drog igång.

    Då fattar jag hur det ska funka, alltså ska man patcha alla spel-xbe's. Hmm, men ska det alltså funka även om det är PAL-versioner lr ?

    Tack för all hjälp förresten, hade inte kommit nån vart utan den !

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    24
    Vet inte men det är bara testa patcha Pal-spelen och se till att köra dem i NTSC så får du se....

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Tjena igen!
    letar nu i villervallan om hur man ska få detta att funka. Har fortfarande inte lyckats modda en enda default.xbe på nå't spel, oavsett om det är pal lr ntsc-lir !

    Så det verkar inte var det ändamålet progpatcher är till för. Har inte testat på dvd x 2 för att jag inte såg sammanhanget, men nu ska det banne mig testas på alla möjliga filer tror jag

    Såg en annan person som hade samma tv som mig, fast 36"-aren, där verkar det funka direkt så jag måste missat nå't. Såg inte att han ens patchat nå't !??

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    24
    De flesta spel har redan stöd för 480p så patchern är väl antagligen till för de spel som inte har detta stöd.

    Nedan står om patchern

    >> Progressive Scan Patcher
    A PC hosted tool. It allows to patch xbe to make them ocmpatible with progressive scan displays (i.e. HDTV and true VGA converters). Tested on several XBox games, homebrew or MS (Dasboard and onlinedash). It allows progressive scan DVD playback if applied to DVD RegionX or MS Dashboard.
    >>Download<< || >>Official Website<<

    Så du ska patcha default.xbe som jag skrev i ovan inlägg.

  25. #25
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Joo, det är alltså default.xbe jag patchat i alla spel jag har testat på. Får alltid nå't fel som gör att den "testing alternative approach.." lr liknande, men det blir ändå att den slutar med att det inte gick.

    Ska skriva ikväll exakt vad jag får för fel när jag kommit hem.

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Patcha PAL spel?

    Jag vill ha Progressiv scan bild på ett PAL spel?
    Jag har försökt patcha med Progpatcher, men det går inte (går inte patcha någon Default fil jag testat!!) någon som vet hur man gör???, Bilden blir helt kass när jag inte har detta, vit och urtvättad!.

  27. #27
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Gbg, Sweden
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Question Får inte in "standard-lägen" på Progressive Scan på min proj

    Jag har en nyinköpt BenQ HT480W som jag ansluter till min xbox. Nu till problemet:
    Jag får ut en signal som den analyserar som 525i/p och 625i istället för standard 480i/p. Vad f-n kan detta bero på?
    Jag har inhandlat XBOX AV High definition pack och ändrat med patchar och allt möjligt, men inget tycks hjälpa, tips någon?

    Jag blir snart galen på detta.

    MVH / Xgordon - X is for Flash, Flash Gordon
    * Gordon has left da building *

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Re: Får inte in "standard-lägen" på Progressive Scan på min proj

    Originally posted by xgordon
    Jag har en nyinköpt BenQ HT480W som jag ansluter till min xbox. Nu till problemet:
    Jag får ut en signal som den analyserar som 525i/p och 625i istället för standard 480i/p. Vad f-n kan detta bero på?
    Jag har inhandlat XBOX AV High definition pack och ändrat med patchar och allt möjligt, men inget tycks hjälpa, tips någon?

    Jag blir snart galen på detta.

    MVH / Xgordon - X is for Flash, Flash Gordon
    Det verkar ju som om den tycker du har vanlig PAL signal, har du glömt ändra till NSTC med enigmah videomode switchdisc??

    (Du får inte ens upp valen för 480P, 720P och 1280i i ms dashboard video settings annars)

  29. #29
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Gbg, Sweden
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Ja, det har jag gjort.
    Och valen har gjorts och jag har provat att ta bort 1080i och ta bort 720p osv. men inget verkar ge rätt signal ut.

    Jag får den alltså inte att visa 480p ens!

    Återkom gärna om du har fler tankar om detta, blir snart tokig på riktigt! :Þ
    * Gordon has left da building *

  30. #30
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by xgordon
    Ja, det har jag gjort.
    Och valen har gjorts och jag har provat att ta bort 1080i och ta bort 720p osv. men inget verkar ge rätt signal ut.

    Jag får den alltså inte att visa 480p ens!

    Återkom gärna om du har fler tankar om detta, blir snart tokig på riktigt! :Þ
    Kolla där du köpte tv:n att den klarar NTSC progressive scan och inte bara PAL :-)

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 12:29
  2. NTSC = Progressive Scan?
    By boobytrap in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 18:05
  3. Lite frågor kring matrix, evox.2.5, progressive scan....
    By twinray in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-11-06, 17:50
  4. Progressive Scan DVD
    By KrillKill in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-09-27, 13:29
  5. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 18:44

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •