Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 31 till 60 av 60

Diskussion: Patchning av spel/program för HD / Progressive scan

  1. #31
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Gbg, Sweden
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Det är en projektor, och ja den klarar NTSC och har inbyggd progressive scan.
    Läs lite högre upp i tråden så ser du lite mer info.

    Tack iaf
    * Gordon has left da building *

  2. #32
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by xgordon
    Det är en projektor, och ja den klarar NTSC och har inbyggd progressive scan.
    Läs lite högre upp i tråden så ser du lite mer info.

    Tack iaf
    Länka gärna till något produktblad.

    "Inbyggd progressive scan" låter som en sån där marknadsföringsbluff man brukar se på tv-apparater (ofta på bakproj) där tv:n INTE har några ingångar för progressive scan, utan bara inbyggd konverter som gör om vanlig video till progressive scan :-)

  3. #33
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Gbg, Sweden
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Originally posted by Hansi
    Länka gärna till något produktblad.

    "Inbyggd progressive scan" låter som en sån där marknadsföringsbluff man brukar se på tv-apparater (ofta på bakproj) där tv:n INTE har några ingångar för progressive scan, utan bara inbyggd konverter som gör om vanlig video till progressive scan :-)
    Du hittar info om den på
    http://www.benq-eu.com/Products/Proj...fm?product=146

    Som du kan se där så har den möjligheter att koppla in det mesta, komponent, RGB och HDTV från både RGB och komponent.

    Så min fråga kvarstår, har du nåt tips på varför min box skickar ut 525i/p och inte 480i/p?

    / X
    * Gordon has left da building *

  4. #34
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by xgordon
    Du hittar info om den på
    http://www.benq-eu.com/Products/Proj...fm?product=146

    Som du kan se där så har den möjligheter att koppla in det mesta, komponent, RGB och HDTV från både RGB och komponent.

    Så min fråga kvarstår, har du nåt tips på varför min box skickar ut 525i/p och inte 480i/p?

    / X
    Det står en massa om det "inbyggda progressive scan" iallafall, som alltså är intern konvertering av vanlig video.

    Det står iofs att den har "progressive component" och att den är "kompatibel med alla HD standards", men jag tycker det rimmar mycket illa med dess "native resolution 848x600" och "resolution supported 640x350 to 1024x768" vilket inte är i närheten av något jag skulle kalla för "HD"

    Jag tycker du skall kontakta företaget du köpte projektorn av och be att få lite support på hur den förväntas bete sig när den matas med t.ex. 480P eller 720P.

  5. #35
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    Fattar lite

    Problem 1.
    När jag t.ex kör XBMC så kan får jag upp på min projj att jag kör 720p
    men när jag kör Projekt Gotham Racing 2 (NTSC) så står det 525p.
    Är det Progressiv pal?
    Problem 2.
    När jag skulle pröva en vanlig dvd(pal) så blir det diagonala ränder. Jag antar att något är fel eller kan man inte köra DVD/PAL med
    komponent signal.

  6. #36
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Västerbotten
    Inlägg
    63
    Respekt
    22
    Vad får jag för fel? Körde regions-patchen och det funkade fint, men när jag sedan skulle köra progressive-patchen så fick jag detta meddelande.

    progpatcher xboxdash.xbe
    "Unable to find pattern #0, Exiting..."

    Den som vet, hjälp mig.

  7. #37
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    För ny version av dashboard antagligen, sök efter en nyare version av patchern.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #38
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Västerbotten
    Inlägg
    63
    Respekt
    22
    Kan inte hitta någon annan progpatcher, står det ens någon version på patchern? Alla jag har hittat har samma namn och storlek på filen.?

  9. #39
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Västerbotten
    Inlägg
    63
    Respekt
    22
    Måste man använda en tidigare version av ms dashboard? Kan någon ange vilken superdisc som använder en version av (ms) xboxdash.xbe som går att uppdatera med progpatcher?

  10. #40
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Question Progressiv msdash?

    Kan man använda en äldre msdash som DVD-spelare för att få progressiv bild och för att samtidigt kunna använda fjärrkontrollen? (man tycks inte kunna använda fjärren i DVD Region X?)

    Det jag vill göra är alltså:

    Spela DVD (Reg 1 & 2) med progressiv bild och använda fjärren, min msdash verkar precis som många andras vara för ny för "Progpatcher"

    Tacksam för svar!

  11. #41
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Västerbotten
    Inlägg
    63
    Respekt
    22
    Jag använder msdash från superdisch 3.6 tror jag och den funkar att patcha.
    Har också gjort den regionsfri och använder fjärren till det.

    Men jag använder mest xbox media center och ser i 720p istället.

  12. #42
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Ok, tack då ska jag prova med den äldre msdashen.

    Jag kör också XBMC i 720p men jag tycker inte att DVD-spelaren håller måttet riktigt, hänger sig vid start av vissa filmer samt långsam start av skivan, sen är det lite irriterande att menyerna inte fungerar.

    Finns det någon version av DVD Regionfree som stöder fjärr?

  13. #43
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Ok, jag tog msdashen från supedisc 3.6 och den gick utmärkt att patcha, döpa om och sedan använda som DVD-spelare med fjärr, tack så långt.

    Nu kom dock ett nytt problem, det verkar som om min projektor (Panasonic PT-AE100) skalar 480p till 525p och 720p till 750p, därav blir bilden inget vidare när man spelar DVD.

    Min vanliga DVD-spelare ger 525p direkt och då blir bilden klockren, problemet är att om jag ska avända den så har jag ingen komponentingång ledig till X-boxen.

    Spelen blir helt ok med skalad bild men kan man på något sätt få xboxen att spotta ut 525p direkt?

    Jag har sökt lite här och det verkar vara några med mig som har problem med Panasonic projektorer, hur har ni löst det?

  14. #44
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Progpatcher

    Jag har inte komponentkabeln ännu och skulle vilja ha lite hjälp för att avgöra om det är någon ide att köpa den.

    Efter det att jag använt progpatcher krachar xbooxen och jag får ett meddelande om att jag skall lämna in den för service. Beror detta på att jag inte har rätt kabel eller är det något annat fel???

    Jag har en plasmatv med upplösningen 852x480. Är det en väsentlig skillnad att köra progressivt??? Som jag förstått det så kan jag inte köra högre upplösning än 480p, är detta riktigt???

    Tacksam för svar!

  15. #45
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Jag får väl svara på mina egna frågor

    Jag kunde inte stå emot utan köpte hd-packen och installerade den igår. Vidare ändrade jag till NTSC och gick in i orginaldashen och ställde in 480p.

    Jag har efter sökande funnit att dash 4034 inte kan progpatchas. I vart fall fungerade det inte för mig. Jag tog hem Slayers 2,5 och där fanns en dash som jag kunde patcha. Jag la in den och katalogen xboxdashdata.1012a700 på c: och sedan fungerade det utmärkt.

    Jag döpte om dashen till pxboxdash.xbe och den startas med automatik från avalunch när jag stoppar i en dvd.

    Huruvida det blivit bättre bild kan jag dock inte svara på ännu för jag har bara prövat en film.

    Oavsett om bilden blir bättre eller ej så har jag i alla fall gjort vad jag kunnat för att optimera förutsättningarna viket känns bra.

  16. #46
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    98
    Respekt
    22
    Det var ett tag sen nu det är jag medveten om, men om du skulle råka kolla tråden igen horror_tool...

    Jag har samma projektor som du men kör istället med x2vga, har även hittat slayers och patchat med både ps-patch och reg-fri. Men får bara massa linjer över hela bilden (går inte att titta på).

    Har du/någon annan upplevt något sånt här?
    Min mor var en god vän till min far
    Box 1.1, x2l, 120gb...

  17. #47
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    20
    När jag ska patcha spel, är det bara "default.xbe" filen som ska patchas eller alla filer med filtillägget .xbe?

    När jag öppnar en .ISO-fil i Qwix101 så brukar det stå om det är "PAL", "NTSC" eller "MIX". Jag antar att NTSC spelens .xbe-filer inte behöver patchas om dessa är 420pkompatibla redan från början, men hur är det med PAL och MIX (vad är MIX till att börja med)?

    Man kan också "autopatch media-ID", är det samma sorts patchning vi pratar om?

  18. #48
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Härnösand
    Inlägg
    205
    Respekt
    22
    Hej på er, vart får jag tag i en xboxdash.xbe som går att patcha? Jag har ingen aning om vart jag ska hitta superdisc eller slayer tex. Någon som orkar skicka en patchbar version av xboxdash.xbe till min mail? yabba(::at:home.se .. tacksam för hjälp.

    Sen får jag ett felmeddelande när jag försöker patcha en default.xbe till ett spel, provade tex en xbe från en palversion av burnout3, men fick bara ett felmeddelande.
    //yabbah

  19. #49

    köra PAL-spel i NTSC med HD-upplösning

    Hej.

    Jag har några funderingar som liknar det Valmont74 var inne på enligt nedan. Han verkar inte ha fått något svar, så jag upprepar frågorna: och väcker liv i denna tråd igen:


    Citat Original inlägg av Valmont74
    När jag ska patcha spel, är det bara "default.xbe" filen som ska patchas eller alla filer med filtillägget .xbe?

    När jag öppnar en .ISO-fil i Qwix101 så brukar det stå om det är "PAL", "NTSC" eller "MIX". Jag antar att NTSC spelens .xbe-filer inte behöver patchas om dessa är 420pkompatibla redan från början, men hur är det med PAL och MIX (vad är MIX till att börja med)?

    Man kan också "autopatch media-ID", är det samma sorts patchning vi pratar om?

    Jag har en PAL-xbox som jag moddat och ändrat till NTSC med Enigmah. Jag har även nyligen köpt en Samsung LE32R51 som ju har 720p som nativeupplösning. Mellan boxen och tvn använder jag en MS-original komponentkabel för att få HD-stöd och jag har även varit inne i MSdash och valt 480p, 720p och 1080i. Jag kör XBMC som default dash. Allt detta blir väldigt bra och jag är nöjd, men jag har en del frågor:

    1) Samma fråga som ovan, dvs behöver jag patcha PAL och MIX för att kunna få ut bästa bild? Eller kan vissa PAL-spel köras i tex 720p så länge xboxen är inställd på NTSC?

    2) Och vad är MIX?

    3) Om jag behöver patcha de spel som är i PAL-version - hur gör jag då?

    4) När jag i XBMC startar ett spel från hårddisken kan jag välja "launch in PAL" eller "launch in NTSC" och så vidare. Vet ni om jag på så sätt kan tvinga in ett PAL-spel i NTSC-läge även om det inte är patchat?

    5) Av nån anledning verkar det väldigt svårt att få reda på vilka upplösningar som olika spel stödjer. Inte ens speltillverkarna själva verkar vilja berätta om detta. Jag vet att det finns en del listor på webben som sammanställts av glada entusiaster, men de jag hittat är ofta flera år gamla och säger alltså inte mycket om de senaste spelen. Finns det några fräscha förteckningar över detta på nätet?

    6) Bonusfråga När jag kör Soul Calibur II, ett av de få spel som klarar 1080i, så blir upplösningen verkligen otroligt hög. Det känns nästan som att man plötsligt har en Xbox360 framför sig. Men märkligt nog så blir inte bilden 16:9 i den upplösningen utan något smalare. Undrar om det är min tv som ballar ur (den har stöd för 1080i om än inte native...) eller vad kan det vara som händer? Alla Xboxspel bör väl klara widescreen?


    Jag tror att jag hade ytterligare någon fråga egentligen, men det är väl bäst att jag lägger av så länge och hoppas att någon orkat läsa ända hit ner!

    Tack på förhand
    Thomas

  20. #50
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Soul calibur är bara 4:3 i de höga upplösningarna.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  21. #51
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    978
    Respekt
    22
    inte många spel stödjer 720p eller 1080i kolla själv denna lista http://www.hdtvarcade.com/xboxlist.htm

    har själv skaffat mig samma tv och setup som dig och spelat "The Warriors" i 720P och det var mycket fint och bra.
    Last edited by mysiskatten; 2006-02-10 at 13:40.
    Läs XBMC Manual och FAQ

  22. #52
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    jag kan inte spela mina nerladdade spel i 720p fast dom stöder det.. nån som vet om det går att patcha eller nåt?

  23. #53
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    157
    Respekt
    20
    spel som klarar 720p behöver inte patchas...
    Xbox 360 Resident Evil Red!
    Xbox Live! Gamertag: Lunatico

  24. #54
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    kan det vara så att dom har "komprimerat" bort den funktionen på nerladdade spel då tro? för det funkar ju på orginal spelen.

  25. #55
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    157
    Respekt
    20
    jag kan garantera dig att så är det inte...jag provade amped 2 som klarar 720p och det var inga problem.
    Xbox 360 Resident Evil Red!
    Xbox Live! Gamertag: Lunatico

  26. #56
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    När jag patchade min xboxdash.xbe, så kom det Patch applied osv osv.... men jag märkte ingen skillnad? Och om jag aktiverar 480P och 720P i ms dash, så blir bilden mycket skarpare, men då blir det fyrkanter i hörnen? Och det står HDTV-P när man ska välja bios, avaktiverar jag 480P så blir bilden suddigare men inga fyrkanter i kanterna. Då står det HDTV-I istället för P. Kan man få bort dom där fyrkanterna i hörnen på nåt sätt? och kan man patcha spel som är 480P till 720P?
    Jag har ett SmartXX Lt OpX chipp.

  27. #57
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vaddå för fyrkanter ???

    P = progressive = hurra
    I = Interlace = urk
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  28. #58
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Jahaa, så det ska stå HDTV-P? men typ.. Pixlar? :S men kantigt längst ut på allt :S

  29. #59
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Tingsryd, Sweden
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Hej!

    Jag har precis köpt lcd-tv nu, och har fått igång HD-upplösning till Xboxen.
    Kör med Xbox Mediacenter och 720p.

    Läste lite här om progressive scan. Jag är lite "lost" när det gäller sånt här. Men antar att jag behöver patcha något för att spela upp filmer i PS. Eller?

    Testade att patcha xmbc.xbe med patchen som finns i denna tråden, men fick samma felmeddelande som något tidigare fått, något om pattern #0.
    Har inte hittat någon nyare patcher heller.

    Någon som kan ge mig några bra svar?

  30. #60
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    XBMC Behövs inte patchas.
    Se till så att xboxen är inställd på NTSC med Enigma Video mode switcher,
    Sedan ifrån Dashen aktiverar du hdtv upplösningarna (jag gjorde ifrån mitt X3 config). Då ska Xbmc automatiskt känna av och utnytja högre upplösningar

Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 12:29
  2. NTSC = Progressive Scan?
    By boobytrap in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 18:05
  3. Lite frågor kring matrix, evox.2.5, progressive scan....
    By twinray in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-11-06, 17:50
  4. Progressive Scan DVD
    By KrillKill in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-09-27, 13:29
  5. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 18:44

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •