Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Val av hårddisk?

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    22
    Respekt
    0

    Val av hårddisk?

    Jag funderar på att köpa en 120-giggare. Jag har hört att Seagate Baracuda ska vara ganska tyst och dessutom har den 8MB i cache. Är det något speciellt man ska tänka på när man köper större disk till Xboxen? Den är väl kompatibel med alla IDE-diskar, eller? Disken är en 7200-varvare, blir det för varmt pga detta?

    Den ursprungliga hårddisken, går den att formatera i en vanlig PC och använda som en vanlig disk? Eller är det något jobbigt lås på den?

    PS. om någon orkar förklara snabbt. Om man har en sprillans ny disk går det att plugga in den i Xboxen, boota med SuperDisc och sen därigenom formatera disken? Ordnas då alla partitioner automatiskt?
    Last edited by nissen; 2003-09-06 at 16:05.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    45
    Respekt
    22
    Fråga 1: Köp en 5400 varvare 2MB av märket Samsung.

    Funkar kanon. 7200varvare blir för varm med sämre prestanda som följd!

    Fråga 2 - Ja, det går!

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Originally posted by unia
    Fråga 1: Köp en 5400 varvare 2MB av märket Samsung.

    Funkar kanon. 7200varvare blir för varm med sämre prestanda som följd!

    Fråga 2 - Ja, det går!
    Jag kollade upp dem och hittade dessa två olika serier:

    V80

    V60

    Förutom att V80 är nyare stöder den ATA133, men är det någon vits att satsa på den? Stöder ens Xbox ATA133?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    45
    Respekt
    22
    Den stöder ej ATA 133

    Se länk för mer info:

    http://forum.psxcare.com/support/sho...&threadid=7238

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Originally posted by unia
    Den stöder ej ATA 133

    Se länk för mer info:

    http://forum.psxcare.com/support/sho...&threadid=7238
    Hmm... så enda valet är i så fall V60. Vad jobbigt, hittade nämligen ett ställe som hade slut på V60 och endast V80 i lager men det är ju ingen ide att köpa V80 om den inte kommer funka i xboxen.

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Lund
    Inlägg
    52
    Respekt
    22
    ata133-diskar går utan problem att köra i en XBox så den samsungdisken bör fungera.
    Kan lägga till en liten varning om samsung-diskar, har visserligen en själv som fungerar alldeles utmärkt men har installerat samsung-diskar i andra boxar som inte hittats av xboxen. Kommer tyvärr inte ihåg vilken/vilka modeller som inte fungerade (någon annan här kanske har råkat ut för något likande och kommer ihåg vilken modell).


    kanske kan tipsa om att det idag går att köra hårddiskar större än 137GB om man patchar biosen.
    Har inte haft möjlighet att prova detta själv eftersom jag bara har en 120GB i min box. Ska köpa en 250 eller 300GB hårddisk eftersom jag tycker 120GB känns lite för liten.

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Om nu ATA133 diskar fungerar bra i Xboxen, är det inte bättre att satsa på Samsungs nyaste 5400-varvare som är V80?

    Någon som vet om den funkar bra i boxen?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    45
    Respekt
    22
    Jag har en sådan i min Xbox, kostade 1210kr på ****in.

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Originally posted by unia
    Jag har en sådan i min Xbox, kostade 1210kr på ****in.
    Det var en V60 va? Grejen är att jag kan få en V80 till ett billigare pris, men jag vet inte om jag vågar satsa på den trots att disken är nyare än V60.

    Men eftersom du säger att V60 funkar bra verkar kanske bättre att köpa en beprövad disk.

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    46
    Respekt
    22
    Köp IBM deskstarGXP 120GB. Billig, bra och hyggligt tyst.... Kanske Hitachi nu, de blev uppköpta...

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    149
    Respekt
    22
    va ja har hört så funkar inte IBM diskar så bra i xboxet... kör me en maxtor 120gb 7200rpm 8mb change... funkar skitbra inget värmeproblem alls...

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2002
    Från
    Malmö
    Inlägg
    275
    Respekt
    23
    De va ett himla tjatande om köp den eller köp den, var o en har en egen smak, så det enda man bör tänka på om man inte har patchat sin XBOX så klarar den bara av 137GB, annars kan man slänga in en större.
    I'm a XBOX Lover.

    ©NightRabbit® - ©eLiTe FoRcE®

    XBOX v1.0 - Orginal (XBOX-Live)
    XBOX v1.0 - X3 build 1959, 200GB HD, Case Modded.
    Screen : 103" (InFocus)
    + en massa andra bra prylar.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi monterar flera hårddiskar varje dag. De hårddiskar vi har på lager är oftast någon av följande:

    IBM/Hitachi 120GB 7200rpm 8M cache
    Seagate 120GB 7200rpm 8M cache
    Western Digital 120GB 7200rpm 8M cache

    Samt motsvarande märken som 80GB 7200RPM 2M cache

    De enda diskar vi brukar få "problem" med är när kunden kommer dragandes med en Samsung. Men eftersom vi numera har en XBOX stående enbart för att preparera hårddiskar så ordnar det sig även om den av någon anledning inte vill fungera i kundens xbox innan den blivit formatterad och har en dashboard på sig.

    Köper man Samsung så bör man vara läskunnig och klara sig bättre än medel på ett IQ-test, annars riskerar man att ställa in hårddisken så att den bara ger 32MB. Installationsanvisningen är inte direkt tydlig.

    De flesta problem löser sig om man innan man byter hårddisk 1: Går in i MS Dashboard och ser till att klockan är inställd och 2: lägger in EVO-X D.6 eller X-ecuter 2 4977 BIOS.

    Hjälper det ändå inte kan man prova att formattera och installera evo-x osv på någon annan xbox. Vår "Fixa-HD-XBOX" verkar fungera med alla hårddiskar :-)

    Har man två XBOX under hårddiskbytet kan man följa vår metod:

    1: Börja formattera och installera superdisc på den nya hårddisken i "hd-fixar-boxen"

    2: Under tiden som superdisc kopieras in så börjar man skruva isär boxen som hårddisken skall monteras i.

    3: Innan hårddiskarna plockas bort så startar vi Xbox Media Player eller Avalaunch på båda boxarna, och använder en PC med flash-fxp för att "fxp:a" över allt på c:\ och e:\ från originalhårddisken till den nya hårddisken.

    4: När det är klart så monteras den nya hårddisken och boxen skruvas ihop igen.

Liknande diskussioner

  1. hårddisk val.
    By klasminator in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2003-12-08, 18:44
  2. 4.1 Byte till större hårddisk
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-15, 18:25
  3. Hur laddar man xbox program från PC´ns hårddisk
    By brusa in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-01-21, 23:05
  4. VAL AV BIOS
    By Danneman in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-01-06, 11:32
  5. Val av hårddisk?
    By goldfish in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2002-10-16, 03:07

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •