Visar resultat 1 till 21 av 21

Diskussion: Brötig fläkt.

1. Brötig fläkt.

Jag har precis köpt ett Xbox. Men jag måste säga att fläkten brötar nåt fruktansvärt! Trodde först det var dieseldrivet! Nån mer som upplevt detta på sin Xbox? Är det enkelt att byta och vad bör man i så fall välja om man vill ha en "rolls royce" fläkt?

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    0
    Jag har satt in en Papst 12db 19,4Cfm och det funkar kanon!

3. Vart hittar man en sådan? Hade du också en brötig? Var det därför du bytte?

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    0
    Du hittar en sådan på vilken databutik som helst!

Jag bytte min fläkt eftersom jag ville få bättre kylning, samt få den tystare.

Jag har även trixat litegranna och monterat in en extra fläkt!

Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    0

Unhappy Värt att tänka på vid fläktbyte...

För att sätta i en 80 mm fläkt krävs modifiering av
    både fläkt och låda, dock inte för en fläkt på 60 mm.

Jag provade en 60 mm Papst på 19dB och luftflöde på 25 m3/h.
    Detta resulterade i CPU temp på 67 grader!!! (52 grader innan)

Original fläkten är 70 mm och har ett luftflöde på 53 m3/h,
    men den låter desto mer (33,5 dB), så man bör nog se till
    att utbytesfläkten klarar av att skyffla ordentligt med luft...

Några alternativ:
    Papst 80 mm 8412NGL (12dB, 33 m3/h)
    Papst 80 mm 8412NGLM (19dB, 45 m3/h)
    ORIGINAL 70 mm (33,5 dB, 53 m3/h)

Men då krävs modifiering av både låda och fläkt...
    ...men som sagt originalet låter ganska rejält!

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    0
    Lådan behöver inte modifieras, utan det räcker med att kapa bort hörnbitarna på fläkten som ska vara vända in i Xboxen.

Tänk bara på att xboxens moderkort bara ger ifrån sig 7v för fläktarna så du måste köpa en lite adapter och koppla in den där HD:n får ström!

Men låt inte detta skrämma dig, då Xboxen blir tystare och får bättre kyning!!

Jag har även kapat upp ett hål på 60x60 på samma sida som DVD-spelaren sitter på och monterat in en Power Cooler 19db fläkt, som blåser in kalluft rakt över moderkortet.
    Jag sänkte min MB temp till 31 grader (innan var den 48)(!)
    Cpu tempen blev inte över 50 grader då den tidigare kund ligga på 62-62 efter 1 h Brute force!!

Visst är jag nöjd med min moddning!

Mejla om ni vill veta mera!!

Registrerade
    Jun 2003
    Respekt
    0
    va jävligt försiktig med nätagge, råkade orsaka en liten kortslutning där. så nu går min kak-låda på externt PC aggregat... ser lite skummish ut men funkar. (får ju ner tempen märkbart av detta oxå :-)

Registrerade
    May 2003
    Respekt
    0

Fläkt

Originally posted by BiLL
    Lådan behöver inte modifieras, utan det räcker med att kapa bort hörnbitarna på fläkten som ska vara vända in i Xboxen.

Tänk bara på att xboxens moderkort bara ger ifrån sig 7v för fläktarna så du måste köpa en lite adapter och koppla in den där HD:n får ström!

Men låt inte detta skrämma dig, då Xboxen blir tystare och får bättre kyning!!

Jag har även kapat upp ett hål på 60x60 på samma sida som DVD-spelaren sitter på och monterat in en Power Cooler 19db fläkt, som blåser in kalluft rakt över moderkortet.
    Jag sänkte min MB temp till 31 grader (innan var den 48)(!)
    Cpu tempen blev inte över 50 grader då den tidigare kund ligga på 62-62 efter 1 h Brute force!!

Visst är jag nöjd med min moddning!

Mejla om ni vill veta mera!!
    Hej!
    Jag undrar lite mera om moddningen du har gjort om du har ngn bild på det vore ju kanon som du skulle kunna maila..

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    0
    Tyvärr så gick det inte att mejla till dig, men jag kommer att lägga in bilden på detta Topic om bara någon dag då jag har tid

Så du får allt hålla dig!

Registrerade
    Sep 2003
    Respekt
    0

Från 7V till 12V?

Hej,

Bara måste byta fläkt på min nyinköpta Xbox. Satan vad den låter.

Bill, du skriver att man måste ha en adapter för strömmen? Jag har inte sett det i någon av alla tutorials på xbox-scene.com. Kan det vara så att den bara snurrar lite långsammare om man har 7V? Räcker den i så fall till för att kyla? Själv vill jag göra så lite som bara är möjligt, definitivt inte skära i chassit...

Väntar med spänning på bilderna du pratar om.

/ElFeo

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    0
    Papst-fläkten jag har i min box snurrar otroligt dåligt när man kopplar in den i MB:s fläkt ansluting!

Om du inte vill att boxen ska bli för varm så köper du kabeln för att koppla in den på strömkabeln från nätagget. Om man kopplar in den på MB:s 7 v så räcker det defenitift inte!

Bilderna kommer i helgen, så fort jag får tid

Registrerade
    Sep 2003
    Respekt
    0

Vart köpte du adaptern/kabeln?

Har du en länk till vad den heter/ser ut som.

/ElFeo

Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    0

Bilder på moddning...

Det vore roligt att se bilder på moddningen.
    Jag tvivlar nämligen fortfarande på att det
    inte krävs någon modifiering av lådan.

Jag gick lös på en 80mm fläkt förra helgen
    och har jag än sågade och slipade på fläkten,
    gick den inte att få dit.
    Framför allt behövs hårdiskvaggan moddas.

Men som sagt, väntar med spänning på bilder från BiLL...

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Linköping
    Respekt
    0

Bilder?

Hejsan!
    Blir det några bilder eller?
    Bara måste byta ut originalfläkten...
    /Dea

Registrerade
    Sep 2003
    Respekt
    0

Jag bytte fläkt i dagarna

Jag tog mig i kragen och bytte ut fläkten i dagarna. Fläkten det blev var en väldigt billig Zalman (http://www.mycom.se/produkter/4***75/ - Edit: Såg att detta forum censurerade fläktens id, den heter Zalman ZM-F1 80x80mm chassifläkt 3-pin 20/34db
    så det är bara att googla) som kanske inte var tystast, men eftersom den hade ganska bra prestanda på 5,5V så tänkte jag att eftersom xboxen tydligen kör på 7V så blir det säkert finfint.

Jag använde mig av diverse guider på xbox-scene.com för att öppna burken och för att vet vart som behöver sågas:
    Öppna boxen och ta bort HD och DVD - http://www.xbox-scene.com/articles/open1.php
    Installera fläkt - http://www.xbox-scene.com/articles/80mm-fan.php

Jag gjorde i stort sett precis som det står i dessa guider. Klippte endast i HD-vaggan på xboxen. Tog alltså inte upp större hål på baksidan som vissa guider visar på.

Nu har jag en underbart tyst maskin som inte låter mer än min gamla PS2:a.

Jag är alltså kass på sådana här saker, men klarade detta utan problem. Så sätt igång bara.

Jag kan nämna att jag inte fäste fläkten med något, tryckte bara ner den mellan orginalfästena och sedan klämde jag fast den med HD-vaggan.

Lycka till!
    Last edited by ElFeo2; 2003-10-22 at 12:16.

Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Respekt
    29
    Konstigt att inte nått företag gör en fläkt med samma dimensioner fast mycket tystare.
    Dom flesta skulle väl köpa en + att dom kan sälja den till Microsoft...

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Linköping
    Respekt
    0

temperatur

Vad hände med temperaturen ElFeo2 efter att du hade bytt fläkt jämfört med innan?

Jag har nämligen stora problem med värmen i min box och funderar på att byta ut originalfläkten och eventuellt montera en extra fläkt i sidan på boxen, vid dvdläsaren. Boxen kommer lätt upp i 67C men jag har nog aldrig märkt att det går över 68C. När den når 67C så går fläkten igång och börjar dånar något frukansvärt. Då sjukenr temperaturen några grader ner till ungefär 65C och sen börjar den stiga och så börjar det hela om igen.

Min kompis och jag beställde våra boxar samtidigt från psxcare och har exakt likadana boxar. T.o.m. samma hårddiskar (Seagate 72500 rpm 120Gb) har vi. Han har inga värmeproblem alls med sin box. När min box startar så är den på ungefär 45C, min kompis är då på ca 37C. Tycker det verkar skumt...?
    Kan det vara så att termometern på något sätt är felkalibrerad eller något sånnt?

Sen har jag ett annat problem. Min kompis och min box har exakt likadana dvdläsare (Samsung någonting). Min läsare har svårt med DVD+RW skivor, medans hans läsare alltid lika glatt tar skivan.

Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Grängesberg
    Respekt
    22
    Hmm. Jag lirade Halo tre timmar i sträck och tempen vägrade hoppa över 54C. Då måste ju termometern vara felinställd?
    Dagens visa: Dexy's Midnight Runners - Come on Eileen

Registrerade
    Sep 2003
    Respekt
    0

Inga tempproblem

dea,
    Jag har inte kollat min temp innan då jag hoppades att MS hade tänkt på att fläkten skulle klara av att kyla ordentligt. Däremot har jag kollat in tempen efter att jag bytte och jag har inga som helst problem, ligger runt 50 grader.

Jag bytte alltså inte för att kyla bättre utan för att få en tystare maskin.

Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Hudiksvall
    Respekt
    0
    fattar inte att folk klagar på att xboxen låter mycket..
    jämmfört med ps2:an så låter den ingenting tycker jag.. svagt surrande ljud som bara blir störigt när det är knäpptyst i rummet.

Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Respekt
    29
    Min Box låter lika mycket om inte mer än min Ps2 gjorde. Jag byggde om min Ps2, så den är helt tyst nu..

Liknande diskussioner

1. Tystare fläkt till PS2?
    By ps2_addx in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2004-04-16, 15:11
  2. GPU fläkt trasig
    By fakesky in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-08-26, 01:55
  3. Byte från fläkt till fläns på 1.0 box
    By Orcen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-02-03, 22:42
  4. Byta fläkt
    By Kaiser in forum X-BOX Hårdvaruforum