Visar resultat 1 till 2 av 2

Diskussion: Newbie hjälp!!

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0

    Newbie hjälp!!

    Jag har ett sånt där "köp-billigt-så-får-du-skit"-paket, dvs en kombinerad DVD + hemmabio av antagligen rätt dålig kvalitet av märket Orion. Hur som helst så funkar det kanon när jag kollar på DVD, men inte när jag ska se vanlig TV, det är det jag behöver hjälp med.

    Har provat alla möjliga kombinationer med sladdar etc, och har nu till slut lyckats med hjälp av en audio/scart kabel (som konstigt nog ska kopplas till audio output på dvd:n) fått ljud i sidohögtalarna, fast inte i den främre, i de bakre eller ur woofern. Så ljudet är minst sagt uselt, låter som att lyssna på en jätteliten kasettradio - ingen bas och råtaskig volym. Så jag måste höja volymen och basen på själva TV:n för att det ska låta någorlunda hyfsat.

    För TV-tittande behöver jag inte något surround-ljud (vilket förstås inte går eftersom tv sänds endast i stereo), men det måste ju gå att få ljud i samtliga högtalare, en sån enkel funktion tycker man ska fungera på nåt sätt. En ljudkälla kopplas till en förstärkare som sen skickar ljudet till högtalarna. Alltså att samma ljud kommer från alla fem (sex inkl woofern) högtalare.

    Jag sliter snart mitt hår, är grymt tacksam för nåt som kan hjälpa mig. Har försökt att kontakta återförsäljaren men tyvärr är det den stora återförsäljaren som inte vet vad kundservice betyder.

    HJÄLP!

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    om recivern/dvdn inte har någon ingång för externt ljud är det nog svårt att få till det på något annat sätt.

    att skicka ut samma ljud i alla högtalarna är ingen bra ide.
    en dialog som man ser framför sig på tvn men hörs bakifrån skulle vara helt outhärdligt, och du tappar dessutom meningen med surroundljud helt, normalt sett finns det ett "pro logic"-läge
    att ställa in recivern på när man enbart har stereoljud att tillgå.

    det funkar ungefär såhär: centern (den viktigaste högtalaren)
    tar hand om allt ljud som inte är lika i både höger och vänster kanal (monoljud)

    höger och vänster spelar det som finns i sin kanal.

    Bak höger och vänster spelar "skillnaden" mellan höger och vänster och gör om det till en bakre monokanal. höger minus vänster alltså. detta gäller dock inte prologic 2 som är lite mer komplicerat.

Liknande diskussioner

  1. Riktig Newbie som behöver all sorts hjälp
    By Muzzi in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-01-07, 08:34
  2. Hjälp mig med mitt origa chip
    By Tuppen in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-01-02, 10:47
  3. Newbie frågor...
    By GroGGmanneN.se in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-11-25, 12:33
  4. akut behov av hjälp xbox newbie
    By spenne in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-11-23, 18:58
  5. Helt Newbie, hjälp mig!
    By ^XeN^ in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-10-20, 17:09

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •