Jag har en PS2 (v3) med en helt uppfuckad laser, justeringen är helt åt skogen faktiskt. I min desperata jakt efter den rätta justeringen, har jag vridit hit och dit och kommit fram till att...

- när potentiometern är långt medurs, försöker maskinen snurra på CDn i typ 1/6 (jättekort alltså) varv en gång i sekunden (med ett klick för varje varv), cirka 3 ggr. sedan bara "klickar" lasern en stund, sedan snurrar den upp och bromsar skivan två ggr (med ett snabbt klickande ljud).

- om jag vrider poten långt moturs, snurrar skivan igång snabbt 2 ggr (med klickande ljud under tiden), sedan stannar skivan och lasern klickar 3-5 ggr.

- om jag ställer poten så nära mitten av de två "lägena" jag kan komma, beter den sig som det översta fallet, men med kortare intervall mellan varje "1/6 varv".

min fråga är typ, hur potentiometern skall vara inställd...? är något av fallen ett tecken på att den är helt galet inställd, eller tvärt om? hur gör en fullt fungerande PS2 när den försöker läsa en skiva? hur (rent fysiskt) är pot:en inställd från början, "kl 6", kanske?

och jag hoppas att det är den potentiometern som är längst mot maskinens "topp" (den som är längst upp om maskinen står på kant alltså)?? =)

PS; om nån har en cd-spelare från en v3 är jag intresserad... =)