man kan intstallera en vanlig hdd men nätverks adaptern i ps2´an

http://jurai.free.fr/ps2hdd/

PS2 HDD Install Tutorial by Jurai

PS2 HDD Install

Items Needed:
    1) A Playstation 2 Network Adapter
    2) A 40gig or larger Harddrive*
    3) The PS2 HDD Tool from #ps2ownz.com

The first thing you need to do is check if the harddrive you intend to use on your Playstation 2 will fit onto the network adapter. Simply take your harddrive in hand and see if it lines up with the power and ide adapters on the network adapter, if it will properly fit then you are one step closer to a working hdd in your ps2, if not there are two things you can do:
    a) The IDE connector has a lil bit of leeway, try pushing it over enough so that it will line up with your hdd.
    b) If you still cannot get it to line up, your only hope is to dissassemble the network adapter unit so that you will be able to get the power and IDE properly aligned, this option should be taken as last resort since there is a high chance you will damage your network adapter

Now that you have confirmed that your hdd will fit onto the network adapter, you need to make sure the hdd is properly set so that the PS2 will recognize it. To do this you need to ensure that the jumper settings located on the back of your hdd are set so that the hdd is MASTER. To find the proper jumper settings you should consult the top label of the hdd (where it is usually stated), or refer to any reference materials that came with your hdd.

With your hdd set to master, attach it to the network adapter by lining up the connectors and pushing firmly, the network adapter does not really feel adequate to support the hdd, so do not dangle it around.

Now simply place the network adapter with attached hdd back onto your PS2 as you normally would, you can screw in the screws on the back now if you want but i would wait til you make sure your hdd is setup properly.

Turn on your PS2, it should seem to take a very slight bit longer to startup, and you should be able to audibly hear your hdd unit spin up then spin down, if this happens then your hdd is properly installed, if not, turn off the PS2 and check the jumper settings, also make sure the connection between the adapters is firmly established.

Now that you have your hdd working, you need to format it. To do this boot up the ps2ownz hdd tool either by direct booting or with swap discs.

The utility has a simplistic gui, and do not be alarmed if at first it tells you the device is not found. Click on the format option and press R1 to choose the Submit option, you should see the icon in corner spin for a second, then your file structure should appear. I believe the utility does a quickformat, since when i used a full 40gig drive it still took only a few seconds. You may wish to zero out your hdd ahead of time for the sake of having a nice clean drive to use.

Now your hdd is ready for use, just find yourself some games that support it and enjoy! any questions msg me on efnet, Jurai, ciao.

* a smaller drive can be used but bb nav requires 40gig+

Written by Jurai.

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Respekt
    har hittat lite mer info om detta, http://www.brookfresh********/hddinstall1.asp
    [url]www.brookfresh.c o . u k /hddinstall1.asp
    väldigt intressant, är det bara för mig som detta är nytt?
    Last edited by EvilBoY; 2003-09-16 at 21:42.

Registrerade
    Apr 2004
    Från
    I norr
    Respekt
    Nja, kollat runt på lite olika forum å så.

Men de va inte så intressant då, för man kunde inte använda sing HDD till mer än saves och dev. tools. och emulatorer som SnesStation och ImbN.

Faaast de va ju för ett par månader sedan. Såsom jag förstår så ska det nu fungera med vanliga spel!??!

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    DMS3 med senaste flashen har ganska bra stöd för hårddisken. Påstår sig även fungera med HDD spel numera. Men du måste antagligen ha HDD skivan ifrån Sony för att formattera hårddisken för spel men kanske fungerar det att formattera hårddisken med DMS3 eller PS2OWNZ verktygen.

Tog en stund för DMS3 att få till det hela korrekt då HDD stödet från Sony gör sitt bästa för att stänga av modchips, och jag vet inte hur intressant det egentligen är då de flesta HDD spel är av online karaktär och då måste modchip vara avstängt vilket omöjliggör användandet av en vanlig HDD för spel. För övrig användning fungerar det i princip lika bra med nät koppling till annan dator.. men det är i vart fall en kul grej att det fungerar.

Det skall dock fungera finfint att använda en egen HDD för PS2 Linux. Men med dagens pris på PS2 Linux kittet så är det knappt värt besväret. Men har du redan ett USB tangentbord och tillgång till PS2 Linux skivorna så...

Bör kanske nämnas i samband med PS2 Linux kittet att HDD skivan för att formattera hårddisken för HDD spel ej ingår och det verkar inte som om Sony har för avsikt att ge tillgång till denna utan att man köper ytterligare en Sony PS2 HDD.. (när nu dessa kan tänkas komma till Europa..). Antagligen pga att PS2 Linux ej (officiellt) kan dela hårddisk med spel då formattering och partitionering av hårddisken skiljer sig markant.
    Last edited by hno; 2004-05-09 at 16:53.

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    Vilka spel är det som går att köra helt från hårddisken? Är sugen på att skaffa en nätverksadapter plus hdd om man kan lägga in spelen på hårddisken, men om det bara fungerar med vissa spel, så vill jag veta vilka.

Registrerade
    Dec 2004
    Respekt
    hej det e så att jag undrar lite om det här med hdd i ps2.. jag har en gamal ps2:a undrar vad är det man behöver för att installera en hårddisk i ps2:an jag vill ha det så jag kan lägga in spel filmer m.m... från datorn yill ps2...

Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Respekt
    filmer e kört efter vad jag hört o läst....

Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Respekt
    Citat Original inlägg av GodZilly
    Vilka spel är det som går att köra helt från hårddisken? Är sugen på att skaffa en nätverksadapter plus hdd om man kan lägga in spelen på hårddisken, men om det bara fungerar med vissa spel, så vill jag veta vilka.

Vilka spel som funkar med hårddisk:
    http://homepage.ntlworld.com/casey.m...patibility.htm
    http://www.ps2nfo.com/ps2hdd.html
    http://www.hdadvance.com/hd_advance_compatibility.htm

Vilka hårddiskar som fungerar med PS2:
    http://ps2drives.x-pec.com/

Liknande diskussioner

1. hård disk
    By sirkillalot in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-06-26, 11:19
  2. PlayStation 2 Multi-X chip NEO2.2 för svensk/amerikansk PS2 - 250:- Behöver HJÄLP!
    By Bastjeman in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2002-10-22, 17:08
  3. ps2 popper mod chip säljes!
    By gurra_g in forum Annonser/SPAM
    Senaste inlägg: 2002-09-04, 16:11
  4. Playing Backups & Import Method for PAL & USA PS2
    By [spd] in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2001-02-02, 18:52
  5. Disk bytes problem!
    By kalle in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2000-10-31, 08:16