Jag har idag lyckats med att inte bara sabba en kunds Hitachi 47 utan även min gamla 47:a. Vet inte jag ska skratta, gråta eller bara gå och skjuta mig själv...
OK, jag tar det från början. Skulle flasha en gammal orörd 47:a med iXtreme 1.51 genom JungleFlasher och Windows 7. Följde JungleFlasher User Guide. Och kunde först inte dumpa original firmwaren. Det var inga problem att få DVD:n i Mode B men det gick inte att dumpa firmwaren. Läste i guiden att VIA kort kunde vara boven så jag koppla upp den mot mitt Intel chip men utan att få datorn att hitta Hitachin. Men när jag sedan tod ut min SATA DVD-brännare och koppla in den på dess port hitta Windows den direkt. Så in i JungleFlasher och dumpa firmwaren genom "Use Win API" utan problem. La in nyckeln i ix151-47.bin och valde "Flash iXtreme". Den lägger in de första sektorerna korrekt men fastnar på femte eller något liknande och hela DVD:n är stendöd och oikännbar för Windows och JungleFlasher. Jag får lite panik och tänker att det nog är mitt Connectivity Kit v1 som är problemet och bestämmer mig för att prova mitt Xecuter 360 Pro kort istället. Plockar ur min Hitachi 47 DVD ur min egen XBox 360 och försöker återställa firmwaren i den till original. Åter igen så går dumpningen utmärkt men när det sedan är dags att bränna in original firmwaren så skiter det sig. Jag postar loggen här nedan så kan ni själv läsa hur det gick.
--------------------------------------------------
Hitachi Dump file saved to C:\Users\Daniel\Desktop\JungleFlasher v0.1.64 Beta\Original firmware\Daniel Svantesson - Hitachi 47\Hit-OFW_orig.bin
Loading Hitachi Dump to Source Buffer
Inquiry string found
Identify string found
Firmware is rev 0047
DVD key found @ 0x4F00 key is DB0DF7814B4CD71DB0C55CCE7A5171E9
Firmware is Hitachi OSIG: HL-DT-STDVD-ROM GDR3120L0047
Firmware type is: Stock
Key database updated
Flash Aborted
Restoring Stock f/w to Hitachi 0046/0047 by Ram Upload Method via WIN32 API
UnLocked!
Dumping Flash:................................
Drive is rev 0047
Drive is rev 0047
Restoring Stock f/w to Hitachi 0046/0047 by Ram Upload Method via WIN32 API
UnLocked!
Dumping Flash:................................
Drive is rev 0047
Drive is rev 0047
Auto-Loading target file C:\Users\Daniel\Desktop\JungleFlasher v0.1.64 Beta\firmware\orig47.bin
Target File MD5 hash is: a784664c1e38cb928014c60aa0ddbf9e
Inquiry string found
Identify string found
Firmware is rev 0047
DVD key found @ 0x4F00 key is 00000000000000000000000000000000
Firmware is Hitachi OSIG: HL-DT-STDVD-ROM GDR3120L0047
Firmware type is: Stock
4 Sector Differences Found
Flash Stability Test
Flashing Sector 9003F000
Dumping Sector 9003F000:....
Read back & compare completed, Flashing Stable!
Repairing Test Sector.
Flashing Sector 9003F000
Done !
Flashing Sector 9001C000
Flash Code Execute Failed!
Flashing Sector 90027000
Sector Upload Failed
Flashing Sector 90035000
Sector Upload Failed
Flashing Sector 90003000
Sector Upload Failed
Done !
Write verify test..
Dumping Flash:Ram Upload Dump Failed
--------------------------------------------------
Så nu har jag 2 brickade Hitachi läsare men har nycklarna korrekt utlästa till både, så min fråga är vad gör jag nu?
Jag borde ha flashat på den dator som jag alltid använt tidigare för flashning, en custom dator med VIA och Windows XP. Jag har yttligare en Hitachi 46, går det att lägga in min kunds nyckel i den och sedan flasha? Och med vilket program ska man flasha Hitachi med? Är inte så sugen på ett nytt försök med JungleFlasher... När jag flasha dem för fick man ju skriva lite i kommandon i en kommandotolk och det gick alltid fint, men det är så länge sedan att jag inte minns hur man gjorde.
ps. ja jag skäms......och finns det någon nära Gbg som kan hjälpa mig så betalar jag dig för att fixa skiten som jag ställt till.
Bookmarks