Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 55

Diskussion: Ny laser till playstation

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Ny laser till playstation

    Skriv gärna frågor och kommentarer om Ny laser till Playstation här.

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Hej! jag har ett en månader gammalt PS2 500004 tror jag att det heter. Rätt som det var så slutade den att läsa mina dvd skivor, både orginal och backup. Kan det vara lasern som jävlas??? Den snurrar ojämt och man hör att den har svårt att läsa genom klick och motor ljud! Jag körde en backup vid tillfället då problemet uppstod, sen startade jag om och satte i ett annat spel och då fungerade det inte.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag har hört teorier om att styrchippen för lasern på 50004 kan bli överbelastade om man använder för dåliga media. Det kan stämma, för det är inte samma fabrikat på de komponenterna som tidigare PS2.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Hej, hade en gång ett av de så kallade "vanliga problemen" med min PSX -

    Nämligen att Plattan man sätter fast skivorna på går sönder

    Farsan bytte ut hela den där svarta plattan (även lasern tror jag) men efter det så har den låtit som en gammal traktor och jag tror att det har att göra med att när man trycker lätt på plattan (intill cd-hållaren) så fjädrar den.. den sjunker ner alltså, fast tillbaka när man slutar trycka. (normalt fjäderbeteende)

    Personligen har jag inget minne av att det var så innan reparationen. Är det något jag kan göra någonting åt?

    P.S. Det var cirka 3-4 år sen reparationen utfördes och maskinen har i princip stått orörd i en garderob sen dess. Jag slutade använda den eftersom den hade ett sånt jobbigt traktorläte.

    Mycket tacksam för svar!

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Ingen som vet?

    Eftersom jag inte är jättehändig fasar jag lite över att kanske behöva plocka isär maskinen och titta hur det ser ut själv, någon med viss erfarenhet av sånt här skulle det vara trevligt att få ett svar från!

    Återigen, tacksam för svar!

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du behöver nog bara lyfta upp plattan lite, när man trycker dit en ny laserplatta skall man ta ett a4 som man vikt en gång för att få rätt distans istället för att bara trycka ner den i botten.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Ahh, det låter vettigt!

    Får bli den varianten då, man tackar så mycket för hjälpen!

    MVH

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Hej. Jag har en gammal PSX som jag spelar fortfarande på men nyligen så har laserplattan eller CD-spindeln som man fäster fast skivan på lasern gått sönder. Nu kan man ju köpa en ny komplett laserenhet hos er för 400 kr men jag undrar om ni även säljer CD-spindeln separat för ett billigare pris?

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi brukade sälja dom för 200:- men dom är slut. Har inte fått förfrågan på länge så jag har faktiskt inte kollat med mina leverantörer, men det går säkert att fixa fram.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Vet du också om man kan rengöra laserlinsen på maskinen med hjälp av någon vätska så att den läser skivan bättre? Alkohol av något slag?

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Question SCPH-35004 Laser?

    Har ett palystation 2 version SCPH-35004 som lasern sannolikt har gått sönder på.

    Såg att ni inte hade någon sådan laser.. Går det att få fram?

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Mmm, men den skulla kosta c:a 1000:- och jag skulle inte kunna ge NÅGON garanti på den
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Nya kostar ju 998:- iaf här på Maxi
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  14. #14
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Hej! Jag har ett ps en av dom första som är chipat.

    Jag har problem med att jag har byt lasser men får inte igång lasern ordentligt på
    brända spel och skulle vilja ha en förklaring på hur man rattar in lasern på ps moderkortet och vad har ratten på laser sladen för funktion?

    Putte

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Den instruktionen är BARA för den äldsta scph-1002 modellen.

    Och den beskriver bara en liten del av en korrekt procedur för att mäta in lasern.

    Det finns en testpunkt för oscilloscop så att man kan ställa in eye pattern så att den inte klipper.

    För att ställa in laserstyrkan korrekt använder vi en laserstyrkemätare. Ställer man in laserstyrkan (skruven på lasern) manuellt blir det ALLTID fel, ofta blir den så så starkt inställd att den peakar på nästan dubbla styrkan mot vad vi annars ställer in på mätaren.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Tack!
    Jag vet inte vad jag har för fel på min ps1 men den hoppa bara igång utan att
    jag behövde skruva mer.

    Lite lagg i filmerna men spelen fungerar igen =).

    Inställnings skruven man ser som inte har någon förklaring till vad gör man
    för inställning på den?



    Putte

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Push-Pull amp, rör inte den, står den fel fungerar nada...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  19. #19
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    okej det förklarar saken varför motorn stanar i bland när man skruvar på Push-Pull amp.

    Tack för all hjälp nu ska jag skruva lite till på skruvarna och försöka fixa problemet
    nu när jag vett vad skruvarna har för funktion.ö

    Putte

  20. #20
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    laseralternativ

    Hejsan.
    Har en playstation SCPH-5502 som vägrar starta numer. Allt fungerade jättebra fram till att jag nåde slutet i ett spel och jag antog skivan var dålig. Nu vill maskinen inte starta igång någon form av skivor vare sig orginal, cd eller annan typ.

    Nu är frågan vad bör jag göra?
    Ser att ni säljer laserenheter. Är detta nog för att lösa mitt problem?
    Ser också att ni kan utföra kalibrering av lasern. Behövs detta även om jag köper en ny enhet till min modell? Kan endast en kalibrering få lasern att börja läsa skivor igen? Och vad betalar jag i fraktväg för att skicka in på kalibrering?

    Tack för svar!

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Skall inte behövas kalibrering i en 5502. Det är mest 1002 som behöver skruvas med. Lasern löser ditt problem om problemet beror på problem med din laser.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  22. #22
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Jättebra!

    Och det finns inte fler välkända anledningar till att maskinen vill starta, kommer åt minneskorten och cd-spelaren, men inte vill läsa skivor...?

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kan du spela CD-skivor med musik?

    Då kan det vara ett multi-x chip i den med en kabel som trillat loss.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  24. #24
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Ja det sitter ett multi-X chip i. Men den vill inte spela cd-skivor eller orginalspel heller för den delen.
    Jag kan ju naturligtvis kolla anslutningarna, det var ju några år sen jag installerade det... Men när jag inte kunde spela musikskivor så misstänkte jag lasern. Chipet har ju också några år på nacken... men i det här fallet så dog maskinen mer och mer under ett dygn.
    Jag kunde t.ex starta ett tag genom att ladda andra skivor i spelserier för att sedan byta till den jag behövde.

  25. #25
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    ps1

    Tjena

    jag har en ps1 som är chipad, men den läser bara vissa brända skivor ibland men original skivor klarar den fint.
    Skulle det funka att spela dom brända spel lika lät som original om jag byte laser?
    Är det svårt att byta lasern?

  26. #26
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    krångel

    Tja! mitt playstation har slutat läsa skivor, jag har provat att ställa den på alla konstiga sätt och det funkade rimligt när den stog snett men nu är den bara helt paj, är det lasern som har slutat att fungera ? Är tacksam på ett svar, tack, jag har modell SPCH-5502, min laser ser precis ut som den på bilden men jag vet ju inte storleken genom en bild, tror ni att det skulle funka om jag köpte en ny laser och isåfall vilken modell?
    Last edited by mask110; 2009-07-03 at 20:19.

  27. #27
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=127

    Kryssa i SCPH-55x2 (+50:-)
    när du beställer bara så du får med förlängning till flatkabeln så passar den.

    OBS produkten kan vara slut, såg inga nu när jag kollade snabbt.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  28. #28
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    bekymmer

    Hej, Har nyss köpt en helt ny laserenhet från er, men jag undrar en sak. När min tidigare laser var isatt i konsollen. Så (utan att ta bort metallskyddet från moderkortet)skruvade jag på en synlig skruv som man ser under flatkabelns connector. Det var inte en sån skruv som man skruvar in och ut, utan den satt fast men kunde snurra. Jag gjorde det här för jag läste nån stans att man kan kalibrera sin laser med "bias" Vet inte ett dugg om detta men jag gissade. Jag har modell scph-5502 och undrar nu ifall jag förstör den nya lasern när jag kopplar in den i konsollen? ps. Jag hoppas ni vet vilken skruv jag menar.

    EDIT: Jag bör tillägga att lasern faktiskt ändrades lite, lite när jag gjorde detta. Blev inga störra framsteg eftersom lasern var som död innan.

    mvh

  29. #29
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av mask110 Visa Inlägg
    Hej, Har nyss köpt en helt ny laserenhet från er, men jag undrar en sak. När min tidigare laser var isatt i konsollen. Så (utan att ta bort metallskyddet från moderkortet)skruvade jag på en synlig skruv som man ser under flatkabelns connector. Det var inte en sån skruv som man skruvar in och ut, utan den satt fast men kunde snurra. Jag gjorde det här för jag läste nån stans att man kan kalibrera sin laser med "bias" Vet inte ett dugg om detta men jag gissade. Jag har modell scph-5502 och undrar nu ifall jag förstör den nya lasern när jag kopplar in den i konsollen? ps. Jag hoppas ni vet vilken skruv jag menar.

    EDIT: Jag bör tillägga att lasern faktiskt ändrades lite, lite när jag gjorde detta. Blev inga störra framsteg eftersom lasern var som död innan.

    mvh
    Du har fuckat upp inställningarna för laserstyrningen och riskerar att lasern inte läser skivor lika bra som den skulle ha kunnat göra.
    Innan man skruvar på den skruven skall man ansluta ett oscilloscop och kolla kvaliteten på "eye pattern", se till att signalen inte klipps osv.

    Tror inte lasern i sig tar skada, värre om du skruvar på skruven som sitter närmast lasern på den orange flatkabeln, för att få den rätt inställd krävs en laserstyrkemätare, behövs inte alls mycket skruvande på den för att lasern skall bränna ut alldeles för fort.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  30. #30
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    så jag har iallafall inte förstört hela skiten då? Och jag behöver med andra ord inte vara rädd för att prova lasern i konsollen? Och om det inte skulle funka så bra, skulle jag kunna gissa mig fram genom att skruva på skruven lite åt gången? Låter väldigt oproffsigt men jag har inte sån utrustning

    Edit: Det var alltså en skruv på moderkortet, som syns genom hålet på metallskivan. Det var inte en skruv som faktiskt satt på eller vid flatkabeln
    Last edited by mask110; 2011-12-09 at 18:15.

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. SNES-emulator till Playstation
    By -=[} Andreas {]=- in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 27
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 19:55
  2. Playstation 2 versus XBox (updaterad)
    By visuatrox in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 12:59
  3. SNES-emulator till Playstation
    By [} Andreas {] in forum Playstation - Övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-08-07, 13:46
  4. Multiplayer kommer till Playstation 2!!!!!!!!
    By Unknown_PsxMaster in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-03-21, 13:38
  5. Lasermotorplatta till playstation - 200:-
    By Lynx in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-08, 18:10

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •