Sida 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Visar resultat 91 till 106 av 106

Diskussion: Laga RRoD

  1. #91
    Registrerade
    May 2010
    Från
    Sundsvall
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Här har ni en rrod fix gjort av en äkta man.



    och ja, det funkade utmärkt och funkar än idag.

  2. #92
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av robbaz Visa Inlägg
    Här har ni en rrod fix gjort av en äkta man.

    och ja, det funkade utmärkt och funkar än idag.
    Ja alla sätt är bra förutom dom dåliga även om det där var bland det värsta jag sett =)
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  3. #93
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av robbaz Visa Inlägg
    Här har ni en rrod fix gjort av en äkta man.



    och ja, det funkade utmärkt och funkar än idag.
    sweet mary of jesus!! http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=38544 lite som denna... men du har väl åtminstone inte dragit åt lika hårt hoppas jag??

    måste även påpeka att det där inte är en "äkta man" lagning, det är en "äkta noob" lagning
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #94
    Registrerade
    May 2010
    Från
    Sundsvall
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Bara för att det är lite ghetto skulle jag inte kalla det noobigt drog såklart inte så hårt att flänsarna böjde sig utan böjde dom innan

  5. #95
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    det är en nooblagning eftersom du stryper luftflödet en hel del genom att göra sådär, luftlödet med dom där flänsarna är redan kasst så varför sänka det ytterligare?!?!

    vad gäller dra åt för hårt menar jag som på bilderna i tråden jag länkade till, du ser hur hårt dom sitter? så hårt ska dom absolut ALDRIG sitta...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #96
    Registrerade
    May 2010
    Från
    Sundsvall
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Började kolla närmare på den bilden nu :O borde krossat chippet om man drar så hårt.
    Last edited by robbaz; 2010-05-18 at 22:15.

  7. #97
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    well, CPU/GPU mår verkligen inte bra av att dras åt sådär hårt
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #98
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    18
    Man ska ju bara dra åt flänsarna så pass att värmen går i dom. Drar man lite för hårt så böjer sig moderkortet under GPU/CPU. Vilket gör man får RRoD ganska fort igen

  9. #99
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    37
    Respekt
    15
    Tjena!

    Har tänkt försöka mig på att laga en RROD-box, och har lite funderingar kring detta.

    Först och främst, är det att föredra att köpa ett RROD-fixkit som tex Team Xecuter's RROD Pro Repair Kit II framför att köpa skruvar, brickor, rengöringsmedel för att ta bort den gamla kylpastan, ny kylpasta och "värmekuddar" som placeras på undersidan av moderkortet i en "vanlig" affär, exv Clas Ohlsson? Kanske bör jag då nämna att torxarna och övriga verktyg som följer med ett fixkit har jag redan, så det behöver jag inte.

    Om det skulle gå lika bra att köpa de delar man behöver i en "vanlig" affär, går det att hitta allt som behövs på tex Clas Ohlsson?

    Om så är fallet, skulle någon (Swizzy?) kunna tänka sig att skriva en lista på vilka delar som bör köpas i en sådan affär i så fall? Vilken typ av(/vilket märke på) skruvar, brickor, rengöringsmedel för att ta bort den gamla kylpastan, ny kylpasta och "värmekuddar" som placeras på undersidan av moderkortet som blir bäst att köpa till en RROD-reparation.

    Kommer säkerligen ha fler funderingar efter hand, men börjar med detta. ;P

    Ytterst tacksam för alla svar/tips. =)

  10. #100
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    på Clas ohlson finner du skruvarna och brickorna;

    M5x10 Sexkant skruvar
    M5 brickor

    På Kjell & Companny finner du Kylpasta/rengöringsmedel;

    Zalman Super Effektiv kylpasta
    ArctiClean rengöringsmedel

    Du behöver 3 brickor per skruv, och det är 8 skruvar du ska ha (det vill säga du behöver 24 brickor och 8 skruvar per konsoll) vad gäller "värmekuddar" vet jag inte vart man kan få tag på sådana löst, däremot säljer vi även sådana löst (bara kuddarna)

    Personligen tycker jag att det är bättre att skaffa allt detta själv än att köpa ett färdigt kit då kiten innehåller plastbrickor som gärna spricker av värmen samt gör det möjligt för kylaren att flexa en aning trots att du drar åt som f*n
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #101
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    37
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    på Clas ohlson finner du skruvarna och brickorna;

    M5x10 Sexkant skruvar
    M5 brickor

    På Kjell & Companny finner du Kylpasta/rengöringsmedel;

    Zalman Super Effektiv kylpasta
    ArctiClean rengöringsmedel

    Du behöver 3 brickor per skruv, och det är 8 skruvar du ska ha (det vill säga du behöver 24 brickor och 8 skruvar per konsoll) vad gäller "värmekuddar" vet jag inte vart man kan få tag på sådana löst, däremot säljer vi även sådana löst (bara kuddarna)

    Personligen tycker jag att det är bättre att skaffa allt detta själv än att köpa ett färdigt kit då kiten innehåller plastbrickor som gärna spricker av värmen samt gör det möjligt för kylaren att flexa en aning trots att du drar åt som f*n
    Stort tack för ditt svar, Swizzy! =)

    Några funderingar till bara. ;P

    När det gäller placeringen av skruvar och brickor, då är det bäst att följa den "mall" som du har skrivit tidigare i tråden, dvs -
    |||||||||
    |Kylfläns|
    |||||||||
    -Brickor-
    -Brickor-
    *Moderkort*
    -Brickor-
    |Skruvar|

    Right?

    Och när det gäller "värmekuddarna". Kan kanske tyckas vara en något dum fråga, men om ni nu säljer sådana lösa, kan man beställa hem dom från Er (dvs att dom kan skickas hem till folk en bra bit ifrån Sthlm)?
    För det kan nog vara lite klurigt att få tag på sådana som passar bra till en RROD-reparation lösa i "vanliga" varuhus..

  12. #102
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det är så du ska ha det ja...

    vad gäller kuddarna är det väl inga problem att skicka dom, det e ju du som får stå för frakten i slutändan ändå?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #103
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    37
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det är så du ska ha det ja...

    vad gäller kuddarna är det väl inga problem att skicka dom, det e ju du som får stå för frakten i slutändan ändå?
    Låter bra det.

    Vad kostar dessa "värmekuddar" hos Er? =P

    Sedan gällande "reflow" som man (möjligtvis) också behöver göra vid en RROD-reparation. Är det bäst att börja med att ersätta X-clamps med skruvar och brickor, byta ut "värmekuddarna", rengöra respektive lägga på ny kylpasta och testa om bara det hjälper, eller det är lika bra att köra en manuell "reflow" på en gång?

    Vid eventuell "reflow", har du Swizzy (eller någon annan som kan det här för den delen) tips på något Youtube-klipp som visar bra hur man ska värma med värmepistol? Det verkar ju inte bara vara att värma liksom, utan cirkulära rörelser ska tydligen undvikas, man ska fokusera värmningen på en viss yta på moderkortet osv, så ett klipp som enligt någon kunnig visar rätt hade ju varit bra.

  14. #104
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Jag vet faktiskt inte vad dom kostar, skicka ett mail till oss vet jag så får du svar på den frågan, det skall finnas som en produkt på hemsidan men jag har inte hittat den... (det ska vara bulk variant av RRODKit)

    När du gör en reflow ska du ha en värmepistol som blir cirka 300 till 350 grader varm, sen beroende på vilken krets du ska värma behövs det olika lång tid samt olika koncentrations ytor, på PSXCare har vi en varmluftstation för reflow, dom är mycket mycket bättre än en pistol när man ska värma små kretsar, men vi har även värmepistol för dom lite större kretsarna. du ska hålla värme flödet stilla så att det värms upp ordentligt. (det är iaf så jag brukar göra, andra säger att man ska hålla på med cirkulära rörelser för att det inte ska bli för varmt för fort eller för att det ska bli varmt runtomkring också...)

    Vad gäller om du ska göra en reflow före eller efter en vanlig x-clamp fix är det en smaksak, själv brukar jag köra en standard X-Clamp fix först därefter Reflow vid behov... och numera när jag lärt mig ett nytt partytrick som jag inte planerar dela med mig av ännu behövs sällan en reflow
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #105
    Registrerade
    Aug 2010
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Jag har sett några reparationskit där det även medföljer en stor metallplatta som ska sitta på skruvskallesidan.
    Någon som testat om detta är bättre eller inte ?

  16. #106
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Dom lär inte vara speciellt mycket bättre, faktum är att det är dåligt o ha sådant om man inte har den isolerad, en metall platta tar emot komponenterna som sitter på undersidan av moderkortet, och om dessa tar emot en metallplatta blir det kortslutning mellan dom, hur bra är det på en skala tror du?

    Nej, kör på bara skruv varianten med party trick som att skapa extra tryck ute på kanterna så ska du se att det blir bättre
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Sida 4 av 4 FörstaFörsta ... 234

Liknande diskussioner

  1. Rrod
    By erklan in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 18
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 17:00
  2. Frågor ang garantiärende för RROD hos MS!
    By AdrofleXx in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 03:12
  3. RROD Key problem
    By Mikael71 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 08:08
  4. Förebygga RROD?
    By KikkomaN in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 15:09
  5. Rrod
    By Mikael71 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 16:23

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •