Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: RROD hemmafix!

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17

    RROD hemmafix!

    Hej

    Jag läste på ett forum eller någonstans att man kan laga rrod genom att byta ut x-clampsen. Så jag köpte det som man skulle byta till, lite brickor, fjäderbricka och så m5 skruv. Jag skruva isär konsolen, värmde gpu och minneskretsar med varmluftspistol och bytte då ut x-clampsen mot det jag skrev ovan. Skruvar ihop och allt funkar klockrent.

    Men sedan läser jag att man kanske kan skada konsolen om man sätter metallbrickor mot moderkortet. Brickorna jag använt är ca 1cm rätt över, nu undrar jag kan dom ha skadat konsolen kan det bli kortis eller något? Någon sa att det är såhär proffsen fixar och att det inte är någon fara så jag bara undrar. Vågar ja ha konsolen inkopplad hemma när jag åker hemifrån tillexempel eller är det någon risk med det.

    Jag kanske säljer av konsolen men då vill jag ju inte att det skall vara någon fara för den jag säljer till.

    Tacksam för svar


    //nicke

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av frizzby Visa Inlägg
    Hej

    Jag läste på ett forum eller någonstans att man kan laga rrod genom att byta ut x-clampsen. Så jag köpte det som man skulle byta till, lite brickor, fjäderbricka och så m5 skruv. Jag skruva isär konsolen, värmde gpu och minneskretsar med varmluftspistol och bytte då ut x-clampsen mot det jag skrev ovan. Skruvar ihop och allt funkar klockrent.

    Men sedan läser jag att man kanske kan skada konsolen om man sätter metallbrickor mot moderkortet. Brickorna jag använt är ca 1cm rätt över, nu undrar jag kan dom ha skadat konsolen kan det bli kortis eller något? Någon sa att det är såhär proffsen fixar och att det inte är någon fara så jag bara undrar. Vågar ja ha konsolen inkopplad hemma när jag åker hemifrån tillexempel eller är det någon risk med det.

    Jag kanske säljer av konsolen men då vill jag ju inte att det skall vara någon fara för den jag säljer till.

    Tacksam för svar


    //nicke
    Det ska inte vara någon fara, jag har gjort så länge aldrig hänt något dåligt med det dock är fjäderbrickorna inte något jag rekomenderar längre (gjorde det tidigare) då dessa skadar moderkortet, jag kör därför nu enbart med vanliga M5 brickor och M5x10 skruvar
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Tack, man får alltid så bra och snabba svar här.

    Men den boxen som jag har fjäderbrickorna i nudå? skall jag plocka bort dom eller låta dom sitta, boxen fungerar ju och den kan väl gärna inte bli sämre om dom bara sitter där. Skulle den "paja" så hade den väl gjordt det med en gång va?

    Tacksam för svar.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av frizzby Visa Inlägg
    Tack, man får alltid så bra och snabba svar här.

    Men den boxen som jag har fjäderbrickorna i nudå? skall jag plocka bort dom eller låta dom sitta, boxen fungerar ju och den kan väl gärna inte bli sämre om dom bara sitter där. Skulle den "paja" så hade den väl gjordt det med en gång va?

    Tacksam för svar.
    Låt dom sitta, det är inte så att konsollen pajar, det är snarare så att brickorna river upp ytan på moderkortet, river loss kontakt ytorna för att jorda flänsarna... eller vad det nu ska ha för effekt, det är ju liksom metall på båda sidorna runt hålen där flänsarna sitter, jag antar att det är för att jorda flänsarna eller liknande eftersom original fästena även dom är gjorda i metall...

    Skadan sker när man tar loss och sätter dit skruvarna igen (om man låter brickorna sitta kvar när man sätter tillbaka det hela)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Tack för svaren, då kanske den får gå på *******. Det är ju en med gammal dashboard så den kanske går att jtagga.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    om den har dashboard version under 2.0.7371.0 och dessutom inte varit inne på reparation eller blivit tillverkad efter 2009-06-20 är den med 90% säkerhet JTAG-Hackbar...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2010
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Jag har fått tag på en 360 som beter sig lite märkligt och tänkte kolla om någon annan varit ute för samma sak.
    Det var rrod 0102 och jag gjorde om en tidigare slarvigt gjord xclampfix.
    Den fungerar nu i ca 10 minuter sedan låser sig allt.
    Startar jag om den så är det 0102 igen.
    Värmde då om gpun ordentligt men det blev ingen förbättring.
    Värmde sedan om cpu och nu funkar den igen,,,,men bara ca 10 minuter.
    Jag har kollat så att jag har ordentlig kontakt mellan kärna o fläns och flänsarna känns inte speciellt varma när den låser sig.
    Inga artifakter eller grafikfel ser jag heller,,,,utan bilden bara fastnar.

    Nån ide om vad jag kan göra mer ?
    Jag har flera ider själv men med risk för att börja i fel ände så tänkte jag fråga först.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    När du värmer, hur gör du då?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2010
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Med en golvläggar värmespistol med ställbart luftflöde och temp till lite över 200 grader.
    Lägger sedan kortet plant och värmer över gpu efter jag skyddat omkringliggande komponenter.
    Detta har fungerat alla andra gånger förut då bara ett xclamp fix inte fungerat.

    Det märkliga är att RROD inte försvann förrän jag vämde om cpun....eller var det bara en tillfällighet ?

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Moderkorten brukar flexa upp när de blir varma vilket gör att de ytmonterade processorna lossar, och om moderkortet flexar upp ( blir konvex ) så kommer inte mattläggar pikkor eller färgborttagar varmluftspikkor ( samma ) att hjälpa något vidare.

    Lågt luftflöde o värme med tryck på processorerna är nog det enda som då kan hjälpa, men rubbar man dom för mycket skiter sig allt o värmer man på för mycket så kan prollarna ta stryk alt smälta.

    Mitt tips... lägg inte ned mer tid på den.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av johanzz Visa Inlägg
    Med en golvläggar värmespistol med ställbart luftflöde och temp till lite över 200 grader.
    Lägger sedan kortet plant och värmer över gpu efter jag skyddat omkringliggande komponenter.
    Detta har fungerat alla andra gånger förut då bara ett xclamp fix inte fungerat.

    Det märkliga är att RROD inte försvann förrän jag vämde om cpun....eller var det bara en tillfällighet ?
    Anledningen till 0102 är i området kring CPU/GPU, 0020 är mer riktat mot GPU du behöver som pendragon skriver ha lågt luftflöde och värme, närmare bestämt ska man köra med ungefär 350 grader i 5 minuter om man kör varmluftpistol, eller om man kan ställa in exakt temp och sådär kan man köra 230 garder i 2 minuter följt av 260 grader i 40 sekunder följt av 230 grader igen i 1 minut...

    Sen finns det också knep man kan använda för att skapa det andra som Pendragon pratar om; tryck på processorn... man kan lägga något i utrymmena med luft på processorn (OBS: se till att det inte blir högre än vad själva kärnan blir!) det hjälper enormt mycket
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Rrod
    By jimmpa83 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-31, 17:44
  2. nya rrod kit
    By telgetok in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 11:52
  3. Rrod
    By grille in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 18:25
  4. Rrod?
    By Elias92 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 18:56

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •