Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: Flashkort + 3DS = ban?

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2008
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Flashkort + 3DS = ban?

    Hej,

    Jag har nyligen skaffat mig 3DS och som ni vet så finns det inte värst många bra spel ute än. Så efter lite sökande och letande så tror jag det är dags o satsa på en Flashkort.
    Funderar mellan M3iZero & DSTWO. Känns som DSTWO är lite mer avancerad (Fat32 support och mer grafisk satsting och lite annat som sticker ut från deras hemsida).
    Ni som har 3DS vilket rekommenderar ni och varför? Vill veta vilket ni hade gått för om ni var i mitt ställe? (bryr mig inte om en hundring hit o dit).

    Har också hört från killen i butiken där jag köpte min 3DS och läst från olika sidor att man kan få BSOD och bli bannad om man kör R4 kort (eller M3iZero & DSTWO) . Stämmer detta eller är M3iZero & DSTWO "säkrare"? förklara gärna tack.
    Killen i affären visade att 3DS har en logg där man kan se vad och hur man spelat på 3DS så det var enligt honom så Nintendo kan avgöra och banna en.

    Nu till sista frågan, jag är inte helt säker på hur Flashkorten (M3iZero/DSTWO) fungerar. Jag menar inte hur man flyttar över filer utan vad exakt sparas på SD kortet vs själva låt säg M3?
    Är det så att system filer flashas på M3/DSTWO och man sparar spelen på SD kort?
    Var sparas save filerna? på SD eller M3/DSTWO? vill gärna kunna spara dessa o ta backup av ifall ifall, hur gör man detta?

    Kan man ta backup av sina DS spel? (antar 3DS supportas inte ännu)

    Tacksam för all hjälp, vill beställa på måndag så jag hoppas någon expert kan hjälpa
    Last edited by reza666; 2011-04-10 at 01:31.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2008
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Är det verkligen ingen som kan svara på mina frågor eller har alla övergett forumet ?

    Vill gärna beställa men....

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Sorry, råkat missa din tråd, delvis pga jag inte orkade läsa igenom allt...

    men här får du nu ngra svar på ngra av dina frågor iaf:

    Sparningar hamnar på MicroSD kortet, likaså allt annat, spel etc. allt ligger på SD kortet, det ända som ligger på flashkortet är pytte lite kod som säger någonting i stil med: "hej jag är ett spel, får jag lov att använda din hårdvara till att ge din användare en spelupplevelse?" till konsollen...

    Du kan ta backup av dina spel ja, men jag vet inte hur man gör det, hur skulle annars andra kunna göra? jag menar du kan inte ladda hem någonting som man inte kan få tag på??

    R4 är ett kasst kort, det är klon på klon på klon... cirka 50 olika tillverkare av various R4 kort... M3i Zero = 1 kort med ettfåtal kloner som använder samma system, DSTwo är samma sak där... dock osäker på om DSTwo har ngra kloner... etheir way, R4 suger rätt hårt

    Vad gäller om din 3DS kan paja pga flashkorten, svårt att säga... Nintendo varnar för att dom kommer göra det, men första updaten ska ha varit safe vad jag hört...

    Mer svar kan du få om du söker på forumet, massa trådar som handlar om det mesta här, och finns inte det du söker här, prova google...

    För övrigt har både M3i Zero och DSTwo stöd för FAT32... och båda har grafisk satsning, det är bara det att DSTwo är mer kraftfull pga egen processor och kan därför emulera mera än vad M3i Zero kan, och kan köra AVI utan konvertering
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2008
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Tack för svaret
    Jag har läst en hel del och det känns som M3 och DSTwo är vad alla föredrar. Som du säger R4 är inget o ha så det räknade jag bort direkt själv.
    Det var bra att du påpekade film konverteringen och filsystem tipset. Tror iof jag använder min iPhone till filmer men det skadar aldrig med mer kraft och SD kort är ju billigt så.
    Så jag antar att du rekommenderar DSTwo förre M3 om jag läser lite mellan raderna

    Får ringa psxcare imon då.

    ps. Jag tänkte först köpa 3-4 spel och det blev såååå dyrt. Bara "The world end with you" hittade jag på ******* för 800kr. Kan visserligen beställa från UK för ca 300kr. Allt som allt blev det över 1300kr för 4 spel som är 3 år gamla. Alla butiker jag ringde sa ladda ner i princip så inte undra att folk köper kort. Nintendo är lite väll giriga. Jag köpter alla mina PS3/x360 spel några månader efter de kommer ut o betalar ca 300-350kr per spel så jag fattar inte hur 3 år gammal spel kan kosta mer än 3 månader gammal PS3 spel. Men men jag "lovar" att kopiera egna spel haha

    Tack för hjälpen.

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2004
    Från
    Malmö
    Inlägg
    112
    Respekt
    21
    Jag förstår inte varför alla klagar på R4 korten.

    Har ni provat dem eller bara klagar för att de är billiga?

    Jag har R4 kort till alla mina konsoller och det fungerar perfekt.
    Det gäller bara att välja rätt tillverkare, jag kör på R4i Gold och R4i SDHC RTS (som desutom är ett sammarbete mellan R4i och M3i zero) och de fungerar klock rent och har bra support från tilverkaren.

    Billligt behöver inte alltid vara dåligt.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Undenius Visa Inlägg
    Jag förstår inte varför alla klagar på R4 korten.

    Har ni provat dem eller bara klagar för att de är billiga?

    Jag har R4 kort till alla mina konsoller och det fungerar perfekt.
    Det gäller bara att välja rätt tillverkare, jag kör på R4i Gold och R4i SDHC RTS (som desutom är ett sammarbete mellan R4i och M3i zero) och de fungerar klock rent och har bra support från tilverkaren.

    Billligt behöver inte alltid vara dåligt.
    Som du säger, det gäller att välja rätt tillverkare. Problemet för många av våra kunder är att dom inte har så djupt intresse att dom tar reda på detta, utan kommer in till butiken och frågar om vi har "R4-kort" och använder uttrycket som ett generellt sätt att säga "flashkort". Sedan efter ett år frågar dom "hur uppdaterar jag mitt R4-kort" och vi har ingen aning om vilket av 50 olika kort dom egentligen har.

    Jag tycker att det är ett tecken på att en tillverkare vill prångla ut billig skit på ett enkelt sätt när man säljer sina kort som "R4" istället för att bygga ett eget varumärke (som t.ex. "ACEKARD") genom att konsekvent sköta support och uppdateringar till sitt kort.

    Vi är väl inne på den 6:e eller 7:e varianten av R4 vi säljer (för vi vill sälja det kunderna frågar efter) och förr eller senare har just den R4 vi säljer "dött" när tillverkaren inte orkar hålla liv i kortet längre. Först var det problem med minneskort över 2GB. Sedan stöd för DSI. Sedan stöd för uppdaterade system på DSI. Sedan problem med stöd för 3DS. De R4 som har stöd för allt detta existerade inte samtidigt som vi sålde t.ex. ACEKARD som hela tiden uppdaterats från tillverkaren så att kunder som köpt ACEKARD har kunnat behålla sitt kort hela vägen DS-DSI-3DS.

    Även M3 har tidigare skött sig bra och kunnat uppdateras även om man har haft en konsoll med för hög systemversion där ägare av acekard ibland behövt hjälp i butiken eller av någon som har kvar en gammal ds för att utföra uppdateringen. Jag hoppas M3 kommer tillbaka, men just nu är det acekard och dstwo vi rekommenderar ur vårt sortiment.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2008
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    @Hansi:

    Jag tycker ni gör ett jätte bra jobb gällande support och varor MEN jag är lite förvånad (kanske besviken) att efter mitt förra påpekande ni fortfarande inte har ändrat texten gällande DSTWO.

    Denna kort kan man inte använda direkt om man inte har en DS. Man måste även ha en DS om man nu råkar och uppgradera sin 3DS innan man uppdaterar DSTWO. Tycker det är en jätte viktig detalj man måste känna till. Hade jag själv vetat det så hade jag nog valt M3 för jag har inte DS och vill inte vara beroende av en.

    Hoppas ni ändrar detta för man vill ju veta sånt innan man köper
    Med det sagt så fungerar DSTWO jätte bra annars.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av reza666 Visa Inlägg
    @Hansi:

    Jag tycker ni gör ett jätte bra jobb gällande support och varor MEN jag är lite förvånad (kanske besviken) att efter mitt förra påpekande ni fortfarande inte har ändrat texten gällande DSTWO.

    Denna kort kan man inte använda direkt om man inte har en DS. Man måste även ha en DS om man nu råkar och uppgradera sin 3DS innan man uppdaterar DSTWO. Tycker det är en jätte viktig detalj man måste känna till. Hade jag själv vetat det så hade jag nog valt M3 för jag har inte DS och vill inte vara beroende av en.

    Hoppas ni ändrar detta för man vill ju veta sånt innan man köper
    Med det sagt så fungerar DSTWO jätte bra annars.
    Dom kort vi har nu funkar direkt, dom levereras nämligen med den i skrivande stund senaste firmwaren... så det finns ingen anledning att ändra texten längre
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2008
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Hej,

    Ok det låter ju bra men man kan ändå behöva ha DS ifall man uppgraderar sin 3DS först eller om det inte finns något FW för DSTWO när ny FW släpps för 3DS. Men men det är iaf ett steg i rätt riktning och det fungerar med senaste 3DS FW

    Tack för svaret.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av reza666 Visa Inlägg
    Hej,

    Ok det låter ju bra men man kan ändå behöva ha DS ifall man uppgraderar sin 3DS först eller om det inte finns något FW för DSTWO när ny FW släpps för 3DS. Men men det är iaf ett steg i rätt riktning och det fungerar med senaste 3DS FW

    Tack för svaret.
    Ja, men så är det med alla kort utom m3i zero... och m3i zero verkar ha slutat uppdatera
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Jag har prescis också köpt en 3DS och är orolig över detta med ban. är updateringen obligatorisk eller kan man skippa det för att undvika att bli bannad? Har någon blivit bannad ännu?

    Har inte haft ds överhuvudtaget förut så detta är min första.

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Uppdateringarna ska väl inte vara helt obligatoriska vad jag förstått? och jag har inte hört något om någon som ska ha blivit "bannad" ännu iaf
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2008
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Jag har uppdaterat till senaste och kan fortfarande köra DSTWO och har inte blivit bannad.
    Ärligt talat jag vet inte om Nintendo får banna mig eftersom jag verken installerar eller modifierar något på hårdvaran men jag är ingen jurist så det kanske de kan?

    ps. bra att du berättade om M3 uppdateringar. Ska antagligen köpa en DSTWO till min kompis när han väll bestämt sig o köpa 3DS. DSTWO är iaf jätte snabba med uppdatering och det fungerar helt ok. Har faktiskt inte använt det nu när jag lirar Zelda

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag har förmodligen fel, för jag har inte satt mig in så djupt i dstwo, men fungerar det inte så att man bara lägger in en core update fil på minneskortet så kommer kortet uppdatera sig självt vid uppstart och sedan radera filen. Eller måste kortet sitta i en ds/3ds med "kompatibel" systemversion och startas från menyn innan core uppdateras?

    Hur som helst, har någon av våra kunder problem med uppdatering av dstwo eller andra flashkort så löser vi det i butiken / med vändande post. Ta gärna med en påse bullar, är man sugen på kaffe så hinta lite så trycker vi igång espressomaskinen bak i köket.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2008
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Tjena Hansi,

    Du har delvis rätt. Man lägger som du säger core filen på minneskortet men första gången måste man ha DS för att det ska "installera".
    Sen i fortsättningen måste man också kolla så att DSTWO har nyare core för nya 3DS firmware innan man uppgraderar sin 3DS annars blir kortet blockat. DSTWO verkar snabba med sina uppdateringar (iaf nu sist) så jag uppgraderade min DSTWO med gamla 3DS firmware och det fungerade bra och därefter uppgraderade jag min 3DS. Gör man inte så så måste man ha DS.
    Bara man vet om denna "begränsning" så ska det inte vara några problem

    Själv bor jag i Malmö så det skulle inte löna sig o komma till Stockholm annars hade jag bjudit på bullar

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2011
    Inlägg
    49
    Respekt
    13
    bor i malmö och vet inte om jag får skriva det på psxcare forum fast jag tror modi5ive i malmö kan hjälpa dig =)

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av sebbekingen Visa Inlägg
    bor i malmö och vet inte om jag får skriva det på psxcare forum fast jag tror ********* i malmö kan hjälpa dig =)
    Dom flesta har nog någon granne/arbetskompis/vän som har en DS/DS Lite/DSi som man kan låna om man är snäll
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. 1.4 flashkort
    By remixed1337 in forum Nintendo DS - M3, R4 och G6 Flashkassetter
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 17:53
  2. Allt om flashkort
    By tzarenc in forum Nintendo DS
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 17:45
  3. DSTT flashkort
    By yuphin in forum Nintendo DS - Övriga Flashkassetter
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 19:35
  4. GBA Flashkort till DS
    By WickedJester in forum Nintendo DS
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-25, 19:06

Tags for this Thread

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •