-
angående startsekvenser
vad är det som händer i basenheten när man håller in påknappen ett par sekunder så att man kan starta brända psx-spel?
en del spel behöver/kan man inte göra så med. t ex min kopia av final fantasy origins fungerar bara att boota upp på normalt sätt medan de flesta andra spel måste man starta konsollen med knappen intryckt en stund för att de ska fungera. det är egentligen inget problem jag har, utan jag är mest nyfiken vad det är för funktioner som körs igång i de olika startsekvenserna.
-
asså jag antar att du har ett Messiah chip.
Vad chippet gör är att den analyserar skivan och skickar "fejkad" TOC (table of contents) information till ps2:an bl.a. Och dessa TOC-tabeller ser antagligen anorlunda ut för ps1 och ps2 spel. Vilket innebär att chippet måste exekvera olika kod för ett ps1 respektive ps2 spel för att räkna ut TOC:en.
Rätta mig om jag har fel men det är väll så det funkar.
-
aha, tack ska du ha. jo jag har ett messiah 2 pro.
fast hmm... final fantasy origins är ju ett psx-spel, iofs väldigt nytt, kan det vara därför man inte behöver boota upp med knappen intryckt på det spelet?
hur som helst, bra förklaring. tackar så mycket.
-
Om du bootar med knappen intryckt stängs väl ditt Messiah2 av så då går det troligen inte att boota backuper alls... eller?
Bootar du som vanligt så hamnar du i PS2-läge iofs så det verkar rätt skumt i alla fall...
-
</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
Ursprungligen skrivet av Tommy_2Tall:
<strong>Om du bootar med knappen intryckt stängs väl ditt Messiah2 av så då går det troligen inte att boota backuper alls... eller?
Bootar du som vanligt så hamnar du i PS2-läge iofs så det verkar rätt skumt i alla fall...</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Det beror på hur länge man trycker. 3 sek = ps1/dvd läge. 5+ sek = chippet stängs av. Eller nåt sånt .-)