-
trasig ps2!!
skulle starta min ps2 imorse, åsså går den inte igång!
strömmen går igång, man hör fläkten å så, det går att trycka ut cdsläden osv men det blir ingen bild och inget ljud
vad kan det vara för fel?
den funkade igår och det är inte tv:n för jag har testat på flera olika
-
Om den är chippad med NEO4 eller Messiah så är det antagligen en lödning på bioset som lossnat eller kortsluter.
-
okej, tack ska du ha!
jag har NEo4 och ett V3 ps2
vart hittar jag bioset så jag kan åtgärda detta?
lödde inte in chippet själv men har stora kunskaper i lödning (3år elektronikprogram på gymn)
tack på förhand
-
Om chipet är monterat med "expert points" så märker du vilket som är BIOS - ett chip det sitter massor med kablar fastlödda på.
Men det finns även alternativa lödpunkter, vilka är spridda över hela kretskortet.
<a href="http://www.psxcare.com/neo-4-gallery.asp" target="_blank">http://www.psxcare.com/neo-4-gallery.asp</a>
-
lödpunkterna är utspridda över kortet, med lödpunkter på båda sidorna
på bilderna som du visade var alla lödpunkter på samma krets, jag antar att det är den kretsen som är biosen och där jag ska kolla efter ngn sladd som har lossnat där?
<small>[ 25 May 2002, 23:43: Meddelandet redigerat av: zyx ]</small>
-
Bilden är inte en komplett installation, men chipet på bilden med alla kablarna på är BIOS. Om du inte har lika många anslutningar på BIOS så används alternativa lödpunkter. Det är lätt att kolla om du mäter med multimeter, sätt ena proben på den punkt du vill kolla och dra med den andra över biosets alla ben och kolla om du får "pip" :-)
-
alltså
jag öppnade och kollade
mkt riktigt, en sladd hade lossnat till bioskretsen
MEN när jag lödde tillbaks det så släppte en annan å en annan å en annan
asså det va det sämsta skitjobb jag sett! :(
nästa gång jag ska ha ngt så lovar jag att köpa det hos er istället, ni verkar mkt mer professionella iallafall!! :D
-
Bara det att ett företag inte löder på expert-punkter låter amatörmässigt i mina öron... Vare sig det lossnar eller inte...
-
</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
Ursprungligen skrivet av CompuTerror:
<strong>Bara det att ett företag inte löder på expert-punkter låter amatörmässigt i mina öron... Vare sig det lossnar eller inte...</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Det kanske löddes dit innan man visste om expertpunkterna...
<small>[ 28 May 2002, 20:09: Meddelandet redigerat av: ktd ]</small>